Wifi signaal van 5Ghz veranderen naar duo (2.4 & 5)

  • 19 March 2024
  • 25 reacties
  • 194 Bekeken

Goedenavond,

nou ik denk dat het onderwerp al aardig duidelijk is maar hier dus nog een keer. Ik ben al naar een Odido winkel geweest maar daar lukte het ze niet me verder te helpen.

Momenteel zendt mijn router enkel 5Ghz signaal uit, ik wil dit echter veranderen naar zowel 2.4Ghz als 5Ghz.

Hoop dat iemand me kan helpen want ik vond online een manier maar als ik dat zou willen proberen, zou ik naar een onbeveiligde link moeten wat ik liever niet doe, zeker niet als het om mijn router gaat.

Hoop dat iemand me kan helpen hiermee 😊


25 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Appelcornie24 

Heb je een Zyxel router? Je kan hiervoor in je browser naar 192.168.1.1 gaan en inloggen met admin en het Login Password dat achter de Zyxel staat, deze pagina is veilig ondanks de veiligheidsmelding. Het betreft een pagina in je eigen LAN dus alleen voor jou toegankelijk.

Als Easymesh aan staat dan hoef je enkel 2,4 GHz in te schakelen bij de WiFi instellingen.

Als Easymesh uit staat ga dan naar het menu, netwerkinstellingen, draadloos, Easymesh, schakel dit in en klik op toepassen.

@Waqqas 

Dankjewel voor je antwoord.

Ik heb het geprobeerd maar kennelijk is mijn wachtwoord vergrendeld (aangezien ik hem niet verandert heb) dus ik gok dat ik ze even moet gaan bellen.

Nogmaals bedankt voor je antwoord, mocht je nog een oplossing hebben, I'm all ears haha :)

Reputatie 7
Badge +15

@Appelcornie24 

Als je een Zyxel hebt voer dan een fabrieksreset uit door het resetknopje achter de Zyxel voor ongeveer 10 seconden in te drukken met een paperclip bijvoorbeeld.

Het WiFi netwerk is standaard samen 2,4 en 5 GHz.

He @Waqqas ,

Dankjewel, ik was heel blij want zag 2.4Ghz verschijnen maar na zo'n 30 seconden sprong hij weer naar alleen 5Ghz. 🤷‍♀️

Mocht je nog iets anders weten, let me know! 😊

Reputatie 7
Badge +15

@Appelcornie24

Brandt het 2,4G lampje wel op de router? Apparaten wisselen zelf tussen 2,4 GHz en 5 GHz afhankelijk van welke het beste is op dat moment.

2,4 GHz hoort eigenlijk niet vanzelf uitgeschakeld te worden. Dit kan duiden op een probleem met de router.

He @Waqqas ,

Thanks again. Zolang ik snel genoeg ben met devices connecten voordat hij naar 5Ghz schakelt lijkt het goed te gaan. Minder prettig maar oke.. en inloggen in het ip adres werkt helaas ook niet, daar ga ik nog wel even achteraan 

Reputatie 7
Badge +15

@Appelcornie24 

Misschien kan je de 2 banden splitsen zodat je de 2,4 GHz apparaten met de 2,4 GHz band kan verbinden en de 5 GHz apparaten met 5 GHz.

Wellicht heb je een kaartje achter de router met de verkeerde gegevens.

Als dat zo is, is het niet automatisch aangezien het vorige meerdere keren niet werkte. 

En wat betreft de inloggegevens, ik ga ze komende week wel even bellen en kijken of ze het kunnen resetten.

Reputatie 7
Badge +15

@Appelcornie24 

Dat splitsen van de 2 banden doe je handmatig, aangezien je niet in de router kan, kan je dit ook via je Odido account bij de WiFi instellingen regelen door bandsteering uit te zetten en 2,4 GHz en 5 GHz beide aparte inloggegevens te geven.

Ah oke top, heb het aangezet (of eerder, uitgezet haha). Als het goed is heb ik binnenkort weer een device die ik moet testen dus dan zal ik kijken of het connecten met 2.4Ghz netwerk dan wel lukt. Bedankt voor de tip!

Reputatie 7
Badge +15

@Appelcornie24 

Heb je 2,4 en 5 GHz ook andere namen en wachtwoorden gegeven zodat je 2 netwerken ziet?

Jep did that too. Vreemde is wel dat mijn smartphone nu met geen van beide meer contact wil maken. 

Reputatie 7
Badge +15

@Appelcornie24 

Kan je het netwerk eens vergeten en opnieuw verbinding maken of toestel en router eens herstarten?

Beide nu net geprobeerd, no luck

Reputatie 7
Badge +15

@Appelcornie24 

Geeft je telefoon een foutmelding? Je kunt een fabrieksreset uitvoeren om de originele instellingen weer te herstellen.

Alleen dat het wachtwoord niet correct is maar aangezien die met m'n laptop zonder problemen werkt, weet ik dat dat het niet is. 

Bedoel je via die knop achterop de router of in het instellingen menu waar ik dit aangepast heb.

Reputatie 7
Badge +15

@Appelcornie24 

De resetknop achter de Zyxel voor ongeveer 10 seconden indrukken met een paperclip bijvoorbeeld. Dan heb je weer de default instellingen.

Oke top, nu werkt het weer. Kan alleen kennelijk niet veranderen naar 2.4Ghz en 5Ghz, jammer

Reputatie 7
Badge +5

Super bedankt voor al je hulp @Waqqas!

@Appelcornie24 Ik kan bandsteering voor je uitzetten als je wilt. Ik maak dan twee losse netwerken voor je aan met 2.4Ghz en 5Ghz gescheiden. Wil je dat? Dan regel ik het zo snel mogelijk! 😊

Hallo Cheyenne,

Dankjewel voor je bericht maar dat heb ik dus ook al zelf allemaal gedaan en toen deed m'n internet het niet meer.

Ik ga even verder nadenken wat de beste oplossing gaat worden voor mij maar voor nu, doe maar niet nee.

Reputatie 7
Badge +15

@Appelcornie24 

Raar dat het dan niet werkt, ik heb hier op de Zyxel-T56 beide banden gesplitst en dat werkt perfect, kan je het misschien nog eens proberen?

Nee ga ik niet doen. Ik heb m'n internet nodig, dankje

Reputatie 7
Badge +15

@Appelcornie24 

Apparatuur kan niet verbinding maken met beide banden tegelijk, het is of 2,4 GHz of 5 GHz.

@Waqqas 

Dat weet ik en dat is logisch, het gaat er ook niet om dat iets met beide banden tegelijk kan verbinden. Het ging erom dat veel smart appliances enkel werken met 2.4Ghz.

Reputatie 7
Badge +15

@Appelcornie24 

Je zou dan voorlopig 5 GHz uit kunnen schakelen in je Odido account bij de WiFi instellingen.

Reageer