Wifi snelheden i.c.m. gig glasvezel

  • 9 October 2023
  • 11 reacties
  • 182 Bekeken

Reputatie 1

Hi,

Sinds een kleine maand nu op Gigabit glasvezel. Nieuwe 6E router aangeschaft en een meshnetwerk opgebouwd. Flink lopen testen en varierende snelheden gehaald in diverse opstellingen met 4 verschillende apparaten, mobiel, laptop, desktop. De hoogst gemeten snelheid was rond de 800, maar dan zat ik echt bovenop mijn router. 5 meter verder met een paar muren ertussen tik nog steeds tussen de 500 en 600 aan.

Zeer acceptabele snelheden als je mij vraagt, maar ik vraag me af wat jullie ervaringen zijn.

Hoor graag van jullie.

Victor

 

Tommie van Odido 6 maanden geleden

Hey @Victor_69, ik heb in je andere topic al gereageerd. Wellicht is dat ook de oplossing hiervoor geweest. Zou je dat kunnen nakijken alsjeblieft? Is de snelheid nog steeds niet voldoende? Dan wil ik @TMTV vragen om een blik te werpen op je thuisnetwerk! Hopelijk is het al opgelost. 

Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Hey @Victor_69, ik heb in je andere topic al gereageerd. Wellicht is dat ook de oplossing hiervoor geweest. Zou je dat kunnen nakijken alsjeblieft? Is de snelheid nog steeds niet voldoende? Dan wil ik @TMTV vragen om een blik te werpen op je thuisnetwerk! Hopelijk is het al opgelost. 

Reputatie 1

Ga gelijk testen. Andere topic is zojuist beantwoord.

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Victor_69 

Met een 1000 Mbps abonnement en de door Odido geleverde Zyxel-T54 haalde ik een maximum van 931 Mbps met WiFi 6, meestal was het minimaal wel 700 Mbps.

Wil je het ook eens testen met je eigen apparatuur afgekoppeld?

Mijn instellingen toen waren :

2,4 GHz en 5 GHz gesplitst.

Vaste kanalen.

160 MHz uit voor de 5 GHz band.

Ik deed de test met een Samsung Galaxy S21.

Router staat centraal in de woonkamer.

Heb nu 100/100 want die hoge snelheid had ik niet echt nodig 😅

Reputatie 1

Ik heb met de Zyxel getest, maar kwam daarmee niet boven de 600 uit. 
 

De Zyxel staat nu in zijn geheel uit.

Met mijn eigen set-up Asus et12 pro net nog even met wat gewijzigde settings getest maar werd er niet veel beter op, sterker nog, na de wijzigingen te hebben teruggedraaid werd het alleen maar slechter.
 


 

Reputatie 1

@Tommie van Odido wellicht een idee om @TMTV op

te schalen? Heb het idee dat de snelheid teveel

schommelt nu.

Reputatie 7
Badge +9

Hi @Victor_69, @TMTV is een Superuser en een klant. Hij zal reageren als hij tijd heeft, meestal is dat binnen een paar dagen! 

Reputatie 1

Check. Ik wacht het geduldig af. Heeft geen bloedspoed.

Reputatie 7
Badge +9

Voor de zekerheid zal ik ook @Pieter_B taggen. Hij kan je hier ook uitstekend mee helpen!

Reputatie 7
Badge +3

@Victor_69 

Indrukwekkend setje die ASUS ZenWiFi Pro ET12!

Denk dat je even je opstelling moet delen, zoals;

  1. Wat voor type backhaul gebruik je, alles Wifi of alles bekabeld of gedeeld?
  2. De meting is via 2.4, 5 of 6

Neem aan dat je ten minste 1 van de ASUS punten bekabeld hebt aangesloten op de router?

Had ook je andere topic even gelezen, daar maak ik uit op dat je aangeleverde bandbreedte tegen de 1G aan zat. Dus genoeg om waar mogelijk je 6G de maximale bandbreedte te geven.

Ikzelf doe altijd maar heel sporadisch een speedtest op mijn verbinding, dan is het meer eens uit verveling. Ik ga pas kijken, als er connectie problemen zijn.

Waarom zul je afvragen, omdat 99% van de devices om vloeiend te kunnen werken met een veel kleiner bandbreedte tevreden zijn.

Nog iets, alle ‘snelheid’ die je waarneemt wordt bepaald door het langzaamste onderdeel in de keten. Dus zou je op de 6G 1G ‘data snelheid’ kunnen pushen naar je device, is het maar de vraag of er niet een onderdeel in hetzelfde device zit die deze ‘snelheid’ niet kan bijbenen.

Wat al speelde bij 5G is nog een stapje erger bij 6G … signaal verlies door muren en gewapend beton e.d., bij 6G heeft dat nog meer impact en zal er dus ook meer ‘verlies’ zijn.

 

Reputatie 1

Hi @Pieter_B ,

Bedankt voor de feedback!

Wat voor type backhaul gebruik je, alles Wifi of alles bekabeld of gedeeld?

Wifi 6Ghz backhaul, zie screenshot:

Kan kiezen uit twee smaken:


De meting is via 2.4, 5 of 6? 

5, heb helaas nog geen 6 apparaat. Over 2 weken krijg ik een nieuwe zakelijke laptop die 6E aankan, dus verwacht daar een hogere snelheid via Wifi (dicht op de router).

De router hangt bekabeld aan de mediaconverter. Daar komt die bijna 1G ook vandaan. Verder een desktop aan de 2.5G routerport hangen en die tikt ook bijna de 1G aan.

Wifi met 2 Iphones getest via 5G, een wat ouder model, 8 plus en een 11 XR. Bij laatst genoemde is de hoogst gemeten snelheid (dicht op de router) 826 Mb. 

 

Reputatie 1

@Tommie van Odido and @Pieter_B 

Inmiddels nieuwe laptop van de zaak binnen die Wifi 6(E) aankan

Wifi snelheid ligt op 970+ Mbs aan met soms uitschieters van rond de 1000. Scheelt dus absoluut per apparaat. Mijn Iphone 11XR en 12 kunnen geen 6E aan, mijn 8+ max 5G. Zal daarmee dus nooit die snelheden halen.

 

 

Reageer