WiFi valt kortstondig weg, soms vaker op rij.

  • 9 January 2024
  • 13 reacties
  • 175 Bekeken

Reputatie 1

Sinds enige weken heb ik regelmatig dat het WiFi wegvalt. Elke dag gebeurt dit wel, soms meerdere keren. het WiFi is dan compleet even niet beschikbaar, komt terug, valt weer weg komt terug en dat in een paar minuten. En dan is het weer uren geen enkel probleem. WiFi logging stond niet aan op de router, maar nu ik het aan heb gezet zien we de volgende logging op het moment dat het gebeurt:

map_start: WiFi: restart MAP processes (zie ook plaatje)

Zyxel log 

en dan gebeurt dat een paar keer op rij, en dan een hele tijd niet. Lijkt alleen dat de log-instelling van Zyxel is dat alleen de log van vandaag beschikbaar is.

Hoe kan dit worden opgelost, het is gewoon irritant en was nooit het geval. 

model router met WiFi: Zyxel VMG8825-T50
Sinds kort een WiFi versterker erbij, maar het probleem was daarvoor ook al.

Cheyenne van Odido 3 maanden geleden

Hi @MaartenFS, dank voor dit topic! Goed dat je dit deelt, ik kijk graag met je mee. Ik heb je verbinding onder de loep genomen maar zie vanuit hier geen problemen. Het modem werkt stabiel en ontvangt constant 100Mbps. Merk je de drops in de verbinding echt alleen draadloos, of ook via een bekabelde verbinding? Als je geen computer of laptop hebt om de bekabelde verbinding te checken is een goede leidraad om de verbinding op de TV Box(en) in de gaten te houden. Als de wifi dropt, kun je dan wel stabiel televisie kijken via de TV Box die bekabeld is aangesloten?

Als de verbinding bekabeld in orde is gaan we ons focussen op de wifi verbinding. Laat het mij weten!

Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 7
Badge +5

Hi @MaartenFS, dank voor dit topic! Goed dat je dit deelt, ik kijk graag met je mee. Ik heb je verbinding onder de loep genomen maar zie vanuit hier geen problemen. Het modem werkt stabiel en ontvangt constant 100Mbps. Merk je de drops in de verbinding echt alleen draadloos, of ook via een bekabelde verbinding? Als je geen computer of laptop hebt om de bekabelde verbinding te checken is een goede leidraad om de verbinding op de TV Box(en) in de gaten te houden. Als de wifi dropt, kun je dan wel stabiel televisie kijken via de TV Box die bekabeld is aangesloten?

Als de verbinding bekabeld in orde is gaan we ons focussen op de wifi verbinding. Laat het mij weten!

Reputatie 1

Het is echt alleen de WiFi die wegvalt. Dat weten we al. Internet en vaste verbindingen blijven gewoon up.

Reputatie 6
Badge +2

@MaartenFS Duidelijk! Ik zie dat je ook gebruik maakt van een wifipunt. Heb je deze bekabeld aangesloten op het modem? Zo niet, wil je dit dan alsnog doen. Daarnaast wil ik je vragen om een kijkje te nemen in dit topic: Hoe verbeter ik mijn wifi? | Odido community. Mochten de tips in dit topic en het bekabeld aansluiten van het wifipunt niet werken, laat het mij dan weten. Ik help je graag verder bij het vinden van een oplossing! 

Reputatie 1

Wifi punt is nu bedraad sinds 12 januari, maar helaas treed het nog steeds op. Hierbij ook de wifi logging van meerdere dagen vanuit mijn eigen syslog server, zodat je kan zien dat het best vaak gebeurt, maar soms ook dagen niet.  Dat is helaas nog steeds zo.

grotere syslog is beschikbaar, echter kan ik hier niet uploaden.

 

Reputatie 7
Badge +9

Hey @MaartenFS, ik heb je wifinetwerk onder de loop genomen en dit ziet er inderdaad niet lekker uit. Vooral de dekking van het modem is erg slecht, hierdoor heeft het wifipunt ook een slechte verbinding. Mag ik je vragen waar je het modem en wifipunt geplaatst hebt? Staan ze in de buurt van storende apparaten? Woon je toevallig in een nieuwbouwhuis? 

Daarnaast wordt de 2,4 GHz frequentie volledig overbelast waardoor je een “uitval” ervaart. Dit is op te lossen met een wifipunt maar als het wifipunt al niet goed met het modem kan praten dan schieten we nog niks op. Zou je mij een beter beeld kunnen schetsen van jouw thuisnetwerk-situatie? Dan kan ik vanuit dat opzicht een uitspraak doen. Alvast bedankt! 

Reputatie 1

Zyxel router hangt relatief hoog in de meterkast, de zelfde plek als waar de glasvezel binnen komt. Daar zit verder een switch en patchpunten, naast de gewone zaken. Daar heeft tie altijd gehangen, en ik ben al jaren klant en er zijn hier ook diverse monteurs via jullie geweest die verder nooit its raars daar hebben gezien. Het wifi punt hangt op de 1e verdieping op een tussenmuur tussen 2 slaapkamers waar helemaal niet in de buurt zit. Huis is bouwjaar 2008. Wifi is nooit een echt probleem geweest, tot dit begon.

Ik kan het probleem ook niet verder duiden aan een vervanging van iets. En ik zou het ook niet zoeken in de plaatsing van het access punt, aangezien de klachten niet zijn over dat de wifi niet werkt of dat de throughput niet voldoende is. Het gaat hier over WiFi AP wat alle connecties gaat resetten. Iets wat tie daarvoor niet deed. En ook het WiFi punt erbij is niet gekomen om dit resetten te lijf te gaan, dit ging gewoon over slecht wifi bereik op de 1e verdieping en opgroeiende kinderen. (was dus nooit een probleem, tot ze groter worden). Het zit ook niet in de devices, want als het gebeurt zien we het op alle devices tegelijk. Het is het AP wat ergens iets ervaart, en nu dan een reset uitvoert. Iets wat jaren geen probleem was, maar nu wel.

Reputatie 7
Badge +9

Ik ben nu toch wel benieuwd naar een bekabelde speedtest @MaartenFS. Wellicht kunnen we daar iets opmerken waardoor we je wifi kunnen herstellen. Zou je deze alsjeblieft kunnen aanleveren?

 

De instructies hiervoor vind je op onze website.

Volg alle stappen alsjeblieft zorgvuldig, graag de screenshots in het topic delen in plaats van naar onze e-mail. Een aanvraag met ontbrekende stappen kunnen we niet in behandeling nemen.

Reputatie 1
Task Manager
Speed Test

 

Reputatie 7
Badge +9

Hey @MaartenFS, ik mis alleen nog de screenshot van de IP-config. Dan kan ik het doorzetten of een monteur aansturen.

Reputatie 1

Die zat er ook bij, maar misschien kan een post net meer dan 2 pix aan

 

Reputatie 7
Badge +8

@MaartenFS Heel erg bedankt! Ik wil toch ook nog een aantal andere dingen weten, voordat we vervolgstappen ondernemen. Wanneer de wifi wegvalt, is dit op alle apparaten of een paar apparaten? Een oplossing hiervoor kan zijn om de bandsteering op het modem uit te zetten. 

Het probleem is dat sommige apparaten niet werken op het wifi-netwerk op de 2,4Ghz of de 5Ghz. Je kunt de netwerkinstellingen voor het apparaat opzoeken bij de fabrikant. Het modem stuurt automatisch beide netwerken uit en kiest automatisch het beste netwerk op dat moment. Als jouw apparaat alleen op het 2,4 Ghz netwerk werkt, zal hij stoppen met werken als de wifi automatisch overschakelt naar de 5 Ghz. Maar maak je geen zorgen, het is mogelijk om die netwerken te splitsen zodat je twee aparte wifi-netwerken hebt. Als jouw apparaat alleen op een van de twee netwerken aansluit, blijft hij werken. Je kunt de wifi-netwerken splitsen door in te loggen op het modem: http://192.168.1.1. Meer informatie over hoe je inlogt, vind je in dit topic: Inloggen op het modem | Odido community.

Zodra je bent ingelogd, kun je naar de wifi-instellingen gaan en de bandsturing uitschakelen. Hierdoor krijg je de twee netwerken. Houd er rekening mee dat als je de wifi-netwerken hebt gesplitst, je alle aangesloten apparaten opnieuw moet verbinden. Andere apparaten die beide netwerken ondersteunen, kun je met beide wifi-netwerken verbinden. Voor apparaten die er maar één ondersteunen, kun je alleen verbinding maken met het wifi-netwerk dat zou moeten werken. 

 

Mocht dit niet de oplossing bieden of speelt het op alle wifi-apparaten? Dan kan het eventueel ook aan het modem liggen en helpt een nieuw modem met bijvoorbeeld wifi6 of is er een wifimonteur nodig om dit op locatie verder te onderzoeken..

Ik ben benieuwd of dit helpt!

 

 

 

Reputatie 1

Bandsturing of ook maar iets wat erop lijkt kan ik niet vinden. Het vakje “Keep the same settings for 2.4G and 5G wireless networks” staat default aangevinkt, en het is greyed out. Oftewel, ik kan dat niet uitzetten.

Reputatie 7
Badge +9

Ik heb de banden van elkaar losgemaakt @MaartenFS. Zou je het modem kunnen rebooten en kunnen kijken of dit geholpen heeft? 

Reageer