Beantwoord

WPA3 connection is required

  • 18 September 2023
  • 15 reacties
  • 3830 Bekeken

  • heeft eerste post geplaatst
  • 1 reactie

Sinds kort heb ik glasvezel van ODIDO, ik heb een ZYXEL T56 modem en een Samsung A51 mobiel. Elke keer als ik thuis van de wifi af ben geweest moet ik opnieuw inloggen en voordat ik dat doe eerst het netwerk verwijderen uit de lijst van beschikbare netwerken. Bij het netwerk staat vermeld "WPA3 connection is required”. De instelling automatisch aanmelden staat aan.

Kan iemand mij vertellen hoe ik dit probleem oplos?

icon

Beste antwoord door Rijmert 18 September 2023, 16:31

Bekijk origineel

15 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Hey @Rijmert, welkom op onze Community!

Goed dat je hiervoor aan de bel trekt. De Zyxel T-56 staat automatisch op WPA3-SAE/WPA2-PSK beveiliging. Daardoor kan deze melding omhoog komen. Ik heb zojuist het modem op WPA2 gezet. Kan je het modem 30 seconden van het stroom halen en je mobiel verbinden? Als het goed is krijg je de melding nu niet meer. 

Hey @Rijmert, welkom op onze Community!

Goed dat je hiervoor aan de bel trekt. De Zyxel T-56 staat automatisch op WPA3-SAE/WPA2-PSK beveiliging. Daardoor kan deze melding omhoog komen. Ik heb zojuist het modem op WPA2 gezet. Kan je het modem 30 seconden van het stroom halen en je mobiel verbinden? Als het goed is krijg je de melding nu niet meer. 

 

Het is voor elkaar, bedankt voor de hulp en de snelle reactie.

Ha Tommie, ik heb hetzelfde probleem als Rijmert met de Samsung A51 en de Zyxel T56. Erg irritant. Lukt het je om bij mij dezelfde oplossing te realiseren, nl het modem op WPA2 te zetten? Bij voorbaat dank!!!

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @WvdG 

Dat kan je ook zelf doen door in te loggen op de router, ga in je webbrowser naar 192.168.1.1 en log in met admin en het Login Password dat achter de Zyxel staat.

Ga naar het menu, netwerkinstellingen, draadloos, algemeen, kies WPA2-PSK bij beveiligingsmodus en klik op toepassen.

Ha Waqqas, dank! Ga ik proberen!! 

Ik neem aan dat ik dan WPA3 in stel, als dat required is

 

Reputatie 7
Badge +15

@WvdG 

Met bovenstaande is er een WPA2 encryptie en geen WPA3 meer, je kan ook kiezen voor alleen WPA3 maar dan kan het zo zijn dat wat oudere apparaten geen verbinding meer maken.

Sinds kort heb ik glasvezel van ODIDO, ik heb een ZYXEL T56 modem en een Samsung A51 mobiel. Elke keer als ik thuis van de wifi af ben geweest moet ik opnieuw inloggen en voordat ik dat doe eerst het netwerk verwijderen uit de lijst van beschikbare netwerken. Bij het netwerk staat vermeld "WPA3 connection is required”. De instelling automatisch aanmelden staat aan.

Kan iemand mij vertellen hoe ik dit probleem oplos?

Ik ervaar sinds vanmorgen hetzelfde probleem! Hoe kan dit snel opgelost worden? Ik werk nl. thuis.

 

Dag allen,

Ik zit met precies hetzelfde probleem als Rijmert beschreef. Iedere keer wanneer ik van wifi af was met mijn Samsung A51, moest ik thuisgekomen opnieuw inloggen om op wifi te komen. Gisteren heb ik mijn mobiel een update laten doen. Nu heb ik helemaal niet meer wifi op de mobiel. WPA3 connection is required staat er. Ik heb ook een ZYXELL T 56. We zijn enkele weken geleden op glasvezel overgestapt. Waren al bij T mobile, gebleven bij odido. Helaas zijn we er op allen fronten (internet, vast bellen en tv) op achteruit gegaan.

Kan iemand helpen met mijn mobiel-vraag? 

Reputatie 7
Badge +6

Als je WPA3 uitzet, moet je op apparaten die al verbonden waren het wifinetwerk vergeten en opnieuw verbinden. Ze verwachten namelijk een WPA3-netwerk, maar dat is er dan niet meer. Veel apparaten slaan niet alleen de netwerknaam (SSID) en wachtwoord op, maar ook het type beveiliging (WPA2/3). Komt een van deze niet overeen, dan kan er geen verbinding gemaakt worden.

Kun je zelf dan WPA3 uitzetten? Of doet iemand dat van buitenaf?

En  wpa3 is toch een betere beveiliging  dan wpa2? Dan ga je er op achteruit. 

Reputatie 7
Badge +6

Dat kun je zelf regelen. Als je inlogt op het modem (192.168.1.1) met de gegevens achterop, kun je in het menu naar Netwerkinstelling > Draadloos gaan. Onderaan staat bij Beveiligingsmodus WPA3/WPA2 of iets dergelijks. Verander dat naar alleen WPA2. WPA3 is inderdaad nog veiliger, maar niet alle apparaten kunnen daarmee overweg. Voor nu is WPA2 prima.

Dankjewel,  ik ga ermee aan de slag.

Ik heb geprobeerd wpa3 te wijzigen in wpa2, dat lukte. Maar vervolgens valt, na opnieuw verbinding met wifi te hebben gezocht, steeds weer die verbinding weg. De laptop herkent het niet meer en er is geen verbinding te krijgen, of slechts voor enkele seconden. Ik heb wpa3 maar weer ingeschakeld. Probleem met mijn mobiel samsung galaxy a51 blijft helaas. Daar staat nog steeds wpa3 is reguired. Ik snap er niks van, het staat nu toch op wpa3? Ik kan met de mobiel ook nu geen  wifi vrbinding krijgen.

Reputatie 7
Badge +6

@JetskeWijnia Heb je na het wijzigen van WPA3 naar WPA2 het netwerk verwijderd van al je apparaten en opnieuw verbinding gemaakt? Dat is wel nodig, anders blijven ze zoeken naar een netwerk dat er niet meer is.

Reageer