WPA3 versus WPA2

  • 30 December 2023
  • 7 reacties
  • 181 Bekeken

Ik heb onlangs een Zyxel T56 gekregen. Dit apparaat is uitgerust met WPA3-SAE en WPA2-PSK beveiliging. Mijn oude iPad2 werkt alleen met WPA2. Als ik de T56 op WPA3/WPA2 zet, kiest de iPad2 niet voor WPA2 maar voor WPA3, waardoor wifi-ontvangst niet mogelijk is.

Als ik de T56 op WPA2 zet, werkt het zonder problemen. Maar ik wil WPA3 en WPA2 instellen omdat ik ook nieuwere apparaten heb die wel WPA3 ondersteunen.

Vraag: Kan ik mijn iPad zo instellen dat hij alleen WPA2 kiest?

Hoor graag van iemand. Bij voorbaat dank!

Tommie van Odido 4 maanden geleden

Hoi @WilborII, welkom op onze Community!

Dat is een uitstekende vraag, echter zou dit niet werken met je iPad. De WPA-3SAE/WPA2-PSK modus is een gemixte modus waar WPA-3 de primaire beveiliging is. Helaas is het niet mogelijk om de beveiligingsinstellingen van het wifi-netwerk vanuit de iPad 2 zelf te wijzigen. De ondersteunde beveiligingsprotocollen zijn afhankelijk van de hardware en software die op het apparaat is geïnstalleerd. 

 

Echter is er helemaal niks mis met WPA2 beveilinging, dus je kunt best de beveiligingsmodus op WPA2 zetten. Je kunt er ook voor kiezen om je iPad te upgraden naar een nieuwer model die wel WPA3 ondersteund. Hopelijk heb ik je zo voldoende informatie gegeven over WPA2/WPA3. Als je verder nog vragen hebt, laat het gerust weten!

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Hoi @WilborII, welkom op onze Community!

Dat is een uitstekende vraag, echter zou dit niet werken met je iPad. De WPA-3SAE/WPA2-PSK modus is een gemixte modus waar WPA-3 de primaire beveiliging is. Helaas is het niet mogelijk om de beveiligingsinstellingen van het wifi-netwerk vanuit de iPad 2 zelf te wijzigen. De ondersteunde beveiligingsprotocollen zijn afhankelijk van de hardware en software die op het apparaat is geïnstalleerd. 

 

Echter is er helemaal niks mis met WPA2 beveilinging, dus je kunt best de beveiligingsmodus op WPA2 zetten. Je kunt er ook voor kiezen om je iPad te upgraden naar een nieuwer model die wel WPA3 ondersteund. Hopelijk heb ik je zo voldoende informatie gegeven over WPA2/WPA3. Als je verder nog vragen hebt, laat het gerust weten!

Hoi Tommie, dank voor je bericht!

als WPA3 leidend is in de WPA3/WPA2 stand, zou je ook verwachten dat de T56 zo ‘intelligent’ is dat een WPA2 gebruiker zich wil aanmelden. Want waarom is anders die keuze stand aanwezig?

Reputatie 7
Badge +9

De Zyxel is wel intelligent genoeg om beide protocollen te gebruiken maar jammer genoeg wordt dit niet door alle apparaten ondersteund @WilborII, het hangt meestal af van de ondersteuning van de specifieke beveiligingsprotocollen door dat apparaat. Hetzelfde geldt voor Wifi 6, heel veel oude apparaten kunnen geen verbinding maken met Wifi 6. Ik heb hier nog een Macbook uit 2015 en zelfs die kan geen verbinding maken met Wifi 6, daarom heb ik hier thuis Wifi 6 uitgeschakeld en dan werkt mijn Macbook zonder enige problemen.  

Duidelijk, dank voor je tijd en uitleg!

Reputatie 7
Badge +6

@WilborII Ik heb geen iPad, maar wel een iPhone. Als je in de instellingen naar Wifi gaat, krijg je alle netwerken in de buurt te zien. Daaronder kun je kiezen voor ‘Ander...’ Vul daar handmatig de SSID en het wachtwoord in. Kun je bij Beveiliging kiezen voor alleen WPA2? Dat is nog het proberen waard.

Wat ik al dacht…… dat werkt (ook) niet. Het probleem is vermoedelijk, oude iPad en/of de T56 die geen keuze kan maken tussen WPA3 en WPA2. Wat Tommie schreef….. WPA3 is leidend. Wat mij dan nog steeds bezighoudt, is dat je op de T56 wel die instel mogelijkheid hebt van WPA3/WPA2.

Reputatie 7
Badge +6

@WilborII Jammer dat het niet werkt. Die optie zal erin zitten voor apparaten die daar wel mee overweg kunnen. Het valt me tegen van Apple dat het daar niet werkt, maar er zullen fabrikanten zijn die het beter voor elkaar hebben.

Reageer