Beantwoord

Zelf een versterker aanschaffen

  • 11 January 2024
  • 6 reacties
  • 293 Bekeken

Hallo allemaal,

 

Ik wil graag overstappen van KPN naar Odido internet, maar heb daar wel een vraag over voordat ik de stap maak. Ik wil op meerdere plekken in huis wifi hebben, dit heb ik nu ook bij KPN doormiddel van wifi versterkers. De wifi versterkers kun je bij KPN aanschaffen, bij Odido moet je deze huren. Dit wil ik niet, echter komt hier de verwarring. Als ik naar de odido pagina ga en glasvezel internet wil aanschaffen, zie je onderaan de pagina een modem staan (plat breed modem). Als ik google kom ik uit op ‘’wifi plus’’ wat je weer apart moet aanschaffen nadat je een abonnement hebt afgesloten, want je kunt niet gelijk voor wifi plus kiezen. Wifi plus van odido is ook zo verwarend. Lijkt nu net alsof je dus een versterk alleen kunt aansluiten op een wifi plus modem (afgebeeld op website van odido als slank modem model die rechtop staat).

 

Nu is mijn vraag concreet. Als ik glasvezel afsluit is het mogelijk om zelf versterkers aan te schaffen (staan voor een prikkie op marktplaats). Kun je deze versterker op elke router aansluiten die je van odido krijgt? Ik zie een ZYXEL WAP6807 maar ook een Zyxel AX1800 model, wat is de beste versterker?

 

Alvast bedankt!

icon

Beste antwoord door eric 11 January 2024, 09:38

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +14

Alleen de wifi plus modellen die Odido verhuurt zullen een MESH netwerk vormen met de Zyxel router die Odido jou levert bij installatie. Als je zelf iets wilt aanschaffen, neem dan een standalone MEsh wifi oplossing, zoals een DECO, bijvoorbeeld de M5 die je ook op marktplaats kan vinden. Dan schakel je de wifi op de Zyxel uit en verzorgt de Deco , waarvan het hoofdstation met 1 kabel is verbonden met de Zyxel router, de wifi dekking in heel je huis. Die apparatuur is dan je eigendom en is “provider onafhankelijk". 

Alleen de wifi plus modellen die Odido verhuurt zullen een MESH netwerk vormen met de Zyxel router die Odido jou levert bij installatie. Als je zelf iets wilt aanschaffen, neem dan een standalone MEsh wifi oplossing, zoals een DECO, bijvoorbeeld de M5 die je ook op marktplaats kan vinden. Dan schakel je de wifi op de Zyxel uit en verzorgt de Deco , waarvan het hoofdstation met 1 kabel is verbonden met de Zyxel router, de wifi dekking in heel je huis. Die apparatuur is dan je eigendom en is “provider onafhankelijk". 

Hartelijk dank voor je snelle reactie Eric. Mesh is voor mij nieuw. Echter weet ik dat versterkers niet altijd top werken. Maar je zegt dus eigelijk dat de wifi via deze tp-link deco gaat? Dit gaat niet voor problemen zorgen? En zijn deze versterkers betrouwbaar ivm ander apparatuur dan odido verschaft? En als ik jou ook goed begrijp is als ik kies voor wifi punt van odido dan krijg ik sowieso een mesh router krijgen? 

Reputatie 7
Badge +14

Hier wat meer info over wifi mesh.

Ik denk dat 50% van de huishoudens die een wifi mesh thuis hebben dit doen met Deco's. Die zijn hartsikke goed en betaalbaar. Een ouderwetse versterker is juist een slechte oplossing. Die halveert namelijk de internet wifi snelheid omdat die moet zenden en ontvangen met dezelfde hardware. De Deco apparatuur heeft meerdere zenders en ontvangers aan boord. Natuurlijk om gewoon met jouw telefoon/computer te communiceren en een andere set die met de hoofd DECO communiceert of zelfs via een andere Deco naar de hoofd Deco communiceert. Dat zoekt dit Mesh netwerk allemaal zelf uit. JE installaeert het met een app op je telefoon.

@eric Is het dan misschien handiger om voor de m9 te gaan (grotere dekking), en volgens mij wifi 6. Als ik mij niet vergis heeft odido als enige nog geen wifi 6 toch? maar voor de toekomst ben je wel gelijk klaar

@eric ik kan trouwens niet toevallig de kpn wifi versterkers gebruiken op deze modem van odido? Zit namelijk ook internet kabel ingang in

Reputatie 7
Badge +14

De KPN elementen kunnen geen Mesh met de Odido Zyxel vormen. Maar je kunt ze proberen om stand alone te gebruiken. Zet dan de wifi in de Zyxel ook uit.

Deco m9 is zeker beter, maar je verwees al naar marktplaats,  dus ik schatte in dat je niet teveel kosten wilde maken.

Reageer