Vraag

Zyxel T-56 wifi accepteert soms geen nieuwe verbindingen

  • 26 April 2024
  • 1 reactie
  • 74 Bekeken

Ik heb een zyxel t-56 modem en een paar maandjes klant van Odido. Ik ben overgestapt van tweak waarbij ik enkel mijn eigen apparatuur gebruikte (probleemloos). Ik heb een 1gbps glasvezel abonnement.

De T-56 is ook bekabeld verbonden met 2 deco S4’s die ik gebruik voor beide bekabeld internet en wi-fi.

Het probleem

Het is een sporadisch probleem: Ik heb er misschien 2x per maand last van. 

Ik kan soms niet meer verbinden met het w-fi netwerk van de T-56. De foutmelding die ik krijg is simpelweg dat er geen verbinding gemaakt kan worden. Dit gebeurt nadat ik op een andere SSID van de deco’s heb gezeten, en weer wil terugswitchen. Soms doet ook een bestaand apparaat (de Televisie bijvoorbeeld) moeilijk. Het meest recente voorbeeld is het configureren van een apple tv. Ik kon deze simpelweg niet verbinden met de wifi van de router en moest daarom met het SSID van de deco verbinden.  De wifi restarten (knop zijkant) lost het probleem altijd, maar tijdelijk, op. 

Wat ik heb geprobeerd (onder andere met behulp van de telefonische helpdesk, sommige ideeeen kwamen uit mijzelf)
 

  • Dual-band uitgeschakeld. Op de zyxel t-56 enkel 5ghz nu ingesteld en op de deco’s enkel 2.4, zodat de signalen elkaar niet storen. Ook omdat mogelijk verbonden appraten een 2.4ghz netwerk verwachten terwil de SSID inmiddels is geswitched naar 5ghz en vice verca.
  • De deco wat verder weg plaatsen van de zyxel. 
  • WPA-2 ipv WPA-3 ingesteld (omdat met WPA-2 verbinden wat sneller zou zijn, was een probeersel). 
  • Enkel de TV is verbonden met de T-56 (5ghz), de rest van de appraten gebruiken de 2.4ghz ssid van de deco’s. 


Vermoedens
Ik had het idee dat het vooral gebeurde nadat ik switchte tussen verschillende VPN IP’s vanaf mijn macbook, maar ik kan dit niet waarmaken

Eenmaal verbonden: Snelheid is top
Ik wil er wel bij vermelden dat de snelheid echt top is,  840mbit p/s op min macbook op ongeveer 5 meter afstand. Stuk sneller dan mijn wifi-5 s4 deco’s. Dus het is echt enkel een verbinding probleem

Waarom niet de router weg en enkel de deco’s gebruiken?
Ik heb dit wel het liefst, maar nadat nadat ik dit probeerd (vlan op 300 ingesteld), was de wifi-snelheid van mijn deco’s erg langzaam (onder de 50mbit/s). De deco’s werken dus sneller als access point in deze situatie dan als modem… Geen idee of dit aan de deco’s ligt of aan Odido. Daarnaast is de snelheid van de t-56 op 5ghz wel aanzienlijk sneller (wifi 6 vs wifi 5). Ik heb er aan gedacht om nieuwere deco’s aan te schaffen met wifi-6, maar ik las op een forum van tweakers dat iemand een soortgelijk probleem had en maar max 100mbit haalde als hij het zyxel modem er tussen haalde. Ben heel benieuwd naar ervaringen van odido-klanten met een mesh-netwerk die wél met succes hun eigen apparatuur gebruikt.



Zijn er geen error logs te vinden die mij meer kunnen vertellen over waarom een verbinding is mislukt? 


1 reactie

Reputatie 6
Badge

Hoe zijn je Deco’s ingesteld, als AP neem ik aan? het zou goed kunnen dat zowel de Zyxel als de Deco;’s DHCP adressen uitdelen en elkaar in de weg zitten. De Decos moeten in ieder geval DHCP-server uit hebben staan en als AP geconfigureerd zijn.  Mogelijk moet je de kabel naar de Zyxel aan een LAN poort hangen.

Reageer