Beantwoord

Zyxel T50 modem genereert zelf hidden Network ???

  • 22 November 2023
  • 7 reacties
  • 95 Bekeken

Reputatie 1

Vage Situatie Alert :

Sinds enige tijd bemerk ik klapperende en trage verbindingen op mijn 5G. het modem staat binnen een bereik van nog geen 10 meter dus dat zou niet heel veel beperkingen moeten geven.

 

Dus ik heb er eens een wifi scanner op los gelaten en zie opeens een HIDDEN netwerk wat op exact dezelfde frequentie als mijn ZYXEL zit qua 5Ghz. Dus ik denk, ik schakel het kanaal eens.

Na herstart zie ik het kanaal netjes wijzigen maar het vreemde HIDDEN kanaal gaat ook mee.
Ik heb alle instellingen in het modem nagelopen, nergens een extra optie aan staan, zelfs WPS uitgezet.
Alleen 2.4 en 5 Ghz staan aan, meer niet.

5 Ghz blijft een HIDDEN network genereren met nagenoeg dezelfde sterkte als mijn eigen gekozen 5GHZ netwerk en ik kan er niets tegen doen. De ZYXEL zit zichzelf dus in de weg.

IK heb online gezien dat ook anderen elders ter wereld deze vage storing melden.
Ik heb nog geen oplossing gezien, schijnt met een van de laatste firmware updates van de ZYXEL te maken te hebben.

ODIDO. wat doen we hieraan ? Kun je een ander modem sturen aub ?? Ander merk die geen vage Spook-netwerken genereert ???

icon

Beste antwoord door Sven-Odido 23 November 2023, 10:54

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Peerke1964 

Het hidden network heb ik nu ook op een nieuwe router en had ik ook op de oude router. Het blijft een raadsel voor mij waarom dat spook netwerk er is maar het zorgt hier niet voor een trage en klapperende verbinding. Mogelijk ligt de oorzaak hiervan ergens anders?

Mogelijk helpt het herstarten van de router en/of mediaconverter of de router voorzien van een fabrieksreset.

Reputatie 1

Hallo @Peerke1964 

Het hidden network heb ik nu ook op een nieuwe router en had ik ook op de oude router. Het blijft een raadsel voor mij waarom dat spook netwerk er is maar het zorgt hier niet voor een trage en klapperende verbinding. Mogelijk ligt de oorzaak hiervan ergens anders?

Mogelijk helpt het herstarten van de router en/of mediaconverter of de router voorzien van een fabrieksreset.

Waqqas,

Ik heb het sinds kort...voorheen nog nooit gezien, maar nu schijnt elk T-Mobile / Odido modem ermee uitgerust te zijn. In mijn omgeving staan er diverse bij de buren en mijn wifi scanner vind er tenminste 10 in de directe omgeving, allemaal stoorzenders die de transmissie belemmeren.

De verbinding is niet echt klapperend, maar er worden wel beduidend lagere snelheden behaald daar waar ik voorheen tot 1300 Kbps op de wifi behaalde is dit nu aanzienlijk lager. Vreemde situatie….daarbij zie ik het nut niet van een HIDDEN network naast een netwerk wat gewoon zijn SSID uitzend.

 

Reputatie 7
Badge +4

Hi @Peerke1964

Kan je eens een screenshot delen van de wifi scanner die je hebt gedaan. De enige reden voor een hidden ssid is voor EasyMesh wat standaard aanstaat. Die ssid wordt gebruikt voor de draadloze verbinding naar het wifi punt. 

Zoals @Waqqas al aangeeft heeft dat geen invloed op de werking van de Wifi. 

Reputatie 1

Hi @Peerke1964

Kan je eens een screenshot delen van de wifi scanner die je hebt gedaan. De enige reden voor een hidden ssid is voor EasyMesh wat standaard aanstaat. Die ssid wordt gebruikt voor de draadloze verbinding naar het wifi punt. 

Zoals @Waqqas al aangeeft heeft dat geen invloed op de werking van de Wifi. 

Zoals gevraagd een screenshot.

In onderstaande screenshot kun je zien hoeveel “ hidden “ SSID’s er opeens zijn. Die waren er tot enkele maanden geleden nog niet. 

Rechts zie je mijn Homenet5G en MESH heb ik niet aan staan.

Die HIDDEN zit op dezelfde frequentie en hetzelfde kanaal. Als ik het kanaal wijzig, dan schuift de HIDDEN ook mee.

Vreemde zaak….

 

Reputatie 7
Badge +15

@Sven-Odido 

Ik heb alleen de T56 in gebruik met Easymesh aan maar geen WiFi Plus punten en toch verschijnt er een hidden network, heeft dat nog iets van impact op de performance?

Reputatie 7
Badge +4

Hidden SSID voor mesh verbinding is normaal. Elke fabriekant doet dat. Dat de Hidden mee verhuist als jet het kanaal aanpast is ook normaal. Hoe meer mensen een Mesh systeem gebruiken hoe meer je ze zal zien. 

Daarbij de meeste Hidden zijn 2.4Ghz in de screenshot die komen van andere fabrikanten vandaan. De Zyxel doet het alleen op de 5Ghz hij blijft ook als je EasyMesh uitzet. 

Zolang geen data overheen gaat heeft geen invloed op de rest van de Wifi netwerken. Het enige wat het doet is een beacon uitsturen zodat devices het netwerk kunnen zien bij een scan zoals deze of als ze er naar opzoek zijn. 

Reputatie 1

Hidden SSID voor mesh verbinding is normaal. Elke fabriekant doet dat. Dat de Hidden met verhuist als jet het kanaal aanpast is ook normaal. Hoe meer mensen een Mesh systeem gebruiken hoe meer je ze zal zien. 

Daarbij de meeste Hidden zijn 2.4Ghz in de screenshot die komen van andere fabrikanten vandaan. De Zyxel doet het alleen op de 5Ghz hij blijft ook als je EasyMesh uitzet. 

Zolang geen data overheen gaat heeft geen invloed op de rest van de Wifi netwerken. Het enige wat het doet is een beacon uitsturen zodat devices het netwerk kunnen zien bij een scan zoals deze of als ze er naar opzoek zijn. 

Kijk dat is duidelijk.

Ik zou graag deze reactie als antwoord bestempelen, maar het systeem heeft zelf al wat gekozen kennelijk !

 

 

Reageer