Zyxel WAP6807 werken totaal niet, althans niet met T-56 modem

  • 30 August 2023
  • 7 reacties
  • 249 Bekeken

Na 7 jaar T-Mobile Thuis met Draytek modem heb ik 2 weken geleden nieuw Zyxel T56-modem ontvangen, plus twee Zyxel WAP6807-mesh-wifi-punten. Helaas werken deze WAP's totaal niet. Ben er urenlang (!) mee bezig geweest. Korte samenvatting van de ellende:

  • Eerst het T56-modem opgestart en SSID aangepast naar wat mijn draadloze apparaten gewend zijn; maar issue: Eén client (mijn laptop) zag het hele wifi signaal niet. Na enig zoeken blijkt dat er nu wifi 6 uitgezonden wordt en laptop is daarvoor te oud. Oplossing blijkt om de 802.11 mode van het wifi aan te passen van b/g/n/ax naar b/g/n mixed. Inmiddels heb ik gelezen dat veel meer mensen hier last van hebben, dus het had al een uurtje zoeken gescheeld als T-Mobile daar expliciet op had gewezen. Maar so far so good.
  • Daarna de wifi-punten conform instructie eerst bedraad gekoppeld aan het T56 modem, opdat ze de instellingen van het modem zouden overnemen en een mesh-netwerk zouden vormen. Dat werkte niet: de wifi-punten namen het SSID van het modem NIET over, maar bleven een eigen SSID uitzenden. Volgens mij heb je er dan niets aan.
  • Daarom geprobeerd om hetzelfde te bereiken middels de WPS knop. Eerst reageerde het wifi-punt steeds niet op indrukken van de WPS knop. Pas na heel veel pogingen lukte het uiteindelijk wel om beide wifi-punten via WPS de instellingen van het modem over te laten nemen.
  • Maar een werkend mesh-netwerk had ik toen nog steeds niet, want de wifi-punten zijn volkomen instabiel: Hun web-interface is steeds na een tijdje niet meer te bereiken op het eigen IP-adres. NB: Ook niet als ik ze bedraad aansluit.
  • Ook wordt het wifi-punt soms wel, soms weer niet weergegeven in de Mpro Mesh app.
  • Tot overmaat van ramp is ook het T56 modem niet stabiel. De homepage op IP-adres 192.168.1.1 laadt dan niet (ook niet als mijn laptop er direct via UTP kabel op is aangesloten) of extreem langzaam; en ook kan het internet opeens wegvallen of langzaam worden. Even later werkt het dan meestal weer wel. Het lijkt er op dat deze instabiliteit vooral optreedt als ik de WAP's aansluit. 

Vraag aan T-Mobile: hoe kan dit? Dit kan dan toch bij geen enkele klant goed werken? 

Ik heb er nu al zoveel tijd in gestoken, heb er de buik wel vol van. Ik denk dat ik mijn oude 3 'klassieke' en bedraad aangesloten access points maar weer terug hang, en dus afzie van een mesh.

PS. Firmware versie van de T56: V5.70(ACEA.0)T56C_b7 ; en van de wap's: V1.00(ABTB.2)b22W 

Demi van Odido 8 maanden geleden

@machielb Dank je wel voor het aanvullen van jouw profiel! Zo te zien had je eerst de wifi-punten besteld en is daarna het nieuwe modem voor je besteld. Hierdoor kreeg je de verkeerde wifi-punten. Ik heb de wifi-punten nu voor je omgewisseld. Je ontvangt hier nog een bevestiging van per e-mail en de instructie wat je met de verkeerde wifi-punten kunt doen. Laat je ons hier weten hoe het met de nieuwe wifi-punten gaat? 😁

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @machielb,

Als ik het goed begrijp, is de Draytek omgewisseld voor de T56 en heb je toen de WAP6807's ontvangen. De WAP's had je dus nog niet in combinatie met de Draytek, klopt dat? Dan is er ergens iets misgegaan. Bij de T56 hoor je de WX5600 als wifipunt te krijgen. Die neemt wel de SSID en wachtwoord van de T56 over (net als de 802.11-instelling) en de MPro Mesh-app werkt er beter mee. Ik verwacht dat een omruiling van de wifipunten een hoop oplost. Een moderator kan dat voor je regelen. Ze lezen mee en reageren hier vanzelf. Ik hoop dat het daarmee een stuk beter gaat werken!

Reputatie 7
Badge +5

Hi @machielb, ik wil inderdaad graag met je meekijken. Zou jij jouw klantnummer in je Community profiel willen zetten? Dit mag je klantnummer zijn (drie letters en vijf cijfers) of je TV klantnummer als je deze hebt. Geef een seintje wanneer je dit hebt gedaan, dan kom ik zo snel mogelijk bij je terug!

Hi @machielb, ik wil inderdaad graag met je meekijken. Zou jij jouw klantnummer in je Community profiel willen zetten? Dit mag je klantnummer zijn (drie letters en vijf cijfers) of je TV klantnummer als je deze hebt. Geef een seintje wanneer je dit hebt gedaan, dan kom ik zo snel mogelijk bij je terug!

OK, heb ik gedaan. 

Hoi @machielb,

Als ik het goed begrijp, is de Draytek omgewisseld voor de T56 en heb je toen de WAP6807's ontvangen. De WAP's had je dus nog niet in combinatie met de Draytek, klopt dat? Dan is er ergens iets misgegaan. Bij de T56 hoor je de WX5600 als wifipunt te krijgen. Die neemt wel de SSID en wachtwoord van de T56 over (net als de 802.11-instelling) en de MPro Mesh-app werkt er beter mee. Ik verwacht dat een omruiling van de wifipunten een hoop oplost. Een moderator kan dat voor je regelen. Ze lezen mee en reageren hier vanzelf. Ik hoop dat het daarmee een stuk beter gaat werken!

Dank je. Ja, ik had ze hiervoor nog niet. Het meegeleverde boekje beschrijft wel hoe je deze WAP's moet koppelen met de T-54, maar inderdaad niet met de T-56. 

Reputatie 7
Badge +8

@machielb Dank je wel voor het aanvullen van jouw profiel! Zo te zien had je eerst de wifi-punten besteld en is daarna het nieuwe modem voor je besteld. Hierdoor kreeg je de verkeerde wifi-punten. Ik heb de wifi-punten nu voor je omgewisseld. Je ontvangt hier nog een bevestiging van per e-mail en de instructie wat je met de verkeerde wifi-punten kunt doen. Laat je ons hier weten hoe het met de nieuwe wifi-punten gaat? 😁

Hoi Demi, met de nieuwe modems werkt het nu wel. Bedankt. 

Vraag: ik wil de 2x WAP6807 graag terugsturen, maar ik zie geen code daarvoor in mijn gebruikersportaal. Kun je me voorzien van instructies hoe ik ze terug kan sturen? 

Reputatie 7
Badge +9

Hey @machielb, goed dat je hiervoor aan de bel trekt.

Ik ben blij om te horen dat alles het nu goed doet! We hebben een heel topic geschreven hoe je apparatuur terug stuurt:  

 

Hopelijk kom je er zo uit. Ik wens je nog een prettig weekend!

Reageer