Beantwoord

Aansluiting glasvezel, KPN aan de deur

  • 3 February 2024
  • 5 reacties
  • 787 Bekeken

  • heeft eerste post geplaatst
  • 2 reacties

Na inmiddels 9x een update te hebben ontvangen over de aanleg/aansluiting glasvezel (welke ik heb besteld 29-05-2023) in de wijk waar ik woon wil ik nu wel een keertje aangesloten worden op dit glasvezelnetwerk. Tot mijn verbazing stonder er gisteren 2 jongemannen van KPN voor de deur welke mij wisten te vertellen dat zij het glasvezelmodem in de woning gaan installeren. Voor mij is het nu niet meer transparant wie de beheerder/eigenaar/leverancier is of wordt voor mijn glasvezelaansluiting.
Kan ik tzt een afspraak maken met KPN om het glasvezelmodem te laten installeren om service van Odido te ontvangen? Of gaat Odido zelf een modem installeren? Of doet DutchFiber dat?
Ik zou hier graag opheldering over krijgen voordat ik straks een “verkeerd” modem laat installeren.

Max Drube

icon

Beste antwoord door eric 3 February 2024, 10:36

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +14

Je hebt te maken met de netbeheerder,  die de eigenaar van het lokale netwerk is. Die installeert de FTU, zeg maar het fysieke glasvezel afwerkpunt. Dat kan inderdaad KPN networks of ODF zijn, maar nooit Odido zelf.

De internet dienst wordt door Odido geleverd. Zij zorgen voor een NTU , die licht naar elektriciteit omzet en een router. Ook huren zij de glasvezel naar jouw woning van de netbeheerder om alles aan elkaar te koppelen. De NTU en router worden in opdracht van Odido door de monteurservice Guidion bij jou thuis geïnstalleerd, getest en opgeleverd. Dan start pas de facturatie. 

Dank Eric,

Het is voor mij dus belangrijk te weten of KPN een FTU gaat plaatsen, meer niet. 

Voor mij is een modem een modem, verder gaat mijn kennis niet. Maar wat ik van jou begrijp komen er dus 2 "kastjes"  bij de aansluiting. 1 FTU van de netwerkbeheerder en 1 NTU van de serviceprovider.

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @MDrube, jouw aansluiting loopt via het netwerk van beheerder Open Dutch Fiber. Dat is onze partner op het gebied van eigen Glasvezel op ODF. Ik zie dat er vorig jaar een obstructie geconstateerd is door OPF waarbij de update “Fiber op rol tegen gevel hoogbouw” gemeld is. Woon jij in een wooncomplex dat onder beheer is van een VvE toevallig? Zo ja: is er toestemming verleend voor de verdere aansluiting? Ik krijg het idee dat dit project nu onnodig en onbedoeld stil ligt. 

Hartelijk dank Jason,

Bijzonder dat jij de eerste bent die daar mee komt (en ook nog via dit forum)

Ik zal het neerleggen bij de reguliere klantenservice omdat zij 4 maanden geleden hebben vermeld dat er in het gesplitste pand geen toestemming van VVE nodig zou zijn (waar ik voor 50% in zit)

Reputatie 7
Badge +14

Dank Eric,

Het is voor mij dus belangrijk te weten of KPN een FTU gaat plaatsen, meer niet. 

Voor mij is een modem een modem, verder gaat mijn kennis niet. Maar wat ik van jou begrijp komen er dus 2 "kastjes"  bij de aansluiting. 1 FTU van de netwerkbeheerder en 1 NTU van de serviceprovider.

Bij Glasvezel is geen sprake meer van een modem. Dat is nodig bij koper verbindingen.  Nu dus een FTU , de netbeheerder en dan een vertaling van licht naar koper in een NTU (Odido) en zorgen dat er beveiliging en IP adressen worden uitgedeeld aan jouw thuisnetwerk, een router van Odido.

Als ODF bij jou de netbeheerder is dan komt KPN er nergens meer aan te pas! Het is geen monopolistische markt meer.

De VVE is het aanspreekpunt voor ODF. Verstandig om niet de klantenservice van Odido maar rechtstreeks ODF te benaderen.  Daar staat jet aanlegproces stil en als eigenaar kun jij dus toestemming geven.

Reageer