abonnement tijdens herroepingsperiode geannuleerd maar toch afkoopkosten in app

  • 30 December 2023
  • 16 reacties
  • 390 Bekeken

Hallo, ik heb vanmorgen mijn internet en tv nog tijdens de wettelijke herroepingsperiode geannuleerd bij Odido. Dit heb ik telefonisch, per mail en per aangetekende post gedaan. Nu zie ik ineens in de Odido app afkoopkosten staan voor 11,36 maanden wat niet de bedoeling is aangezien de annulering tijdens herroepingsperiode kosteloos is.

mijn abonnement is formeel 20 december aangesloten en van start gegaan.

wel heb ik bij een andere provider een abonnement besteld die op 11-1-2024 van start gaat (zonder overstapservice) en het lijkt erop dat odido hiervan een bericht heeft gekregen aangezien zij deze annulering ook pas op 11-1-2024 afsluiten/afronden. Heb ik niet om gevraagd bij die andere provider en op zichzelf prima maar niet als dat betekend dat ik afkoopkosten in rekening gebracht krijg.

kunnen jullie mij helpen dit asap op te lossen zodat er geen afkoopkosten in rekening gebracht gaan worden?
alvast dank voor jullie hulp

 

 

Jason van Odido 4 maanden geleden

Goedemorgen @Stolkerj, van harte welkom op de Community van Odido! 🙋‍♂️

De oorzaak ligt bij de bestelling bij de andere partij. Wanneer jij ons contract niet via ons direct opzegt, maar door middel van een andere lijnaanvraag, denkt het systeem dat je in de wettige contractperiode opzegt en ontstaat er een afkoopsom omdat er sprake is van een zogeheten “uitgaande migratie met lijnkaping". Dit laatste slaat op het overnemen van de verbinding (lijn) door een andere partij en aanvraag. Je kunt het beste deze aanvraag annuleren, dan via mij jouw Odido abonnement laten opzeggen (zonder afkoopsom) en dan alsnog de nieuwe aanvraag doen. Uiteraard had ik het graag anders gezien, maar dat gaat administratief niet - sorry voor het ongemak! 

Gelukkig nieuwjaar! 🎉✨

Bekijk origineel

16 reacties

Reputatie 7
Badge +16

Goedemorgen @Stolkerj, van harte welkom op de Community van Odido! 🙋‍♂️

De oorzaak ligt bij de bestelling bij de andere partij. Wanneer jij ons contract niet via ons direct opzegt, maar door middel van een andere lijnaanvraag, denkt het systeem dat je in de wettige contractperiode opzegt en ontstaat er een afkoopsom omdat er sprake is van een zogeheten “uitgaande migratie met lijnkaping". Dit laatste slaat op het overnemen van de verbinding (lijn) door een andere partij en aanvraag. Je kunt het beste deze aanvraag annuleren, dan via mij jouw Odido abonnement laten opzeggen (zonder afkoopsom) en dan alsnog de nieuwe aanvraag doen. Uiteraard had ik het graag anders gezien, maar dat gaat administratief niet - sorry voor het ongemak! 

Gelukkig nieuwjaar! 🎉✨

Goedemorgen @Stolkerj, van harte welkom op de Community van Odido! 🙋‍♂️

De oorzaak ligt bij de bestelling bij de andere partij. Wanneer jij ons contract niet via ons direct opzegt, maar door middel van een andere lijnaanvraag, denkt het systeem dat je in de wettige contractperiode opzegt en ontstaat er een afkoopsom omdat er sprake is van een zogeheten “uitgaande migratie met lijnkaping". Dit laatste slaat op het overnemen van de verbinding (lijn) door een andere partij en aanvraag. Je kunt het beste deze aanvraag annuleren, dan via mij jouw Odido abonnement laten opzeggen (zonder afkoopsom) en dan alsnog de nieuwe aanvraag doen. Uiteraard had ik het graag anders gezien, maar dat gaat administratief niet - sorry voor het ongemak! 

Gelukkig nieuwjaar! 🎉✨

Hoi @Jason van Odido dit klopt helaas niet. Ik heb een nieuw contract aangevraagd bij de andere provider zonder overstap. Ik heb zelfs een bevestiging van hun dat ik zelf moet opzeggen. Daarnaast heb ik jullie zelf meerdere keren gebeld en zelf mijn opzegging onder herroepingsrecht doorgegeven. Ook nog per mail en per aangetekende post. Jullie hebben dit dus op 1 of andere manier zelf verkeerd in het systeem gezet en jullie dienen dit zelf eruit te halen zonder dat dit ten koste gaat van mijn huidige bestelling bij de andere provider. Ik ga niet nog langer zonder internet zitten doordat jullie het verkeerd verwerken. De administratie kan gewoon de afkoopkosten van de eindafrekening eraf halen. Ik heb alles gedaan wat wettelijk nodig is en betaal geen cent aan afkoopkosten.

Goedemorgen @Stolkerj, van harte welkom op de Community van Odido! 🙋‍♂️

De oorzaak ligt bij de bestelling bij de andere partij. Wanneer jij ons contract niet via ons direct opzegt, maar door middel van een andere lijnaanvraag, denkt het systeem dat je in de wettige contractperiode opzegt en ontstaat er een afkoopsom omdat er sprake is van een zogeheten “uitgaande migratie met lijnkaping". Dit laatste slaat op het overnemen van de verbinding (lijn) door een andere partij en aanvraag. Je kunt het beste deze aanvraag annuleren, dan via mij jouw Odido abonnement laten opzeggen (zonder afkoopsom) en dan alsnog de nieuwe aanvraag doen. Uiteraard had ik het graag anders gezien, maar dat gaat administratief niet - sorry voor het ongemak! 

Gelukkig nieuwjaar! 🎉✨

Hoi @Jason van Odido dit klopt helaas niet. Ik heb een nieuw contract aangevraagd bij de andere provider zonder overstap. Ik heb zelfs een bevestiging van hun dat ik zelf moet opzeggen. Daarnaast heb ik jullie zelf meerdere keren gebeld en zelf mijn opzegging onder herroepingsrecht doorgegeven. Ook nog per mail en per aangetekende post. Jullie hebben dit dus op 1 of andere manier zelf verkeerd in het systeem gezet en jullie dienen dit zelf eruit te halen zonder dat dit ten koste gaat van mijn huidige bestelling bij de andere provider. Ik ga niet nog langer zonder internet zitten doordat jullie het verkeerd verwerken. De administratie kan gewoon de afkoopkosten van de eindafrekening eraf halen. Ik heb alles gedaan wat wettelijk nodig is en betaal geen cent aan afkoopkosten.

Hoi @Jason van Odido , uiteindelijk heb ik bovenstaande vandaag alsnog gedaan. Ik heb de eerdere bestelling bij de andere provider geannuleerd en de overstap/kaping van de lijn was daarmee ook geannuleerd. Daarna heb ik via de klantenservice obv herroepingsrecht opnieuw geannuleerd en zij gaven aan dat dit nu juist is geregeld. Net de bevestiging gekregen van de annulering maar nog niet per wanneer. Tot mijn verbazing staan er weer afkoopkosten in de app (die waren er eerder even uit). Kun jij nu bevestigen dat alles nu wel goed gaat, Alvast dank.

Reputatie 6
Badge +2

@Stolkerj Goed dat je nogmaals aan de bel trekt! Ik durf niet te zeggen waarom je alsnog een afkoopsom hebt gekregen, maar ik heb direct een verzoek tot kosteloos opzeggen ingediend bij het team dat hierover gaat. Zodra ik goedkeuring heb, zal ik een credit in het systeem zetten om de afkoopsom te vergoeden. 

@Stolkerj Goed dat je nogmaals aan de bel trekt! Ik durf niet te zeggen waarom je alsnog een afkoopsom hebt gekregen, maar ik heb direct een verzoek tot kosteloos opzeggen ingediend bij het team dat hierover gaat. Zodra ik goedkeuring heb, zal ik een credit in het systeem zetten om de afkoopsom te vergoeden. 

@Teresa van Odido dank je wel. Nog een vraagje. Ik heb alleen nog bericht gehad dat de annulering is aangevraagd maar tot op heden is deze niet behandeld volgens de app. Ik heb al diverse keren de klantenservice gebeld en ze geven aan dat dit nog administratief behandeld dient te worden. Tot die tijd kan ik nog steeds geen nieuw abonnement afsluiten bij een andere provider omdat dan meteen weer een migrate-out melding komt en mijn huidige annulering word aangepast naar een overstap met alle gevolgen van dien die we al eerder hebben gehad. Waarom duurt het behandelen van de annulering zo lang en kan dit met spoed gedaan worden? Tevens heb ik nog steeds internet en tv ondanks dat ik per direct heb opgezegd onder het herroepingsrecht. Dit betekend dat ik ook per 2 januari niet meer hoef te betalen voor al deze diensten dus het lijkt me ook voor Odido van belang om dit met spoed administratief te verwerken en alle diensten stop te zetten aangezien al die kosten nu voor rekening van Odido zijn. Kunnen jullie hier naar kijken aub?

Reputatie 6
Badge +2

@Stolkerj Ik heb direct voor je gekeken, maar ik zie ook dat dit nog in behandeling is. Waarom dit langer duurt, durf ik niet te zeggen. Ik had het proces graag voor je versneld, maar dit ligt niet in mijn handen. Voor nu moeten we het dus nog afwachten. 

@Stolkerj Ik heb direct voor je gekeken, maar ik zie ook dat dit nog in behandeling is. Waarom dit langer duurt, durf ik niet te zeggen. Ik had het proces graag voor je versneld, maar dit ligt niet in mijn handen. Voor nu moeten we het dus nog afwachten. 

Hoi @Teresa van Odido ik heb zojuist weer contact gehad met jullie klantenservice en die gaf mij aan dat mijn annulering on hold staat bij de technische dienst door de eerdere migrate-out melding (die reeds geannuleerd is). Er is een ticket naar de technische dienst gestuurd met referentie 68141883 op 3 januari en zojuist nog een andere melding maar de technische dienst zelf was niet bereikbaar. Kun jij zien wat de status is van die ticket en e.e.a. wellicht escaleren. Ik heb alles gedaan wat jullie gevraagd hadden (en veel meer dan wettelijk noodzakelijk was) en nog loopt het niet zoals het hoort. Tevens wil ik nu eindelijk een nieuw contract bij een andere provider kunnen bestellen zonder dat dit problemen voor mij en voor odido oplevert maar jullie lijken dit bijna onmogelijk te maken op deze manier. Wettelijk gezien heb ik aan al mijn verplichtingen voldaan en is mijn contract op 2 januari jl obv wettelijke herroepingsrecht geannuleerd alleen verzaakt Odido nu om deze annulering administratief intern af te handelen waardoor ik niet verder kan zonder andere problemen te creeeren, toch hoop ik dat we dit samen nog kunnen oplossen voordat we er straks een legal issue van moeten maken. De dame van de klantenservice kon of wilde dit niet verder escaleren. Ik begin er echt klaar mee te worden en sta op het punt om een klacht in te dienen hierover bij de ACM, consumentenbond en Tros Radar als dit vandaag niet word opgelost. Hopelijk kun jij nog iets betekenen?

Reputatie 7
Badge +9

Hey @Stolkerj, ik heb alles geprobeerd maar ik krijg het ook niet voor elkaar om het te versnellen. Het ticket staat nog open voor onze Back Office. Deze is op 03-01 ingedient, we hanteren een standaard verwerkingstijd van vijf werkdagen. Ik ga er vanuit dat zij het abonnement direct voor je kunnen  opzeggen! 

@Tommie van Odido dank je wel voor proberen. Ik wacht dan nog eenmaal op de backoffice in d ehoop dat zij dit direct oplossen. 

Hey @Stolkerj, ik heb alles geprobeerd maar ik krijg het ook niet voor elkaar om het te versnellen. Het ticket staat nog open voor onze Back Office. Deze is op 03-01 ingedient, we hanteren een standaard verwerkingstijd van vijf werkdagen. Ik ga er vanuit dat zij het abonnement direct voor je kunnen  opzeggen! 

Hoi @Tommie van Odido @Jason van Odido @Teresa van Odido ik ben vandaag overal voor afgesloten en ik zie ook het abonnement niet meer in de Odido App staan. Helaas heb ik per mail nog geen bevestiging gehad dat alles nu administratief is geregeld. Kunnen jullie dit nu zien in het systeem en is het nu OK om een nieuw abonnement af te sluiten bij een andere provider? Alvast dank.

Reputatie 6
Badge +2

@Stolkerj Ik ben direct voor je gaan kijken en het abonnement is nu inderdaad volledig afgesloten. Je kunt nu dus een nieuw abonnement afsluiten bij een andere provider. Ik heb ook gelijk gekeken of er al een antwoord is op mijn verzoek, maar ik heb hier nog geen reactie op. Zodra ik iets hoor, laat ik het je gelijk weten! 

Reputatie 6
Badge +2

@Stolkerj Goed nieuws! Ik heb zojuist een terugkoppeling ontvangen en het verzoek is goedgekeurd. Er wordt dus geen afkoopsom in rekening gebracht. Mocht ik in de toekomst nog iets voor je kunnen betekenen, laat het mij dan weten. Ik doe het graag! 

@Stolkerj Goed nieuws! Ik heb zojuist een terugkoppeling ontvangen en het verzoek is goedgekeurd. Er wordt dus geen afkoopsom in rekening gebracht. Mocht ik in de toekomst nog iets voor je kunnen betekenen, laat het mij dan weten. Ik doe het graag! 

@Teresa van Odido dank je wel, ik heb nog 1 klein vraagje. Ik heb nog geen retourbon en gegevens ontvangen van Odido van alle apparatuur. Kun je deze nog voor mij regelen zodat ik alles netjes terug kan sturen. alvast dank

Reputatie 7
Badge +5

Goede vraag @Stolkerj. Heb je geen QR code ontvangen en kan je deze niet vinden in Mijn Odido? Ik kan dan geen nieuwe QR maken. Geen zorgen want er is nog een manier. Stop een briefje in de doos met daarop je eigen adresgegevens. Geef bij het DHL ServicePoint (DHL Parcel, géén Express) aan dat het pakket verstuurd moet worden naar Odido. Het ServicePoint kan het pakket dan zonder retournummer of QR-code opsturen. Je kunt je e-mailadres opgeven bij het DHL ServicePoint, dan volgen updates over de bezorging per e-mail. Super bedankt!

Goede vraag @Stolkerj. Heb je geen QR code ontvangen en kan je deze niet vinden in Mijn Odido? Ik kan dan geen nieuwe QR maken. Geen zorgen want er is nog een manier. Stop een briefje in de doos met daarop je eigen adresgegevens. Geef bij het DHL ServicePoint (DHL Parcel, géén Express) aan dat het pakket verstuurd moet worden naar Odido. Het ServicePoint kan het pakket dan zonder retournummer of QR-code opsturen. Je kunt je e-mailadres opgeven bij het DHL ServicePoint, dan volgen updates over de bezorging per e-mail. Super bedankt!

@Cheyenne van Odido dank je wel maar ik vind dit wel een beetje vaag en onprofessioneel. ik ga niet zomaar een pakket met apparatuur versturen als ik niet eens weet waarheen en zonder referentie. Jullie geven zelf aan in de mail waarin de opzegging bevestigd word dat ik nog een mail krijg met retour instructies maar die krijg ik maar niet, zit er al 9 dagen op te wachten  Hoe moeilijk kan het zijn om een mail te sturen met adresgegevens en een referentienummer?  Ik verzoek jullie hierbij alsnog deze mail toe te sturen, zonder ga ik hem niet versturen helaas.

Reputatie 7
Badge +5

Hi @Stolkerj, goed dat je jouw sentiment deelt. Ik heb gelijk verder gekeken en zie dat er een reden is dat je deze e-mail nog niet hebt ontvangen. We wachten namelijk nog tot de opzegging verder is doorgelopen in ons systeem. De e-mail zal je dus nog krijgen. Bedankt voor je geduld!

Reageer