Beantwoord

CGNAT

  • 25 November 2023
  • 8 reacties
  • 379 Bekeken

Wat zijn Odido's plannen met betrekking tot CGNAT (Carrier-grade network address translation)? Krijg je als klant altijd een eigen IP(v4)-adres? Is dit ergens terug te vinden in de voorwaarden?

icon

Beste antwoord door eric 25 November 2023, 19:42

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @cFvcPXdNFv4278v6DSw4U ,

We kunnen alleen informatie geven wat ze nu gebruiken. Dat is geen CGNAT, maar je krijgt alleen een dynamisch IP adres met een leasetijd van 48 uur.

Geen medewerker die hier antwoord op kan geven? Ik zou graag weten wat de voorwaarden zijn van het contact. De klantenservice heeft mij juist hier naartoe gestuurd om antwoord te krijgen van de medewerkers hier.

Reputatie 7
Badge +4

Zoals @eric aangeeft heeft iedereen een eigen dynamisch ipv4 adres. 

De algemene voorwaarden evenals de aanvullende zijn hier te vinden; https://www.odido.nl/voorwaarden. Eventueel staan daar de antwoorden op je vragen. 

Duidelijk, en dit blijft ook zo in de toekomst? Ik de voorwaarden wordt het woord ‘IP-adres’ slechts één keer genoemd.

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @cFvcPXdNFv4278v6DSw4U 

Je krijgt een IP adres, dat is minimaal noodzakelijk voor een internet verbinding, ook in de toekomst. Er zijn wel plannen om IPV6 op de een of andere manier toe te voegen, en uiteindelijk zal IPV4 misschien vervallen, maar dat gaat zeker nog wel even duren, zover in de toekomst kunnen we nu niet kijken.

Bedankt voor julklie antwoorden. Mijn vraag is voornamelijk of je een eigen IP adres krijg, en deze dus niet middels CGNAT-achtige technieken deelt met anderen. Ik host diensten (voor eigen gebruik) en zou deze graag via conventionele poorten via een ‘eigen’ IPV4 adres over het internet willen kunnen bereiken. Ik zou graag in voorwaarden kunnen lezen dat een eigen (al dan niet dynamisch) adres onderdeel van het contract is, en ik niet bijvoorbeeld na een maand ineens een gedeeld adres krijg waardoor ik mijn eigen aansluiting niet meer kan bereiken.

Reputatie 7
Badge +14

Het is nu een eigen dynamisch IP V4 adres. Of dat ooit in de toekomst veranderd kan nu niet aangegeven worden. Dat geldt denk ik bij alle consumenten internet aanbieders. Als je een KVK hebt zijn er ook zakelijke FTTH aansluitingen waar een weigen vast IP adres mee gekoppeld wordt. Dat biedt meer zekerheid en is ook bedoeld voor zakelijke toepassingen.

Reputatie 2

Hoi @cFvcPXdNFv4278v6DSw4U 

Je krijgt een IP adres, dat is minimaal noodzakelijk voor een internet verbinding, ook in de toekomst. Er zijn wel plannen om IPV6 op de een of andere manier toe te voegen, en uiteindelijk zal IPV4 misschien vervallen, maar dat gaat zeker nog wel even duren, zover in de toekomst kunnen we nu niet kijken.

Er zal dual stack IPv4 en IPv6 gebruikt worden, dat is de manier en de enige goede manier tegenwoordig. IPv4 zal de komende jaren nog niet vervangen, denk dat het nog wel 20 jaar gaat duren.

  

Bedankt voor julklie antwoorden. Mijn vraag is voornamelijk of je een eigen IP adres krijg, en deze dus niet middels CGNAT-achtige technieken deelt met anderen. Ik host diensten (voor eigen gebruik) en zou deze graag via conventionele poorten via een ‘eigen’ IPV4 adres over het internet willen kunnen bereiken. Ik zou graag in voorwaarden kunnen lezen dat een eigen (al dan niet dynamisch) adres onderdeel van het contract is, en ik niet bijvoorbeeld na een maand ineens een gedeeld adres krijg waardoor ik mijn eigen aansluiting niet meer kan bereiken.

Odido heeft 1.6 M IPv4 adressen. Delta die CGNAT gebruiken, maar 400k.
Ik zie het niet snel gebeuren dat ze CGNAT gaan gebruiken, want op basis van de hoeveelheid IPv4 adressen hoeft dat niet. https://bgp.tools/rankings/NL?sort=v4 CGNAT gebruiken ze wel op het mobiele netwerk, maar dat doet zowat elke provider.

Dat zal ook meespelen met de langzame uitrol van IPv6, Odido ziet de noodzaak niet, omdat ze rijk zijn met de hoeveelheid IPv4 adressen.

Reageer