Beantwoord

Eventuele overstap KPN naar Odido

  • 7 February 2024
  • 4 reacties
  • 250 Bekeken

Hallo,

Ik ben mij aan het orienteren om over te stappen van KPN naar Odido. Aangezien ik een eigen router gebruik met een eigen SFP en dus geen NT (media converter) meer gebruik, vraag ik mij af of dit bij Odido ook blijft werken?

Ik snap dat ik wat instellingen moet wijzigen, zoals VLAN nummers. Maar hoef ik bij de overstap naar Odido geen hardwarematige aanpassing te doen?

 

Met vriendelijke groet,

Tim Nobbenhuis

icon

Beste antwoord door henkdeleeuw 7 February 2024, 22:23

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 4
Badge

Hallo Tim,

Dat hangt er van af welk type glasvezelaansluiting je nu hebt, en welk je straks bij Odido zou krijgen.
Als dat type straks anders zou zijn dan nu, heb je in ieder geval een andere SFP (glasvezelinterface) in je router nodig.
Er zijn drie typen:AON GPON en XGS-PON (van oudst naar modern).

AON ondersteunt Odido zover ik weet (bijna) nergens, dus als je nu nog daarop zit word je overgezet, waarschijnlijk op XGS-PON, omdat dat het meest toekomstzeker is.

Helaas ondersteunt Odido op dit ogenblik nog geen eigen XGS-PON SFP.
Ze hebben nog geen licentie voor de software om serienummers van een eigen XGS-PON SFP van de klant in te voeren.

Blijft over GPON. Als je die nu hebt is de kans aanwezig (maar geen zekerheid) dat dat bij Odido zo blijft.
Als dat zo is, en je hebt een Fritzbox als router, kun je via het service-menu van de Fritzbox het serienummer van de ONT (glasvezelinterface) die Odido zal monteren overnemen in je Fritzbox.
Profiel Odido of T-Mobile kiezen (dat zet het juiste VLAN), en alles draait als een zonnetje. Alleen telefonie is wat lastiger, maar ook daar is door een handige gebruikers een oplossing voor gevonden.

Een andere optie die in ieder geval goed werkt, onafhankelijk van het type glasvezel, is de ONT die Odido monteert gewoon laten zitten, en met een ethernetkabel op je router aansluiten. Heb ik zelf ook zo gedaan.

Bij andere merken dan Fritz zou ik niet weten hoe je een eigen SFP geregistreerd  krijgt, tenzij je ergens een handleiding kunt vinden hoe voor dat type het serienummer van de SFP te spoofen (SFP het serienummer van de ONT van Odido laten gebruiken). Aansluiten via ethernet via de WAN-poort van de router gaat altijd, VLAN 300 gebruiken.

Odido heeft een handleiding gepubliceerd voor gebruik van een eigen router waarin staat dat je het serienummer van je SFP/Fritzbox moet doorgeven aan Odido, maar dat is de manier waarop het zou moeten gaan, die in de praktijk niet werkt. Niet proberen: tijdverspilling.
Maar er zijn dus voldoende andere opties die wel werken.

Hallo Henk,

Allereerst bedankt voor nemen van de tijd om mij zo’n uitgebreide uitleg te geven.

Na wat onderzoek op internet kom ik er achter dat ik naar alle waarschijnlijkheid een AON aansluiting heb. Ik woon in Enschede, waar tig jaar geleden als één van de eerste gemeenten van Nederland glasvezel is aangelegd.

Grote kans dat bij mijn overstap naar Odido mijn aansluiting vervangen gaat worden door XGS-PON. Iets waar volgens mij KPN ook mee gaat starten binnenkort (gelezen op Tweakers).

Mijn grootste bezwaar om van aansluiting te wisselen is om ‘terug’ te gaan naar ethernet kabels. Ik heb geen ethernet kabel meer lopen naar de router. Mijn glasvezel komt binnen in de woonkamer, de router (Ubiquiti) staat in de kelderkast aan de andere kant van het huis.

Enige oplossing voor mij zou dus zijn om te wachten tot Odido een eigen SFP ondersteund, of kijken of Ubiquiti een serienummer kan spoofen.

Eventeel zou ik direct na het XGS-PON een ethernet-glasvezel converter kunnen plaatsen. Maar dat vind ik dan weer onzinnig.

Met vriendelijke groet,

Tim

Reputatie 7
Badge +1

Puur uit nieuwsgierigheid en belangstelling was ik gaan kijken in mijn meterkast, omdat hier in de Achterhoek jaren geleden door Reggefiber glasvezel aangelegd.

Er komt een oranje kabel binnen die gaat naar een grijs/wit kastje met de opdruk “Genexis” welke functie deze heeft is me volkomen onduidelijk, vandaar een stukje glasvezelkabel naar een media converter welke weer met een stukje UTP is verbonden met de T56 router.

 

 

Reputatie 4
Badge

Hallo Tim, stadgenoot, en @BeMu , streekgenoot!

Ik ben inderdaad van Tweak over Reggefiber, AON, overgegaan op Odido , XGS-PON.
De Genexis-kast heb ik ook nog in mijn meterkast. Dat was een mediaconverter van glas naar UTP, maar de kast is nu leeg, en bevat nu alleen nog een koppelstukje om de glasvezel uit de grond te koppelen aan een kort stukje glasvezel naar de Huawei ONT (vergelijkbaar met mediaconverter, maar iets slimmer) van Odido. Vandaar ging het met een UTP-kabel naar de Zyxel T-56 van Odido, die ik door een Fritzbox vervangen heb.

Als je op dit moment over wilt stappen, zou je de de monteur van Guidion kunnen vragen om de ONT, die Odido standaard in de meterkast zal plaatsen, samen met de router in de kelderkast te monteren. De glasvezel is namelijk al tot in de kelderkast doorgetrokken.

Als hij daar niet toe bereid is (“regels zijn regels, de ONT moet geplaatst worden waar de glasvezel het huis binnenkomt”), zou je zelf de ONT naar de kelderkast kunnen verplaatsen en jouw verleng-glasvezel weer in de meterkast aansluiten. Wel opletten met de kleur van de gebruikte connectoren: blauw moet aan blauw en groen moet aan groen, anders beschadig je de vezel.

Een vriend van me heeft zo zelf zijn glasvezel doorgetrokken rechtstreeks naar zijn Fritzbox aan de andere kant van het huis. Hij zit op GPON, en heeft de ONT van Odido niet nodig. Die heeft hij gewoon in de meterkast laten zitten zodat hij hem weer kan aansluiten als er een storing zou zijn.

Een andere optie zou zijn om te wachten tot het werkt om bij Odido het serienummer van je eigen XGS-PON SFP te laten registreren. Technisch is dat mogelijk, maar Odido schijnt de licentie voor de registratiesoftware nog niet te hebben. Ze zijn daar wel mee bezig, dus het zou kunnen zijn dat even wachten de moeite loont.

Al met al heb je dus drie opties om over te stappen zonder weer lange UTP kabels te trekken of onnodige mediaconverters te kopen.

Reageer