Glasvezel aansluiten per sms

  • 28 February 2024
  • 1 reactie
  • 48 Bekeken

Vannochtend ontving ik een sms van een onbekend 06 nummer dat Alpha glasvezeltechniek (Alpha) in opdracht van Odido met mij een afpsraak wil inplannen voor een gratis glasvezelaansluiting. Openingszin: "Beste bewoner," Opzich steken al bijna een jaar de glasvezels uit de straathoek, dus het zou legitiem kunnen zijn. Echter onverwachts van een onbekend nummer een ongeadresseerde sms krijgen, doet alle alarmbellen afgaan wat betreft digitale oplichting.
Hierbij een samenvatting van mijn pad naar antwoorden, waarbij opvalt hoe verbaasd de meeste mensen zijn, hoe niemand Alpha kent, en hoe sommige mensen de gang van zaken heel logisch vinden.
En hoe ik uiteindelijk ergens geloof dat Alpha bestaat en waarschijnlijk daadwerkelijk voor Odido werkt, maar het allemaal heel sketchy blijft voelen.

Eerst heb ik gebeld naar Odido. Daar kent men Alpha niet, en vindt mijn contactpersoon sms-berichten geen gebruikelijke communicatievorm. De aanleg van het glasvezelnet wordt door Opendutchfiber (Odf) gedaan, dus ik krijg een telefoonnummer van Odf. Bij Odf kent men Alpha ook niet, en volgens hen gaat dit bij onderaannemers mogelijk ook via sms al had de persoon die ik sprak dit nog niet eerder gehoord. Het ongemakkelijke gevoel wordt dus gedeeld. Vervolgens word ik doorverbinden met de onderaannemer, Van gelder telecom.

Ik moet bekennen dat de houding van Van gelder telecom het meest absurde was in de reeks. De dame kan bevestigen dat Alpha glasvezeltechniek met mij contact op zou moeten nemen, maar heeft geen enkel telefoonnummer van hen en kan niet bevestigen dat de sms legitiem is. Humeurig merkt ze op dat het allemaal heel logisch is dat alles tegenwoordig via sms gaat, want dat doet bol.com ook, al kan ze niet begrijpen dat mensen normaalgesproken de dag voor de sms bewust een bestelling bij bol.com plaatsen en de sms dus logisch volgt uit eerdere gebeurtenissen. Daarnaast krijgt men in zo'n geval ook meerdere emails met facturen en dergelijke. Verder vraagt ze of ik geen google heb om het bedrijf op te zoeken. Ten eerste lijkt het mij niet logisch om bij een mogelijke scampartij na te vragen of ze legitiem voor een ander werken. Ten tweede moet u vooral de website bekijken (die ik later vond): https://alphaglasvezeltechniek.nl/ "coming soon" is een kwart van alle tekst op de website.
Ze vindt het allemaal maar moeilijke vragen en vindt het jammer dat ze mij niet kan overtuigen, maar ook dat ik vooral niet iets moet doen als ik het niet vertrouw. Het was een maf gesprek, waarbij alle extra vragen die de sms oproept teveel is om uit te leggen.

Hierna heb ik google geopend en "alpha glasvezeltechniek" opgezocht. Het begon met wat algemene bedrijfsinformatie op Oozo, een kredietwaardering bij Creditsafe, en twee klachten over hoe Alpha werkt in Kralingen op de Odido Community website. Veel scrollen verder heb Alpha's website niet kunnen vinden. Na wat rondklikken heb ik op bedrijvenpagina.nl een ander 06 nummer gevonden, en dat gebeld. De monteur die ik toen aan de lijn kreeg kon bevestigen dat het initiele sms 06 nummer van Alpha was, en kon ook vertellen wat de website was, waarbij deze er in geloofde dat iedereen hun website gewoon kan opzoeken. Op dit punt had ik eindelijk enig vertrouwen dat ik door een legitieme organisatie was benaderd, maar de website gaf hier weer een deuk in ("coming soon", voor een bedrijf dat in ieder geval sinds 2021 actief is).

Alles bij elkaar ben ik een uur bezig geweest om een sms te verifieren, en dat is maar half gelukt. Is dit hoe Odido wil communiceren? Zou iemand met enige online opvoeding moeten reageren op dit smsje? En bereikt Odido op deze manier geloofwaardig het doel om glasvezel aan te bieden?
Voor mij is het antwoord op dit moment driemaal nee.
Verder zou ik graag vanuit Odido duidelijke communicatie ontvangen over welke partijen mij namens hen benaderen, zodat ik niet nogmaals alles hoef na te trekken.

Verder blijkt de Odido website nul keer het woord klacht te bevatten, wat het indienen van een klacht heel moeizaam maakt.

Teresa van Odido 2 maanden geleden

Welkom op onze Community! @FrisoOnline 

Dank je wel dat je hierover aan de bel trekt. Ik begrijp goed dat je hier alarm bellen van af gaan en het is alleen maar goed dat je dit dubbelcheckt!

Net als mijn collega heb ik deze naam zelf niet eerder gehoord. Hoe dan ook, ik zoek graag voor je uit hoe dit precies zit. Wil je mij in een privébericht jouw postcode gebied sturen? Daarnaast verneem ik graag van welk nummer je deze SMS hebt ontvangen, wil je hier misschien ook een screenshot van maken? Je kunt dit met mij delen middels een WeTransfer link. 

Geef je mij een seintje als je zo ver bent? Dan ga ik direct op onderzoek uit!  

Bekijk origineel

1 reactie

Reputatie 6
Badge +2

Welkom op onze Community! @FrisoOnline 

Dank je wel dat je hierover aan de bel trekt. Ik begrijp goed dat je hier alarm bellen van af gaan en het is alleen maar goed dat je dit dubbelcheckt!

Net als mijn collega heb ik deze naam zelf niet eerder gehoord. Hoe dan ook, ik zoek graag voor je uit hoe dit precies zit. Wil je mij in een privébericht jouw postcode gebied sturen? Daarnaast verneem ik graag van welk nummer je deze SMS hebt ontvangen, wil je hier misschien ook een screenshot van maken? Je kunt dit met mij delen middels een WeTransfer link. 

Geef je mij een seintje als je zo ver bent? Dan ga ik direct op onderzoek uit!  

Reageer