graag contact ivm dns probleem

  • 25 April 2024
  • 23 reacties
  • 171 Bekeken

Graag contact met technicus ivm dns probleem

 

Waqqas 9 dagen geleden

Hallo @Martin vd Hof 

Je kan het probleem dat je ervaart hier delen, misschien weet iemand hoe het op te lossen. Ook de moderators lezen hier mee en kunnen het doorzetten indien nodig.

Bekijk origineel

23 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Martin vd Hof 

Je kan het probleem dat je ervaart hier delen, misschien weet iemand hoe het op te lossen. Ook de moderators lezen hier mee en kunnen het doorzetten indien nodig.

Reputatie 7
Badge +14

Er is geen 1:1 contact met de backoffice.  Meld hier je vraag en welke DNS gebruik je?

Ik heb de dns van google, maar ook van odido zelf gebruikt, geen resultaat

Reputatie 7
Badge +15

@Martin vd Hof 

Kan je het probleem eens omschrijven?

Mijn beveiligingssysteem komt niet meer binnen bij de meldkamer, wel via back-up. Ook de tijdsynchronisatie, waarvoor de dns nodig is, doet het niet meer. Er is iets wat dit blokkeert 

Reputatie 3

laten we bij het begin beginnen:

  • heeft het ooit gewerkt met de odido verbinding?
  • is er iets veranderd vlak voordat het niet meer werkte?
  • werkt internetten via de browser wel gewoon op basis van namen van websites, en dus gebruik makend van dns.
  • kun je de url van de beveiliginskamer achterhalen en die eens intoesten in een browser? of beter even opzoeken via NSlookup in een command/terminal windows vernster?

De rauter van odido is afgelopen week geplaatst, daarvoor werkte het prima.

Het beveiligingssysteem maakt ook gebruik van namen o.a. de tijdsaanduiding en de app van het alarm. Ook bij andere apparatuur die gebruikt maakt van de tijdsaanduiding werkt dit niet.

Ik ben de monteur van het alarmsysteem en nu dus niet ter plaatse. Vandaar dat het ook jammer is dat de klantenservice je niet door kan verbinden met een technicus

Reputatie 7
Badge +14

Sorry @Martin vd Hof ,

Maar als je de DNS van Google hebt gebruikt en die doet het ook niet, dan ligt het niet aan de DNS van Odido. 

Werkt de internet verbinding verder wel bij jouw klant?

Ja, het internet werkt voor zover we weten nu wel. Op dezelfde kabel kan ik ook internetten. Aan de kabel ligt het niet, een andere kabel heeft hetzelfde probleem. 

De gegevens van de meldkamer zijn ongewijzigd en de meldingen komen via 4G modem wel binnen. 

Voor de omzetting was er geen probleem.

Kan het zijn dat er automatisch poorten dicht zijn. Ik heb ingelogd in de router maar kan de poortforwarding niet vinden

Reputatie 7
Badge +14

Als er inkomende poorten open moeten, dan is portforwarding noodzakelijk. Maar als e.e.a. via een 4G modem wel werkt, dan staan hier toch ook geen poorten op geconfigureerd? Voor uitgaande verbindingen hoef je niets te configureren.

Bij de "oude router" was er ook geen poortforwarding ingesteld en werkte het normaal.

Wat zou de oorzaak kunnen zijn dat de melding niet binnenkomt via vast ip en dat de app niet werkt en de tijd niet automatisch aangepast wordt en kan dat aangepast worden in de router?

Reputatie 3

In de router wordt normaal niets gedaan als dns behalve in de dhcp instelling waar je dns servers opgeeft.

Kun je in het beveiligingssysteem zelf dns servers opgeven? Probeer dan daar die van google even op te geven (8.8.8.8 en 8.8.4.4).

Werkt het beveiligingssysteem wel over ipv4? Odido is namelijk een van de weinigen (misschien wel de enige) die geen ipv6 adressen uitgeeft.

Als je weet welk adres het systeem heen gaat kun je dat natuurlijk ook proberen vanuit je cmd door te pingen naar de url en kijken of je antwoord krijgt.

Het beveiligingssysteem werkt prima op ipv4. Ik heb de dns al geprogrammeerd op 8.8.8.8 en 8.8.4.4, geen resultaat.

De tijdsinstelling staat als naam geprogrammeerd, o.a. time.windows.com geprobeerd. De tijd wordt niet aangepast. 

Naar mijn mening moet er iets aangepast worden in de router, alleen de vraag is wat

Reputatie 3

probeer eens pool.ntp.org als timeserver

Deze timeserver heb ik ook al geprobeerd i.s.m. de helpdesk beveiligingssysteem 

Reputatie 3

kan het zijn dat de meldkamer controleert op afzendadres? Die is veranderd bij de overgang naar odido en waarschijnlijk je (GSM?) backup verbinding niet, dus daarom werkt die mogelijk nog wel.

Reputatie 3

Hoe gaat het met andere apparatuur in het netwerk? Als je een windows systeem bijvoorbeeld even van automatische tijdsupdate afhaalt, de tijd veranderd en dan weer de tijdsupdate aanzet gaat dat goed? Als dat goed gaat zijn tijdservers gewoon bereikbaar.

Reputatie 7
Badge +3

Voordat je overging naar Odido, bij welke provider zat alles toen?

Heeft het beveiligingssysteem een fixed IP, of krijgt hij een IP vanuit de DHCP pool?

Is het systeem ingesteld op IPV6 of IPV4, want Odido levert alleen IPV4 voor nu.

Als hij een fixed IPV4 heeft, controleer dan dat je wel in het correcte subnet zit. Deze is voor de Zyxel 192.168.1.xx.

Meldkamer controleert niet op afzender adres.

Er is ook een camerasysteem en bij deze werkt de automatische tijdsaanpassing ook niet.

 

Er was ip via glasvezel van Tweak. Overgenomen door Odido.

Centrale en camerasysteem staan ingesteld op dhcp en krijgen ook een adres toegewezen. Kan ze met mijn laptop benaderen en programmeren.

Reputatie 7
Badge +3

We hebben dus ten eerste een timing pool probleem.

Test eens het volgende vanaf de command prompt vanuit de LAN

ping 0.pool.ntp.org

De 0 (nul) kan ook 1 of 2 of 3 zijn.

Heb net zelf even met NMAP lopen spelen,

nmap -traceroute 0.pool.ntp.org

je zou zoiets terug moeten zien

Even een gedachte die @emilimeters opgooit, heeft de ontvangende kant niet iets van een ‘IP White list’ functie ingericht?

Een optie is, heb je toevallig zelf een tijdelijk VLAN capable router die je op deze aansluiting even aan kunt sluiten? Hiermee kunnen we dan eventueel ‘de vermoedelijke boosdoener’ uit het verhaal halen.

Begrijp dat de gebruikers van deze aansluiting voor de rest geen issues hebben met hun internet connectie, of zijn daar ook zaken die niet werken?

Ga ik proberen als ik daar weer ben.

De meldingen bij de meldkamer komen wel binnen als we de back-up verbinding als primaire verbinding met bij behorende gegevens gebruiken. Ook contact gehad met de meldkamer zelf, die hebben dat niet aangegeven.

Reputatie 3

die backup verbinding is via een mobiele sim? en daar is niks in veranderd? En de alarmunit bepaalt of ie via het glasnetwerk gaat of via de mobiele sim, neem ik aan? 

Klopt, hij gaat eerst via vast internet. Als dat niet lukt via de back-up 

Reageer