Beantwoord

hoe stel ik een publiek ip in op mijn wifi modem?

  • 11 February 2023
  • 2 reacties
  • 118 Bekeken

Ik wil graag een nas server thuis instellen zodat ik thuis mijn email kan ontvangen en webhosting maar dan moet ik mijn domein wel aan de server koppelen en dan moet mijn vaste ip publiekelijk zijn. Welke stappen moet ik daarvoor doorlopen?

icon

Beste antwoord door yalerta 12 February 2023, 11:46

Bekijk origineel

2 reacties

Reputatie 7
Badge +14

Jouw consumenten internetlijn heeft geen vast IP adres. Als je serieus iets met hosting wil doen neem je een abonnement bij een hosting provider. 

Reputatie 7
Badge +5

@valentino1981

Eerst een waarschuwing. Zelf mail of webhosting gaan draaien op een “eigen” server is niet aan te raden. Op het grote boze internet zijn velen 24 uur per dag vanuit de hele wereld bezig om jouw “server” te vinden en te kraken. Omdat je hier om advies komt blijkt dat je weinig kennis hebt om dergelijke zaken in te stellen en beheren.

Maar oke, je wilt het goede advies van @eric niet geloven en toch je eigen NAS blootstellen aan dergelijk gebeuren dan hieronder wat stappen.

  1. Maak een DDNS met een eigen domeinnaam aan bij een (gratis) provider zoals no-ip.com.
    Omdat jouw internet IP adres niet 100% vast is zorgt dit ervoor dat als je IP verandert dit binnen enkele uren weer over het internet verspreid wordt.
    Stel in de router deze DDNS provider in zodat bij een wijziging van het IP de DDNS server gemeld wordt wat het nieuwe IP adres is. Omdat dit een gratis dienst is zul je ELKE maand een mailtje MOETEN beantwoorden dat jouw domeinnaam nog steeds actief is.
  2. Werkt het?, Leuk dan kun je van over de hele wereld jouw IP benaderen.
    Al een website klaar op je NAS? Dan moet je ervoor zorgen dat dataverkeer op poorten 80 en 443 die op jouw IP adres binnenkomen op de router doorgestuurd worden naar je NAS.
    Zoek dus uit op hoe je poort doorschakeling (portmapping) uitvoert op jouw router.
    Uiteraard heb je een firewall en geldige certificaten voor de https verbinding op je webserver-NAS draaien en zijn alle kwetsbare poorten op die webserver uitgeschakeld.
    Even uitzoeken dus hoe je certificaten installeert op jouw NAs.
  3. Gelukt? Dan een kleine teleurstelling over het draaien van een “eigen” mailserver.
    T-mobiel heeft poort 25 dichtgedaan en heeft geen alternative poort beschikbaar waarmee het via een redirect toch mogelijk zou zijn om dit werkend te krijgen.
    Succes dus met het zoeken naar een oplossing om je eigen mailserver aan de praat te krijgen.

Hopelijk geeft bovenstaande informatie je al wat inzicht dat er iets meer komt kijken om een NAS in de meterkast of op zolder vanaf het internet te bereiken.

Reageer