Beantwoord

hulp gezocht mbt. internet/verbindingen etc. (zyxel T-56)

  • 26 February 2024
  • 3 reacties
  • 103 Bekeken

  • heeft eerste post geplaatst
  • 1 reactie

Hallo.

 

Ik hoop dat iemand mij op weg kan helpen met een aantal problemen. Al een tijdje loop ik tegen wat problemen aan met alles wat verband houd met het internet.

Ik weet niet zo goed waar ik moet beginnen en wat wel en niet klopt. Mijn kennis van ict is net wat uitgebreider dan een leek maar dit is voor mij nog teveel zoek werk en te moeilijke kennis. kortom ik vraag hier hulp omdat ik er niet uit kom.

Ik ben net overgestapt van Ziggo naar Odido. Ik heb hierbij ook '’veilig thuis online'’ afgesloten. Wij hebben tv en internet afgesloten en dit verloopt via de modum Zyxel T-56.

Mijn probleem:

via thuis veilig online krijg ik meermaals (zie bijgevoegd screenshot) melding dat er iets niet klopt. Nu kan ik nergens meer informatie achterhalen wat er hier gebeurd. Het enigste wat ik kan zien is dat dit mijn HP Laptop betreft die ik net heb geinstalleerd met een '’schone windows 10 installatie'’ via usb.

 

Ik hoop dat iemand mij hiermee op weg kan helpen. mochten jullie meer informatie nodig hebben wil ik dat graag geven

 

Gr Jan

 

icon

Beste antwoord door Pieter_B 27 February 2024, 10:21

Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Welkom op het forum @dwk22 ,

Voorop gesteld dat ik het het niet zo op dit soort ‘provider oplossingen’, maar dat is mijn bescheiden mening.

Voor jou als ICT kundige, zou je eens met ‘netstat’ een controle uitvoeren. En dan vooral, om te kijken wat voor verbindingen er open staan.

 

Hopelijk, maar niet aannemelijk met een fresh install, dat dit een beeld kan geven van welke ‘afwijkende’ connecties aanwezig zijn vanuit die betreffende Windows 10 machine.

Even ter info, ‘network behavior monitoring’ is behoorlijk complex. Binnen grote bedrijven is het bijna wel een ‘must have’, maar het levert ook vaak conflicten op die er in wezen niet zijn.

Welkom op het forum @dwk22 ,

Voorop gesteld dat ik het het niet zo op dit soort ‘provider oplossingen’, maar dat is mijn bescheiden mening.

Voor jou als ICT kundige, zou je eens met ‘netstat’ een controle uitvoeren. En dan vooral, om te kijken wat voor verbindingen er open staan.

 

Hopelijk, maar niet aannemelijk met een fresh install, dat dit een beeld kan geven van welke ‘afwijkende’ connecties aanwezig zijn vanuit die betreffende Windows 10 machine.

Even ter info, ‘network behavior monitoring’ is behoorlijk complex. Binnen grote bedrijven is het bijna wel een ‘must have’, maar het levert ook vaak conflicten op die er in wezen niet zijn.

bedankt Pieter_B voor je reactie. Geen enkel Virus/malware detect programma geeft een positieve melding. vandaar mijn poging of deze provider mogelijkheid mij meer inzicht zou geven.

 

ik heb der opdracht in mijn cmd uitgevoerd (zie foto) en ik kwam bij deze resultaten wat mogelijk enkele bellen doet rinkelen. 

vooral netstat -b liet mij 2 bijzondere ip adressen zien :

  • [SearchApp.exe]
      TCP    192.168.1.186:57716    ec2-52-30-239-166:https  > als ik dit google kom ik uit ‘’via google'’ op  resultaten als : '’wannacry ransomware'’ en vooral op '’AWS Java (JDK8) SDK  '’
  • 40.113.110.67:https    deze resultaten wijzen naar een azure server waar ik 100% zeker zelf geen gebruik van maak.

 

ik kom zelf ook vaak dingen tegen dat ik op een server zit als '’apache 2.0 '’ of iets dergelijks.

 

Reputatie 4
Badge

 Zoals @dwk22 al zei: ‘network behavior monitoring’ is behoorlijk complex.
Als je er niet in thuis bent eigenlijk niet te doen, en erg lastig als je er wel in thuis bent.

Azure en AWS zijn allebei gewoon cloud service providers waar talloze bedrijven hun servers ondergebracht hebben. Het zou me dus ten zeerste verbazen als je daar nooit verbinding mee zou hebben. Misschien ben je je er niet bewust van, dat kan.
Voorbeeldje: zoek je naar het IP-adres van Bol.com, dan vind je 34.36.121.47.
Maar als je dat terugzoekt, kom je op 47.121.36.34.bc.googleusercontent.com, en een whois leidt naar “Google Cloud Customers”. Bijna geen bedrijf beheert meer zijn eigen servers, dus dan kom je bij Azure, AWS en Google terecht.

Reageer