Beantwoord

Immens onstabiel Ubiquiti/Tmobile Netwerk

  • 30 August 2021
  • 15 reacties
  • 407 Bekeken

Reputatie 3

Ik heb sinds 3 jaar T-Mobile thuis.

Heb zelf apparatuur van Ubiquiti, waaronder:

USG 3p

USW 8-150 Watt

USW 8-60 Watt

2 X USW flex Mini’s

1 X UAP AC Pro

Dit was tot voor ± 5 maanden erg stabiel, zelfs met updaten ging alles goed op wat kleinigheden na.

Het Begin was erg moeilijk, heeft me wel even gekost (weken-maanden) om alles werkend te krijgen.

Nu weet Ik niet goed waarom mijn netwerk zo instabiel is, zo heb Ik soms dat meerdere switches hetzelfde IP nummer krijgen toegewezen, apparatuur die disconnected aangeven, adopting problemen en wifi problemen.

Rond die tijd had Ubiquiti een Firmware downgrade gedaan, omdat de nieuwe firmware waarschijnlijk onstabiel was, Ik weet het niet meer zeker maar denk van 5.53 naar 5.43, rond die tijd zijn de problemen begonnen.

Nu dacht Ik ook dat mijn SFP module niet goed was, vervangen maar maakt niets uit.

TMobile is ook (schijnbaar) aan het overstappen op een nieuw netwerk, ligt het daar misschien aan?

Wat wel opvalt dat het internet meestal wegvalt als Ik de TV aanheb, Ik kijk (erg) weinig Tv maar als Ik hem aan heb dan valt het internet later weg, duurt dan ook minimaal enkele minuten voordat Ik het internet weer aan de gang krijg nadat Ik mijn TV uitgezet heb.

In de controller Dashboard zie Ik wel de wereldbol (Internet) compleet rood en waarschijnlijk heeft de USG het er moeilijk mee, of de config klopt niet, lijkt mij raar, voorheen nooit geen problemen, het is echt iets wat 5 maanden geleden is begonnen.

 

Heb ook de firmware gedowngraded naar firmware van 1 jaar geleden, op alle switches en AP behalve de USG, dit ging best goed voor bepaalde tijd, tot het weer ellende werd.

Begint er op te lijken dat de USG het niet aankan, of de firmware van de USG is gewoon niet goed.

Heb eigenlijk weinig zin om compleet opnieuw te beginnen, er zit zoveel in het opzetten van mijn netwerk.

 

Wat niet werkt:

Dacht dat de USG en USW 8-150 te heet werden, zitten in meterkast met zon erop, ventilator erop scheelt maar problemen bleven.

Nieuwe SFP module, nieuwe werkt, maar dezelfde problemen.

 

Graag wat inzicht en suggesties, zou het nieuwe netwerk een probleem vormen?

Is mijn config na firmware downgrade met verkeerde instellingen of bugs (intern op hardware) blijven zitten?

Ik heb er ongeveer 35 apparaten op aangesloten, kan niet het probleem zijn.

 

Hieronder een schermfoto van mijn switches, meerdere IP nummers hetzelfde.

En voordat Ik het vergeet, ook heel veel self assigned IP’s zoals hieronder te zien is.

 

 

icon

Beste antwoord door Anonymous 5 September 2021, 00:13

Bekijk origineel

15 reacties

 

Nu weet Ik niet goed waarom mijn netwerk zo instabiel is, zo heb Ik soms dat meerdere switches hetzelfde IP nummer krijgen toegewezen, apparatuur die disconnected aangeven, adopting problemen en wifi problemen.

 

Eerste wat er in mij op komt. Waarom geef je de switches e.d. geen vast IP-Adres?

Het lijkt er verdacht veel op dat juist door dezelfde IP-Adressen een conflict ontstaat in je netwerkinfra met alle gevolgen van dien.

 

Met mijn Ubiquiti set-up (bijna dezelfde set-up als jou) geen problemen zoals jij omschrijft. Nou moet ik wel zeggen dat ik op vrij oude firmwares draai 4.4.51.5287926 (USG), 4.3.20.11298 (USW & UAP), 1.8.4.674 (Flex Mini). Maar zou toch eerst eens beginnen met het toekennen van vaste IP-adressen aan je UAP's, USW's etc.

Reputatie 7
Badge +3

Rond die tijd had Ubiquiti een Firmware downgrade gedaan, omdat de nieuwe firmware waarschijnlijk onstabiel was, Ik weet het niet meer zeker maar denk van 5.53 naar 5.43, rond die tijd zijn de problemen begonnen.

Zoals je zelf hier al schrijft, de problemen begonnen an een software verandering.

Heb hier ook na mijn pfsense box allemaal Ubiquiti devices in huis, zoals een

  1. 8P-60W met FW 5.64.8.13083
  2. 8P met FW 5.64.8.13083
  3. AC-PRO met FW 4.3.28.11361

Net als Gerrit hierboven, ook geen problemen.

Heb je al eens alles een factory reset gegeven?

Reputatie 3

 

 

Nu weet Ik niet goed waarom mijn netwerk zo instabiel is, zo heb Ik soms dat meerdere switches hetzelfde IP nummer krijgen toegewezen, apparatuur die disconnected aangeven, adopting problemen en wifi problemen.

 

Eerste wat er in mij op komt. Waarom geef je de switches e.d. geen vast IP-Adres?

Het lijkt er verdacht veel op dat juist door dezelfde IP-Adressen een conflict ontstaat in je netwerkinfra met alle gevolgen van dien.

 

Met mijn Ubiquiti set-up (bijna dezelfde set-up als jou) geen problemen zoals jij omschrijft. Nou moet ik wel zeggen dat ik op vrij oude firmwares draai 4.4.51.5287926 (USG), 4.3.20.11298 (USW & UAP), 1.8.4.674 (Flex Mini). Maar zou toch eerst eens beginnen met het toekennen van vaste IP-adressen aan je UAP's, USW's etc.

Ten eerste dank voor je reactie.

Ik ga ze later allemaal een vast IP nummer geven, de controller waarschuwt wel dat dat voor onvoorziene problemen kan zorgen.

Ik Heb mijn USG al gedowngraded met 4.4.51 firmware, ga later ook alle andere switches en AP terugzetten naar 4.3.xx, ik had 4.3.22 erop gezet laatst, zal weinig uitmaken denk Ik.

 

Rond die tijd had Ubiquiti een Firmware downgrade gedaan, omdat de nieuwe firmware waarschijnlijk onstabiel was, Ik weet het niet meer zeker maar denk van 5.53 naar 5.43, rond die tijd zijn de problemen begonnen.

Zoals je zelf hier al schrijft, de problemen begonnen an een software verandering.

Heb hier ook na mijn pfsense box allemaal Ubiquiti devices in huis, zoals een

  1. 8P-60W met FW 5.64.8.13083
  2. 8P met FW 5.64.8.13083
  3. AC-PRO met FW 4.3.28.11361

Net als Gerrit hierboven, ook geen problemen.

Heb je al eens alles een factory reset gegeven?

Ook jij bedankt voor je reactie.

Zie er tegenop om een complete factory reset te doen, Ik gaf boven al aan dat Ik erg veel apparaten heb met internet, worden er nog meer, voorzie dat het er over een tijdje pakweg 50 zijn, de meeste wel   apparaten die weinig bandbreedte nodig hebben.

Ik probeer het eerst met de suggesties van Gerrit, lijkt mij gemakkelijker dan een complete overhaul.

 

Reputatie 3

 

Nu weet Ik niet goed waarom mijn netwerk zo instabiel is, zo heb Ik soms dat meerdere switches hetzelfde IP nummer krijgen toegewezen, apparatuur die disconnected aangeven, adopting problemen en wifi problemen.

 

Eerste wat er in mij op komt. Waarom geef je de switches e.d. geen vast IP-Adres?

Het lijkt er verdacht veel op dat juist door dezelfde IP-Adressen een conflict ontstaat in je netwerkinfra met alle gevolgen van dien.

 

Met mijn Ubiquiti set-up (bijna dezelfde set-up als jou) geen problemen zoals jij omschrijft. Nou moet ik wel zeggen dat ik op vrij oude firmwares draai 4.4.51.5287926 (USG), 4.3.20.11298 (USW & UAP), 1.8.4.674 (Flex Mini). Maar zou toch eerst eens beginnen met het toekennen van vaste IP-adressen aan je UAP's, USW's etc.

Heb inmiddels alle switches en Ap een statisch IP gegeven, ook alle firmware terug gebracht naar wat Jij heb, lijkt stabieler te zijn, twee tv’s aan en blijf internet behouden.

Ik ben nog niet overtuigd van dat het blijft werken, misschien als de switches en AP herstarten dat het dan weer slecht word, per saldo worden dan alle switches en apps geprovisioneerd.

Wel heb Ik een probleem met 1 Switch zoals je onder kunt zien in een screenshot, Ik heb de switch meerdere malen op fabrieks waarden terug gezet, door de hardware resetknop en via ssh.

Het probleem is dat adopt gewoon niet werkt, probeert het vele malen, ook geforceerd door het volgende commando in Terminal (Mac) werkt niet: set-inform http://192.168.1.126:8080/inform

Een idee wat dat weer kan zijn, kan de Switch ook niet vergeten en dan opnieuw invoeren, krijg dan de volgend fout, zie screenshots onder.

 

Reputatie 7
Badge +5

Ook in Unifi apparatuur kan zich een hardware fout ontwikkelen door wat voor oorzaak dan ook.

Ik had een AP-LR die na 1,5 jaar de wifi liet stotteren. Deze aangemeld voor garantie, opgestuurd, nieuwe ontvangen en sindsdien geen klagende echtgenote meer dat Wordfeud het niet deed. :hugging:

Geen apparaten achter die POE switch die dwars liggen?

Reputatie 3

Ook in Unifi apparatuur kan zich een hardware fout ontwikkelen door wat voor oorzaak dan ook.

Ik had een AP-LR die na 1,5 jaar de wifi liet stotteren. Deze aangemeld voor garantie, opgestuurd, nieuwe ontvangen en sindsdien geen klagende echtgenote meer dat Wordfeud het niet deed. :hugging:

Geen apparaten achter die POE switch die dwars liggen?

 

Dank je voor je reactie.

Kan dat later eens proberen, alleen mijn mac erop en de controller of zelfs zonder controller, kan de controller (Cloudkey v1) op de andere switch aansluiten.

Wel heb Ik een probleem met 1 Switch zoals je onder kunt zien in een screenshot, Ik heb de switch meerdere malen op fabrieks waarden terug gezet, door de hardware resetknop en via ssh.

Het probleem is dat adopt gewoon niet werkt, probeert het vele malen, ook geforceerd door het volgende commando in Terminal (Mac) werkt niet: set-inform http://192.168.1.126:8080/inform

Een idee wat dat weer kan zijn, kan de Switch ook niet vergeten en dan opnieuw invoeren, krijg dan de volgend fout, zie screenshots onder.

Wat je zou kunnen proberen is de switch te vergeten (forget) via je controller.

Vervolgens even de switch met de reset-button aan de achterzijde naast de adapter-aansluiting een harde reset te geven. Als het goed is moet de controller software na enkele minuten automatisch de switch vinden en moet je deze even adopten.

Hiermee heb je zowel in de controller als de switch een volledige reset uitgevoerd, wel zal je waarschijnlijk nog even opnieuw een fixed IP moeten toekennen.

Reputatie 2

Ik heb redelijk dezelfde config. Maar wat ik wel gedaan heb destijds is het ip adres gewijzigd van de TMobile modem, dat hij niet in de zelfde range zat als de USG.

Maar alle updates firmware etc gaat helemaal goed.

Reputatie 3

Ik heb redelijk dezelfde config. Maar wat ik wel gedaan heb destijds is het ip adres gewijzigd van de TMobile modem, dat hij niet in de zelfde range zat als de USG.

Maar alle updates firmware etc gaat helemaal goed.

Bedankt voor je reactie.

Ik heb geen T-mobile modem, glasvezel zit rechtstreeks op SFP poort op de USW 8-150 Watt.

Ben er dus bijna zeker van dat het een corrupte downgrade was, met eventueel corrupte config files.

Het lijkt nu goed te gaan op de USW 8-60 Watt na, die is nog steeds niet geadopteerd.

 

 

Bedankt voor je reactie.

Ik heb geen T-mobile modem, glasvezel zit rechtstreeks op SFP poort op de USW 8-150 Watt.

Ben er dus bijna zeker van dat het een corrupte downgrade was, met eventueel corrupte config files.

Het lijkt nu goed te gaan op de USW 8-60 Watt na, die is nog steeds niet geadopteerd.

Begrijp ik het goed dat het uit de controller verwijderen en full reset via het knopje op het accesspoint ook niet geresulteerd heeft in het weer functioneren van je switch?

In principe zou dit n.l. moeten zorgen dat het weer volledig functioneert. Als dit niet het geval is vermoed ik toch dat het een ander issue is en het beter is deze ter reparatie aan te bieden als de switch nog onder de garantie valt.

Gelukkig heeft het toekennen van vaste ip-adressen er in ieder geval voor gezorgd dat het stabiel blijft functioneren. Scheelt sowieso al flink wat frustratie :wink:

Reputatie 3

Bedankt voor je reactie.

Ik heb geen T-mobile modem, glasvezel zit rechtstreeks op SFP poort op de USW 8-150 Watt.

Ben er dus bijna zeker van dat het een corrupte downgrade was, met eventueel corrupte config files.

Het lijkt nu goed te gaan op de USW 8-60 Watt na, die is nog steeds niet geadopteerd.

Begrijp ik het goed dat het uit de controller verwijderen en full reset via het knopje op het accesspoint ook niet geresulteerd heeft in het weer functioneren van je switch?

In principe zou dit n.l. moeten zorgen dat het weer volledig functioneert. Als dit niet het geval is vermoed ik toch dat het een ander issue is en het beter is deze ter reparatie aan te bieden als de switch nog onder de garantie valt.

Gelukkig heeft het toekennen van vaste ip-adressen er in ieder geval voor gezorgd dat het stabiel blijft functioneren. Scheelt sowieso al flink wat frustratie :wink:

 

Inmiddels.:grinning:

 

Dank je voor je bericht

Heb in het laatste half uur het toch voor elkaar gekregen, als Ik de USW 8-60 Watt probeerde te verwijderen dan kreeg Ik ofwel een foutmelding dat hij bezig was, dat klopte, probeerde automatisch te adopten, of kreeg een foutmelding dat het apparaat niet de vinden was, klopte ook, disconnected.

Waarom het nu dus wel ging is mij een raadsel, denk net op het goede moment dat hij nog niet gedisconnect was en ook niet probeerde hem te adopteren.

 

Dus, het lijkt goed te komen, maar...kijk dat is eerst af, met mijn TV aan ging dat nu juist mis, gisteren avond ging het wel goed.

Ik meld me weer als het daadwerkelijk goed blijft gaan, ± een week.

 

Inmiddels.:grinning:

 

Dank je voor je bericht

Heb in het laatste half uur het toch voor elkaar gekregen, als Ik de USW 8-60 Watt probeerde te verwijderen dan kreeg Ik ofwel een foutmelding dat hij bezig was, dat klopte, probeerde automatisch te adopten, of kreeg een foutmelding dat het apparaat niet de vinden was, klopte ook, disconnected.

Waarom het nu dus wel ging is mij een raadsel, denk net op het goede moment dat hij nog niet gedisconnect was en ook niet probeerde hem te adopteren.

 

Dus, het lijkt goed te komen, maar...kijk dat is eerst af, met mijn TV aan ging dat nu juist mis, gisteren avond ging het wel goed.

Ik meld me weer als het daadwerkelijk goed blijft gaan, ± een week.

Wat misschien ook had gekund was gewoon stekker eruit van de betreffende switch en deze dan verwijderen, vervolgens loskoppelen van je netwerk en stekker erin en dan alsnog het resetknopje in te drukken en daarna de netwerkkabel weer aan te sluiten.

Op zich zou je na 1-2 dagen vaak al moeten merken dat het stabiel functioneert of niet, als er na 2 dagen zich problemen voordoen, is het vaak toch weer iets anders of ligt het probleem echt bij de hardware.

Maar gelukkig is het ook nu weer gelukt, helemaal super dus!

 

 

 

Reputatie 3

 

blah blah...

Wat misschien ook had gekund was gewoon stekker eruit van de betreffende switch en deze dan verwijderen, vervolgens loskoppelen van je netwerk en stekker erin en dan alsnog het resetknopje in te drukken en daarna de netwerkkabel weer aan te sluiten.

Op zich zou je na 1-2 dagen vaak al moeten merken dat het stabiel functioneert of niet, als er na 2 dagen zich problemen voordoen, is het vaak toch weer iets anders of ligt het probleem echt bij de hardware.

Maar gelukkig is het ook nu weer gelukt, helemaal super dus!

 

 

Oh ja, dat was ook een idee geweest.:ok_hand:

Afijn, ben er nu al blij mee dat het weer stukken stabieler is, ook omdat er een hoop automatisering erachter hangt.:cake:

 

Reputatie 3

Inmiddels een paar dagen verder, geen enkel probleem ondervonden de laatste dagen.

Het is weer stabiel zoals het eerder was dit jaar en de laatste 3 jaren.

 

Het enige dat mij nog rest is om de stroom een keer uit te zetten, kijken of het dan weer terug komt zoals eerder, dus weer stabiel, probeer dit later nog een keer, lijkt erop dat het wel opgelost is.

 

Het enige wat niet goed schijnt te werken is de nieuwe controller UI omgeving, niet dat dat mij iets uitmaakt, vind de oude UI beter.

Zo laadt bijvoorbeeld de insights pagina niet.

Zal waarschijnlijk de nieuwste controller versie zijn die niet kan omgaan met de 1 jaar oude firmware van de switches/AP, maar zoals Ik zei, het interesseert mij helemaal niet, het belangrijkste was dat de stabiliteit terug kwam, en dat...lijkt er sterk op.

 

Inmiddels een paar dagen verder, geen enkel probleem ondervonden de laatste dagen.

Het is weer stabiel zoals het eerder was dit jaar en de laatste 3 jaren.

 

Het enige dat mij nog rest is om de stroom een keer uit te zetten, kijken of het dan weer terug komt zoals eerder, dus weer stabiel, probeer dit later nog een keer, lijkt erop dat het wel opgelost is.

 

Het enige wat niet goed schijnt te werken is de nieuwe controller UI omgeving, niet dat dat mij iets uitmaakt, vind de oude UI beter.

Zo laadt bijvoorbeeld de insights pagina niet.

Zal waarschijnlijk de nieuwste controller versie zijn die niet kan omgaan met de 1 jaar oude firmware van de switches/AP, maar zoals Ik zei, het interesseert mij helemaal niet, het belangrijkste was dat de stabiliteit terug kwam, en dat...lijkt er sterk op.

 

Helemaal super dat het toekennen van vaste IP-adressen, een full reset van één van de switches en downgrade qua firmware geresulteerd hebben tot de gewenste stabiliteit!

Ik ga ervan uit dat een powercycle geen enkele impact zal hebben op de werking.

Qua controller, ik moet zeggen dat ik ben blijven hangen op UI en Backend versie 5.14.23.0, nieuwe versies heb ik wel getest maar deze gaven in mijn geval helaas een instabiele gastennetwerk waarbij o.a. de gastenportaal slechter tot zelfs helemaal niet meer bereikbaar was etc. Voor mij dus des te meer reden gewoon te blijven hangen aangezien dit gastennetwerk gebruikt wordt voor de kinderen, visite etc.

 

Nog even een tipje;

Wel even een tipje, blijf van DPI af… de USG kan hier met de 1Gbit/s snelheden niet mee overweg en kan voor enorme instabiliteit zorgen :wink:

 

Reageer