Juridische onderbouwing eenzijdige contractbreuk Tweak

  • 1 November 2023
  • 8 reacties
  • 164 Bekeken

Sinds een paar maanden heb ik een contract met Tweak. Net voordat het glas werd opgeleverd kreeg ik het bericht dat Tweak eenzijdig het contract opzegt. Na herhaalde vragen op basis van welk artikel uit de algemene voorwaarden dat gebeurt, is daar geen enkel bruikbaar antwoord uitgekomen anders dan “omdat we dat willen” of “dat hoeven we niet uit te leggen”.

 

Nu ben ik nogal principieel en wil dit eigenlijk gaan afdwingen dat er geleverd wordt wat beloofd voor het overeengekomen bedrag. De zakelijke tak levert dat voor 70 euro meer dan Tweak leverde, maar dat werd afgewezen. Ik snap niet zo goed waarom Odido zoveel negativiteit over zich afroept. Beter 410 euro binnen dan dat die elders besteed worden zou ik denken, na dat jaar kunnen beide partijen conform contract uit elkaar. Heeft iemand dezelfde ervaring, of advies? Met dank!


8 reacties

Reputatie 7
Badge +14

Het merk Tweak wordt begin 2024 opgeheven. Klanten kunnen overstappen naar Odido of een andere aanbieder (indien die op die locatie leveren).  Als er 1 zijdig wordt opgezegd kunnen ze je geen opzegkosten in rekening brengen en ben je dus vrij om een andere keuze te maken.

Dank voor je antwoord Eric, maar het punt wat ik maak is dat ik NU een contract heb en de algemene voorwaarden geen uitweg bieden voor deze eenzijdige ontbinding. En na de overname overigens ook niet. Ik wil juist de andere kant op, ik WIL hoe dan ook klant worden conform dat contract. En daar zit mijn punt, er is m.i. helemaal geen optie voor Teak om eenzijdig te ontbinden…

 

Ik heb gevraagd om anders Odido zakelijk geleverd te krijgen voor de afgesproken 410 euro. Dat ligt niet ver boven die 410 euro en je hebt een klant voor in ieder geval een jaar. Daar zou ik direct “ja” op zeggen. En daarna zien we dan wel weer. Je haalt als Odido zoveel negatief sentiment over je heen, dat is best wel zonde. 

Reputatie 7
Badge +14

Dit is een klant helpt klant forum over Odido producten. TELE2, Simpel, Ben en Tweak zijn allemaal andere merken waar moderators geen toegang tot hebben en deze merken hebben hun eigen communicatie kanalen. Je kunt je vraag dus kwijt op de Tweak community 

Tweak verwijst me juist hierheen :) En ik overweeg de strijd niet aan te gaan, maar dan ben je me kwijt terwijl ik me best doe om te blijven, dat is wel gek he ...

Reputatie 7
Badge +14

Je hebt een contract met Tweak. Dat is dan toch het merk wat het contract wil beëindigen? Je kunt overstappen naar Odido, maar als andere internet service providers ook op jouw adres leveren kun je ook daarheen gaan.

Tweak verwijst me naar Odido als partij die het overgenomen heeft. Ik snap dat jullie als moderatoren daar weinig mee kunnen, maar het voelt behoorlijk zuur dat ik als klant dan bij Odido wil zien te blijven, maar alle deuren dicht worden geslagen. Tweak wijst alles van de hand en dan kijk ik naar de partij die het heeft overgenomen, zo simpel is dat dan ook wel weer. En die geeft ook niet thuis. Ik neem je dat niet persoonlijk kwalijk uiteraard, dit is “zakelijk verdrietig”. Maar dat je een klant laat weglopen voor een verschil van 70 euro (Odido zakelijk kost het eerste jaar 480 euro) dat vind ik wel bijzonder. Het zij zo, ik wens je een fijne avond Eric.

 

Waarom wil ik eigenlijk gewoon blijven? Omdat mijn zakelijke internet abo nu ook bij Odido zit en daar ben ik tevreden over. Tot nu. Als iemand van Odido zich geroepen voelt om me nog een aanbod te doen voor Odido zakelijk met vast IP nummer voor de contractueel vastgelegde 410 euro, tot 3 november 17:00 doe ik mee. Daarna echt nooit meer.

Reputatie 7
Badge +14

Als je nu al een zakelijk Odido internet abonnement hebt, dan heb je een KVK en kun je toch gewoon een 2e lijn bestellen?

P.s. je praat hier voornamelijk met andere Odido klanten zoals ik. Moderators zijn er ook maar verwijzen voor commerciële vragen naar de telefonische sales afdelingen. Heb je al gevraagd naar een aanbod?

Tuurlijk. Er speelt alleen ook een rechtvaardigheidsbeginstel. Ik heb een (privé) contract wat ik gehonoreerd wens te zien. Die 70 tientjes verschil zal me eerlijk gezegd ook jeuken, maar het klopt gewoon niet. Contractbreuk is in mijn ogen een doodzonde. Ik heb mijn jurist dan ook gevraagd om hier in te duiken en ik ben oprecht bereid om hier een zaak van te maken simpelweg omdat ik die win. Tweak heeft letterlijk niets in handen om hun contract NIET na te komen. De juridische entiteit bestaat gewoon en een overname is geen reden om af te zien van een contract. Maar in mijn branche is het ook gebruikelijk om schadebeperkend bezig te zijn en dat ik zowel Tweak als Odido vreemd zo lijkt het.

Mijn verstand zegt dan ook: Geen tijd in stoppen, het is het niet waard. Meer de emotie zegt: Contractbreuk kan gewoon echt niet. De kans dat de emotie wint is groot als ik eerlijk ben. En daarbij begrijp ik werkelijk niet dat Tweak en Odido het zover laten komen. Het is ronduit minachting van je klant die jou betaalt. Dat stuit me enorm tegen de borst.

Ik betaal liever 10X zoveel bij een bedrijf die me op waarde schat dan dat ik blijf bij een bedrijf die klanten vertrapt. En dan ben ik ook zo dat ik alles weghaal en mijn best doe om zoveel mogelijk mensen in mijn omgeving dat ook te laten doen. Zo ben ik ook wel weer. En dat alles omdat Tweak/Odido die 70 euro blijkbaar niet willen uitgeven. Penny wise, pound foolish.

Reageer