Beantwoord

mail-adres voor klacht/ingebrekestelling

  • 20 March 2024
  • 10 reacties
  • 109 Bekeken

Ik ben al klant vanaf 2017 (thuis, mobiele telefoons al zeker 15 -20 jaar), nooit geen problemen gehad.

Ruim 6 weken geleden werd ik gebeld dat ik over moet stappen op glasvezel omdat KPN zou stoppen met de koperen leidingen.

Ik moest nogal lachen want ik weet niet beter dat glasvezel voor mensen is die heel veel gebruik maken van internet (down en uploaden) en zei dat ook dat wij niet eens weten hoe dit moet, dus ik bedankte ervoor. Maar het antwoord was, dat het wel moest, we anders binnenkort geen tv en internet meer zouden hebben. En de overstap zou kosteloos zijn. Dus uiteindelijk dan maar toestemming gegeven.

1,5 week later werd het aangezloten en omgezet, maar de monteur is er een tijd mee bezig geweest. Hij wilde eerst (we hadden al jaren draadloos!) De draden over de plinten en een deur leiden omdat ze niet door de leidingen in de muur konden, maar dat heb ik meteen geweigerd. Uiteindelijk is het gelukt, maar we hadden alleen beneden goede tv en wifi dan wel en dan weer niet. Boven en zolder al niks meer (voorheen zelfs tot in de schuur zo'n 20 mtr achter ons huis).

Dus volgende dag gebeld en voorgesteld een wifi versterker te sturen, die moesten we maar eens proberen. Deze op advies in de woonkamer gezet en ja beneden was de wifi nu goed, rest van het huis nog niks. Toen nog 2 versterkers gestuurd, en boven en op zolder geplaatst. Boven nu goed, zolder iets beter, maar zeker niet zoals het was.

Ik zou na een week worden terug gebeld om te vragen hoe het zou zijn. En of we dus van deze dienst gebruik wilde blijven maken. Vraag ik zo, wat bedoelt u precies. Blijkt dus dat je voor 1 wifi versterker €2,5 pm moet betalen, dus in ons geval €7,5 pm. Ik heb meteen gezegd dat ik dit niet doe, dit is in mijn ogen niet kosteloos overstappen. Die mevrouw vertelde dat ze mij dan 1x pj €90 (is dus 12x7,50) zouden crediteren zodat ik idd niks zou hoeven betalen. Nu 1,5 week later heb ik nog steeds niks gehoord en ben vanmorgen zelf gaan bellen. 

Een zeer onpersoonlijke, onvriendelijke mevrouw vertelde me dat het crediteren was afgewezen omdat we betonnen muren in huis hebben en ik dus gewoon moest betalen kf ze terug sturen. Ik kan ook naar een andere provider werd nog gezegd. Hoe is dit in vredesnaam mogelijk?

Je doet wat ze zeggen, service zounprecies hetzelfde zijn, en kosteloos. Als de boel dan niet werkt, laten ze je gewoon stikken. 

Wil ik een ingebrekestelling indienen, kan je nergens een adres vinden, alleen dat je steeds moet bellen (die stomme chat die niet werkt). Ik ben nog nooit zo teleurgesteld geweest als nu in Odido, als trouwe klant wordt je dus zo behandeld!

Ik zou graag een adres willen hebben waar ik de klacht/ingebrekestelling kan indienen. Kan iemand me daar mee helpen aub?

icon

Beste antwoord door Ingseltje 21 March 2024, 18:21

Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 3

Vervelend dat de overstap zo niet soepel loopt maar helaas klopt het wel, kpn is langzamerhand het koper netwerk aan het ontmantelen om zo alles over glasvezel te laten lopen. Anders ligt er straks in heel Nederland een dubbel netwerk wat alleen maar extra kosten met zich meebrengt. Glasvezel is van origine inderdaad voor de zwaar gebruikers maar tegenwoordig niet meer, het wordt simpelweg de standaard lijn.

Dat de wifi niet goed gaat kan verschillende oorzaken hebben, ik ben even benieuwd hoe de wifi eerst geregeld was? Was dit een los accesspoint en had je er toen maar één of toch ook nog repeaters? óf was dit een wifi punt wat vanuit de modem zelf kwam?
Was het oude wifi netwerk op 2,4 Ghz of toevallig ook al op 5? Wanneer het alleen 2,4 was dan kan het helpen om in de modem de 5 Ghz uit te zetten, 2,4 komt namelijk beter door betonnen wanden heen al is het wel wat trager dan 5 maar dat lijkt in jullie geval niet echt een probleem.

Om toch nog even op je vraag uit te komen: ik heb geen mailadres voor je en vraag me ook af wat je met een ingebreke stelling wil bereiken, het enige waar je dan op uit komt is dat je het contract uiteindelijk kosteloos mag opzeggen en naar een andere provider kunt maar dat lost je probleem niet op.

Jaapje 78,

Mag ik je vragen, ben je een medewerker van Odido of ook net als ik een klant?

Jij geeft me nl al meer info als al de medewerkers die ik heb gesproken de afgelopen weken.

Dat ik ben over moeten stappen vind ik allemaal niet zo erg, maar hoe ze met een trouwe klant omgaan en proberen een probleem (niet) op te lossen wel.

Ik had voorheen de modem in een kast in de woonkamer staan, dit kon volgens de monteur nu niet omdat de glasvezel in de meterkast in de gang binnenkomt, en moest dus daar worden geplaatst. Ook dat vond ik verder geen probleem. Ik weet niet wat u met een los accespoint bedoelt, maar versterkers hebben we verder nooit nodig gehad en altijd hele goede WIFI door het hele huis.

Of het netwerk op 2,4 of 5 Ghz zat weet ik dus niet, wij hebben er verder geen verstand van. Is da de 5 G waar je over hoord? Als dat het is, we hadden idd een 5G netwerk dat zag je op je telefoon. Maar ik weet niet of je dit bedoeld?!

Een ingebrekestelling is voor mij bedoeld om die €7,5 niet te willen betalen pm omdat ze hebben gezegd dat ik dit niet hoefde, maar nu dus eenzijdig terugdraaien. Ik zou kosteloos overgaan en dezelfde service blijven ontvangen. Dat ik 3 versterkers nodig heb kan ik niks aan doen, was tevreden hoe het was en is dus wel degelijk hun probleem, zeker als ze eerst zeggen dit te betalen en later er dus op terug gaan komen.

Dan las ik dat een versterker eerst een maand uitgeprobeerd mag worden, ik heb ze 8 mrt ontvangen en op de rekening die ik vanmiddag ontving staan ze dus al de gehele maand op gefactureerd.

Nee zo ga je niet met je klanten om!

 

 

Reputatie 3

Vragen staat vrij. Ik ben net zoals jij gewoon een klant van Odido alleen nog niet zo lang, echt pas een klein half jaar.

Wel een beetje klantonvriendelijk zoals het nu gaat ja en erg jammer.

Dat de modem nu in de meterkast staat is waarschijnlijk wel de reden dat het wifi signaal wat bedroevend is. Een meterkast zit vol met storingsvelden waar een wifi signaal niet heel lekker mee om kan gaan. De 5G die je op de telefoon ziet is de 5e generatie mobiel netwerk en heeft, ondanks dat dat ook draadloos is, niets van doen met de 2,4 of 5 Ghz die op de wifi gebruikt wordt.
De oudere wifi apparatuur kon alleen op 2,4Ghz werken en kon daarmee een bepaalde maximum snelheid halen, wifi apparatuur die op 5 Ghz werkt kan een stuk sneller maar heeft als nadeel dat je niet zo makkelijk door betonnen muren heen komt. Als snelheid niet zo belangrijk voor je is maar bereik wel dan zou je 5 Ghz uit kunnen zetten in het instellingenmenu van de modem (een moderator op dit forum zou dit waarschijnlijk ook voor je kunnen doen).

De telefoonlijn waar de oude modem op aangesloten zat, kwam die toevallig achter die kast de woning binnen of komt de telefoonlijn ook in de meterkast binnen en loopt hij van daar door naar die kast? Als dat namelijk het geval is zou je de odido modem ook door kunnen trekken vanuit de meterkast naar de aansluiting achter de kast. Dan ben je daar alleen wel de telefoonaansluiting kwijt. Dat zorgt er namelijk voor dat je draadloze internet dan niet meer uit de meterkast komt maar weer uit de vertrouwde kast zonder dat er veel storing omheen zit.

Het nadeel is even dat er nooit garantie gegeven wordt op wifi bereik ook al is dat voor de meeste klanten vrij belangrijk. Als ik het zo hoor en je met de oude standaard adsl modem ook overal bereik had zou je helemaal geen 3 punten nodig moeten hebben. Overigens zouden die de eerste maand gratis moeten zijn (staan ze niet toevallig al voor april op de factuur, je betaald immers vooruit).
Wat je ook kunt doen is voor een paar tientjes een wifi versterker oppikken bij de mediamarkt of andere winkel, die functioneren ook prima en zijn voor basis gebruik meer dan voldoende. Als ik het goed begrijp werkt de wifi nu wel maar met 3 wifi+ punten aangesloten wat volgens mij overdreven is als je eerder met één wifi punt het hele huis voorzag.

Het netste zou zijn als odido die 3 punten je gratis verstrekt maar denk niet dat ze daar heel erg toe genegen zijn als ik het verhaal zo hoor, dan is het de keuze: terugsturen en een andere oplossing zoeken of dat bedrag betalen. Wat ook kan is een andere provider waar het er wel bij zit maar linksom of rechtsom: het levert allemaal gedoe op.

Jaapje

 

Juist en daar wringt nou net mijn schoen. Je gaat gedwee in hun ding, want het zou kosteloos zijn, maar als dan alles minder werkt en met iets wat San idd wel geld kost op te lossen is, is dat hun ding. Zij zeiden immers dat overstappen kosteloos was, nu voelt dat foor mij absoluut niet zo. Maar ook de manier van klantvriendelijkheid, oplossingsrichtingen werken enz, het is echt heel slecht. En dat nu ik voor de 1e keer zolang ik al klant bij ze ben zo niet eens netjes te woord wordt gestaan, nee dat vind ik echt treurig.

En ja, als dit niet naar behoren wordt opgelost, dan ga ik na mijn "vakantie" (we gaan mijn vader volgende week uitstrooien, heb dus wel andere dingen aan mijn hoofd) echt over naar een andere provider. Dit zou ik wel heel jammer vinden, want heb nooit eerder problemen met t-mobile gehad, alleen nu dus een keer en dan zo te woord worden gestaan, bind ik alles behalve prettig. En toch ook erg zonde. Maar schijnbaar is het tegenwoordig belangrijker een klant binnen te halen, als een klant te behouden. Dat was vroeger toch wel anders. Mijn mond op mond reclame zal nu toch ook beduidend anders zijn dan voor 6 weken geleden.

 

Reputatie 3

Ik snap je volkomen, het voelt heel onrechtvaardig. Qua klantvriendelijkheid/oplossingsgerichtheid zijn er zeker een paar lesjes te leren. Zou er toch nog even een belletje aan wagen. Het issue in dit geval is wel even dat je anders gewoon een bericht had gehad dat op een bepaalde datum de dienstverlening gestaakt wordt, immers vervalt de adsl lijn hoe dan ook.

Gecondoleerd nog en veel sterkte! Dat is belangrijker om je druk over te maken!

Als het uiteindelijk niet goed opgelost wordt: Ik weet niet of jullie ziggo hebben en waar die aansluiting binnen komt? Als die toevallig in de woonkamer binnen komt dan staat de modem op de goede plek en ziggo heeft ook altijd mooie aanbiedingen voor nieuwe klanten, zoals je zegt: Een nieuwe klant is belangrijker dan een oude klant wat voor mij de reden was om vorig jaar van ziggo naar odido over te stappen nadat ik 15 jaar niets te klagen had over ziggo maar het prijsverschil gewoon te groot werd met de nieuwkomers aanbiedingen. Eind van het jaar hoppen we vrolijk weer teug naar de volgende nieuwkomers aanbieding, ik wil niet eens weten wat het providers kost dat mensen continue switchen omdat je een nieuwe klant wel een goede aanbieding doet maar een bestaande niet. Overstappen tussen ziggo en odido ging bij mij naadloos en de wifi heb ik geen problemen mee maar dat komt omdat ik dat volledig in eigen beheer heb, gebruik nooit de wifi van de providers zelf. 

Reputatie 7
Badge +14

Ja, van koper naar glas is geen keuze van Odido, maar het recht wat KPN heeft om het koper netwerk uit te zetten. T-mobile heeft nog een rechtzaak aangespannen om dit langer in stand te houden, maar helaas voor alle klanten in Nederland, verloren.

De consequentie is dus dat je jouw internet lijn verliest als je niets doet. Maar dat is op zich wel een keuze. ODIDO verplicht je niet om over te stappen. Dan wordt de internet dienst beëindigd zodra het koper daadwerkelijk uit gaat.

Voor glasvezel wordt gebruik gemaakt van het glasvezel netwerk, wat in Nederland door diverse Netbeheerders is aangelegd. Zij zijn de eigenaar van de glasvezel lijn en Odido kan die huren om een internet dienst overheen te leveren. Als ze dat voor je doen dan is het FTU punt, waar de fiber is afgewerkt, het punt waar de dienst wordt afgeleverd. Aanpassingen in jouw thuis situatie dienen door jezelf te worden gemaakt, of door een installateur worden geregeld. Wifi extenders zijn ook een.oplossing, er kunnen er maximaal 2 aan de Zyxel router, maar je kunt ook zelf een eigen WiFi mesh systeem kopen. 

Ingebrekestelling is totale onzin, een provider is niet verantwoordelijk voor jouw totale thuis installatie. Wat je ook voor provider kiest, de router wordt gewoon in de meterkast geplaatst.  Een telefoon lijn is niet geschikt om ethernet signalen over te transporteren. 

Reputatie 3

“Een telefoon lijn is niet geschikt om ethernet signalen over te transporteren.”

Waar, maar niemand heeft ook gezegd dat dat kan. Ik zei alleen dat je de kabel dan door zou kunnen trekken, kwestie van de telefoonkabel eruit en utp erin, daardoor verlies je op die plek wel je telefoonaansluiting.

Verder hoeft een ingebrekestelling geen onzin te zijn, wanneer er door de verkoper gemeld is dat er niets veranderd en er ook over wifi is gesproken dan is daar gewoon een overeenkomst tot stand gekomen die niet nagekomen wordt. Een ingebrekestelling is dan noodzakelijk om de verkopende partij formeel een finale termijn te geven om hetgeen overeen gekomen is na te komen. Als het goed is worden de verkoopgesprekken van odido opgenomen en zou je dat dus na kunnen luisteren. Gewoon glashard stellen dat een provider daar niet verantwoordelijk voor is dat is iets te makkelijk gezegd.
Zeker als daarna in een gesprek eerst gezegd wordt dat de oplossing is dat wifi+ kosteloos geleverd wordt en dit later weer ingetrokken wordt, dat is iets wat niet kan.

Geeft wel mijn basis stelling in het leven aan: Mensen die bellen durven geen verantwoordelijkheid te nemen voor wat ze zeggen, anders hadden ze wel een mail gestuurd.

Ja, van koper naar glas is geen keuze van Odido, maar het recht wat KPN heeft om het koper netwerk uit te zetten. T-mobile heeft nog een rechtzaak aangespannen om dit langer in stand te houden, maar helaas voor alle klanten in Nederland, verloren.

De consequentie is dus dat je jouw internet lijn verliest als je niets doet. Maar dat is op zich wel een keuze. ODIDO verplicht je niet om over te stappen. Dan wordt de internet dienst beëindigd zodra het koper daadwerkelijk uit gaat.

Voor glasvezel wordt gebruik gemaakt van het glasvezel netwerk, wat in Nederland door diverse Netbeheerders is aangelegd. Zij zijn de eigenaar van de glasvezel lijn en Odido kan die huren om een internet dienst overheen te leveren. Als ze dat voor je doen dan is het FTU punt, waar de fiber is afgewerkt, het punt waar de dienst wordt afgeleverd. Aanpassingen in jouw thuis situatie dienen door jezelf te worden gemaakt, of door een installateur worden geregeld. Wifi extenders zijn ook een.oplossing, er kunnen er maximaal 2 aan de Zyxel router, maar je kunt ook zelf een eigen WiFi mesh systeem kopen. 

Ingebrekestelling is totale onzin, een provider is niet verantwoordelijk voor jouw totale thuis installatie. Wat je ook voor provider kiest, de router wordt gewoon in de meterkast geplaatst.  Een telefoon lijn is niet geschikt om ethernet signalen over te transporteren. 

Eric,

Ook goedemorgen!

Je kan zo op de klantenservice bij Odido gaan werken, net zo onbegripvol en kort door de bocht. Als je goed leest ben ik het meest verbolgen over het feit hoe ze je er ter woord staan. Van te voren (dus nog voor het omzetten) net doen of het het beste is wat er is, veel beter werkt enz. Ga je mee over op de condities die ze zeggen (alles zou kosteloos zijn en nog beter werken als met de koper). Dat er dan problemen zijn heb ik nog begrip voor, die zijn er juist om zo klantvriendelijk mogelijk op te lossen. Maar dan zo onbeschoft het maar bij de klant te leggen, zonder enige coulance of begrip, dat doet pijn. Zeker als je al zeker 20 jaar klant bent en nog nooit een probleem hebt gehad.

Maar goed, bedankt voor je reactie, hoop dat het goed voelt!

Reputatie 7
Badge +14

“Een telefoon lijn is niet geschikt om ethernet signalen over te transporteren.”

Waar, maar niemand heeft ook gezegd dat dat kan. Ik zei alleen dat je de kabel dan door zou kunnen trekken, kwestie van de telefoonkabel eruit en utp erin, daardoor verlies je op die plek wel je telefoonaansluiting.

Verder hoeft een ingebrekestelling geen onzin te zijn, wanneer er door de verkoper gemeld is dat er niets veranderd en er ook over wifi is gesproken dan is daar gewoon een overeenkomst tot stand gekomen die niet nagekomen wordt. Een ingebrekestelling is dan noodzakelijk om de verkopende partij formeel een finale termijn te geven om hetgeen overeen gekomen is na te komen. Als het goed is worden de verkoopgesprekken van odido opgenomen en zou je dat dus na kunnen luisteren. Gewoon glashard stellen dat een provider daar niet verantwoordelijk voor is dat is iets te makkelijk gezegd.
Zeker als daarna in een gesprek eerst gezegd wordt dat de oplossing is dat wifi+ kosteloos geleverd wordt en dit later weer ingetrokken wordt, dat is iets wat niet kan.

Geeft wel mijn basis stelling in het leven aan: Mensen die bellen durven geen verantwoordelijkheid te nemen voor wat ze zeggen, anders hadden ze wel een mail gestuurd.

Dsl eruit en ethernet erin is zeker een oplossing.  Maar dat valt niet binnen de installatie service. Zulke specifieke oplossingen voor de LAN zijde van de klant kunnen door de klant zelf of een elektrotechnisch installateur uit de buurt worden uitgevoerd. Er is echt geen klantenservice medewerker die belooft dat de router op dezelfde plaats als DSL wordt teruggeplaatst. Behalve als het ISRA punt op dezelfde plek als de FTU staat.

Dus, oplossingen genoeg, maar niet alles op het bordje van de provider schuiven..

Hoi Jaapje,

Ik wil toch nog even melden dat er via de facebookgroep iemand van Odido heeft gereageerd en me die voortreffelijk heeft geholpen. Het bestaat dus nog wel!!!

Ze heeft naar me geluisterd en ging meteen kijken wat zij voor mij kon betekenen. Het blijkt dat ik een "oude" modem had en nu een nieuwe krijg, die zou het beter moeten doen, wifi6, zeg5 jou misschien meer?! Ze stuurt er ook KOSTELOOS 3 wifipunten bij, maar ze denkt dat ik ze niet nodig heb, hooguit 1. Gebruik ik ze niet moet ik ze terug sturen. Dit is nou wat ik wil, dat ze je proberen te helpen voor ze je al afschrijven, is toch niet teveel gevraagd?!

Hopelijk komen ze boor dinsdag nog aan, maar anders kan het gewoon na mijn "vakantie", was ook geen probleem. Ben helemaal blij nu! En als alles is geprobeert en niks werkt, ja dan zal er (heel logisch) verder gekeken worden door mij wat ik dan doe.

Dank je voor je luisterend oor, was ook al heel fijn!

MVG Inge

Reageer