Beantwoord

Meerdere glasvezel aansluitingen op één adres

  • 2 April 2023
  • 5 reacties
  • 802 Bekeken

Een wat ingewikkelde inleiding:

Op mijn adres (een samengevoegde woning van voormalig 2 aparte woningen uit een 3-laags portiek) is reeds een T-Mobile glasvezelverbinding actief, nl. van mijn huurder die een deel huurt. Dit is 2 jaar geleden alleen voor de huurder aangelegd. Ik zit zelf momenteel nog bij een andere provider.

Nu is recent bij alle woningen van het portiek glasvezel (tot aan de gevel) gelegd omdat nog iemand overstapt naar T-Mobile. Hierbij krijgen we de aanbieding om de FTU voor een evt. toekomstige aansluiting meteen al te laten aanleggen. Aangezien ik dat overweeg, lijkt me dat een goed plan.

Nou krijg ik van de uitvoerder (VolkerWessels in dit geval, die dit voor T-Mobile uitvoert) te horen dat dat bij mij (andere woonlaag dan de huurder) niet kan omdat op mijn adres al een actieve aansluiting (en dus een FTU) zit. Dat klopt ook, die zit op de 1e etage.

 

Dan nu een simpelere vraag:

Kan ik op één adres (immers samengevoegd) toch meerdere aansluitingen aanvragen (ofwel één per woonlaag)?

Hopelijk kan iemand van T-Mobile Community hier licht op schijnen, of misschien heeft iemand anders een vergelijkbaar geval gehad?

icon

Beste antwoord door eric 2 April 2023, 16:33

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @Lijsterbes , welkom bij de community. 

Je moet even onderscheid maken tussen een internet abonnement als dienst van bijvoorbeeld t-mobile en een fysieke glas aansluiting die door een netbeheerder wordt geleverd zoals KPN networks of ODF. 

Voor veranderingen aan de fysieke infrastructuur is de netbeheerder jouw aanspreekpunt. Internet providers huren een vezel van hen als er een aanvraag is van jou voor een internetdienst.

Als je zaken met de glaskabel veranderd wilt zien zou je die netbeheerder eens moeten benaderen. In sommige gebieden zijn er meer dan 1 die dan elkaars concurrent zijn. De ene internet provider werkt met de ene netbeheerder,  andere internet providers weer met de andere netbeheerder. 

Dag Eric,

Dank voor je reactie. Laat ik de vraag anders stellen: weet jij (of iemand anders) of T-Mobile de mogelijkheid heeft om meerdere aansluitingen op één adres te hebben, los van de onderliggende netwerklaag?

VolkerWessels, de netwerkbeheerder die de boel hier aanlegt in opdracht van Primevest en T-Mobile, geeft aan hier geen antwoord op te kunnen geven. Daarvoor word ik naar de provider doorverwezen. Vandaar hier 🙂

Reputatie 7
Badge +14

Bij een FTTH (fiber to the home) is er een ONT met 1 interface aansluiting mogelijk. 

Bij een FTTO (fiber to the office) aansluiting kun je op een ONT meerdere interface aansluitingen maken, dus meerdere gescheiden routers/abonnementen. 

Die FTTO worden altijd via een apart glasvezel netwerk aangelegd, niet Primevest. Het zijn zakelijke aansluitingen met een SLA, aanlegkosten, langere looptijd van het contract en een veelvoud van de maandelijkse kosten van een FTTH.  Het kan dus wel, maar dan zal je een kvk inschrijving moeten hebben en t-mobile zakelijk contacten.

Dag Eric, dank je wel voor de verduidelijking.

Conclusie is dus dat ik, tenzij ik een aansluiting wil delen met de huurder (en vice versa), ik gewoon bij mijn huidige provider moet blijven.

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Lijsterbes 

Bij KPNNetwerkNL is het zo dat het aanleggen van een tweede glasvezelkabel wel kan maar dan betaal je een eigen bedrijge. Je kan dan een haalbaarheidsonderzoek doen en daarna zal je een offerte krijgen.

Je kan navragen bij Primevest of ze iets vergelijkbaars hebben.

En is het pand misschien gesplitst in meerdere adressen met toevoeging?

Reageer