Sinds overstap naar Odido alleen maar ellende

  • 21 January 2024
  • 14 reacties
  • 214 Bekeken

Sinds de overstap van KPM naar Odido alleen maar ellende.

  • overstap zou een maand in beslag nemen, echter kon de monteur niet eerder dan 1.5 maanden worden ingeplant. Oude abbo was al opgezegd wat duidelijk met de verkoper in de winkel was gecommuniceerd. Werd de schuld in mijn schoenen geschoven door de medewerker klantenservice. 2 weken geen internet! GOED BEGIN.
  • De aansluiting op het net was een week eerder als de monteur, zelf alles aangesloten. (stekkertje in modem, niks meer niks minder) Toen de monteur was geweest en heeft lopen prutsen met de instelling doen verschillende smart home bridges het niet meer. Klantenservice geeft aan niks te kunnen betekenen en dat ik hier het maar ZELF moest gaan uitzoeken op de communitie site hier!
  • Odido wilt geen monteur langs sturen, niet doorverbinden naar een leidinggevende.. hangt bij moeilijke vragen liever de telefoon op!! Weer opnieuw in de wachtrij.
  • Tot op heden nog steeds veel problemen.

VRAAG:

Kan iemand mij vertellen welke instellingen en hoe ik het modum moet aanpassen waardoor mijn Bosch smart home bridge WEL word herkend?? Tevens wil ik weten waar ik mijn klacht kan neerleggen en dat ik zeker weet dat ik een compensatie krijg!

Teresa van Odido 3 maanden geleden

Welkom op onze Community! @DennisMichael 

Allereerst dank je wel dat je de moeite hebt genomen om een topic te openen en je gevoel te uiten. 

Ik help je graag verder om je apparaten te verbinden. Ik zie dat je de wifinetwerken hebt gesplitst in twee verbindingen: 2.4Ghz en 5GHz. We geven je altijd twee netwerken, maar deze zijn niet standaard gesplitst, zodat jouw apparaten zelf kunnen ‘kiezen’ met welk netwerk er verbinding wordt gemaakt. Je kunt dit uitzetten door in te loggen op het modem: http://192.168.1.1. De inloggegevens staan achterop het modem. Houd er rekening mee dat je alla apparaten opnieuw dient te verbinden met de wifi.  Mocht je er niet uitkomen, laat het mij dan weten. Ik pas de instellingen graag voor je aan! 

Ik ben gelijk het systeem ingedoken om uit te zoeken hoe het precies zit met de aansluitdatum. Ik weet niet wat er precies is besproken met de medewerker in de winkel, maar ik zie dat wij op 22-11-2023 een e-mail hebben verstuurd waar in staat dat jouw abonnement ingaat op 22-12-2023, heb jij deze ook ontvangen? 

Bekijk origineel

14 reacties

Reputatie 6
Badge +2

Welkom op onze Community! @DennisMichael 

Allereerst dank je wel dat je de moeite hebt genomen om een topic te openen en je gevoel te uiten. 

Ik help je graag verder om je apparaten te verbinden. Ik zie dat je de wifinetwerken hebt gesplitst in twee verbindingen: 2.4Ghz en 5GHz. We geven je altijd twee netwerken, maar deze zijn niet standaard gesplitst, zodat jouw apparaten zelf kunnen ‘kiezen’ met welk netwerk er verbinding wordt gemaakt. Je kunt dit uitzetten door in te loggen op het modem: http://192.168.1.1. De inloggegevens staan achterop het modem. Houd er rekening mee dat je alla apparaten opnieuw dient te verbinden met de wifi.  Mocht je er niet uitkomen, laat het mij dan weten. Ik pas de instellingen graag voor je aan! 

Ik ben gelijk het systeem ingedoken om uit te zoeken hoe het precies zit met de aansluitdatum. Ik weet niet wat er precies is besproken met de medewerker in de winkel, maar ik zie dat wij op 22-11-2023 een e-mail hebben verstuurd waar in staat dat jouw abonnement ingaat op 22-12-2023, heb jij deze ook ontvangen? 

Hallo Teresa,

Ik wil graag telefonisch met u op de melding ingaan, niet openbaar U heeft mijn nummer. Graag ontvang ik een telefoontje van u.

 

 

Reputatie 7
Badge +9

Hoi @DennisMichael, hier op de Community communiceren we alleen via dit platform. Heb je liever telefonisch contact, dan wil ik je vragen om telefonisch contact met ons op te leggen door 0800-0092 te bellen.  

Reputatie 4
Badge

Ehhhmm… smart home bridges die niet meer werken? Zou dat niet de bekende dhcp-bug zijn? Is in de logfile van de router zo na te kijken. @Tommie van Odido zou het niet verstandig zijn @DennisMichael meteen mee te nemen in de firmware-update?

beste @Tommie van Odido , dat is nu juist het probleem. De klantenservice kan niks voor mij betekenen.. @henkdeleeuw ik heb echt 0 verstand van ICT. Wat denkt u dat het probleem is? En kan ik dit oplossen of moet een monteur/Odido dit doen? graag in kindertaal, haha. :) 

Reputatie 7
Badge +9

Hey @DennisMichael, dat begrijp ik helemaal.

Ik heb een aantal instellingen veranderd:

  • Ik heb Wifi 6 uitgeschakeld. Wifi 6 is de nieuwste Wifi standaard die in 2019 werd gelanceerd en bevat een aantal technische verbeteringen. De nieuwe Wifi versie zorgt ervoor dat draadloze netwerken sneller zijn en heeft een grotere capaciteit dan zijn voorganger, Wifi 5 (802.11ac). Dat wil zeggen dat wanneer je meerdere apparaten tegelijk aansluit, u geen snelheid verliest.
  • Ik heb de beveiliging van het modem op WPA2 gezet in plaats van op WPA3. Stel je voor dat je wifi-verbinding een geheime code is om toegang te krijgen tot het internet. WPA (Wi-Fi Protected Access) en WPA3 zijn als verschillende niveaus van beveiliging voor die geheime code. WPA is als een slot op een deur dat je met een sleutel vergrendelt. Het is redelijk veilig, maar als iemand slim genoeg is, kan die persoon de sleutel misschien kraken en binnenkomen. WPA3 is als een supermodern slot dat veel moeilijker te kraken is. Het maakt gebruik van betere technologieën om ervoor te zorgen dat de geheime code veiliger is, zodat het veel lastiger wordt voor iemand om ongeautoriseerd toegang te krijgen tot je wifi-netwerk. Het kan dus zijn dat sommige apparaten door WPA3 geen verbinding kunnen krijgen.

Kan je mij laten weten of je nu wel verbinding kunt maken? Als het nog niet lukt dan gok ik dat het te maken heeft met een bekende firmware bug. As we speak zijn we de nieuwe firmware aan het testen. Als dit het geval is zal ik ervoor zorgen dat hij zo snel mogelijk naar jouw modem gepushed wordt.

 

Beste @Tommie van Odido ,

Vandaag is de monteur van Guidion langs geweest. Het probleem waren de punten waar de vaste internet kabel het modem in gaan, deze waren kapot. Nieuw modem gekregen en vervolgens werkte alles in 1x. U geeft aan de instellingen te hebben veranderd?  Is dat nu een probleem?

Ik kan verder nu alleen de 5GHz gebruiken en de 2.5 Ghz geeft nog een foutmelding maar dat kan de klantenservice morgen denk ik wel telefonisch aanpassen?

In afwachting op je antwoord, fijne avond. 

Reputatie 6
Badge +2

@DennisMichael Super om te lezen dat de monteur is langs geweest en alles weer werkt naar behoren! 😀

Ik zie inderdaad dat de wifi netwerken zijn gesplitst. Echter raden wij dit altijd af als je ook gebruik maakt van de wifipunten. Ik zet de instellingen graag weer voor je terug, houd er rekening mee dat je al jouw apparaten wel weer opnieuw dient te verbinden. Heb ik jouw akkoord om dit weer terug te zetten? 

Beste @Teresa van Odido,

De Bosch smart home controller werkte 1 dag en vervolgens weer hetzelfde probleem.

Ik weet nu ook niet of jullie online en de monteur langs elkaar heen hebben gewerkt?

Zet alles maar (voor zover dit niet al is gebeurd) terug zoals het stond.

Dat ik hier wederom ben omdat de het product niet werkt is natuurlijk van de zotte !!

Dat u niet de moeite neemt om te bellen maar blijft berichten vind ik heel vreemd! 

verwijs mij niet naar 0800 0092. Deze mensen hebben weinig kennis en autorisatie.

Ik heb daar nu te vaak in de wacht gestaan of een kansloos antwoord gekregen.

Graag wil ik weten hoe ik ASAP!  kosteloos van het abonnement af kan stappen!

U laat zien dat u niet in staat bent u belofte na te komen en het probleem op te lossen.

Ik heb nu 1.5 zoveel ellende en nog werkt het niet!

Ik ga liever terug naar KPN, betaal ik meer maar werkt alles in 1x.

 

 

Reputatie 7
Badge +9

Ha @DennisMichael, bedankt voor je terugkoppeling.

Ik ben je instellingen nogmaals ingedoken en zie inderdaad dat alles weer veranderd is. Ik heb alles nu goed gezet en je zou verbinding moeten kunnen maken nu. Zou je het modem willen rebooten door de stekker er 30 seconden uit te halen en er daarna weer in te stoppen? Graag hoor ik dan of het gelukt is om een verbinding tot stand te krijgen. 

Ik heb het probleem gevonden! het is de modem van ODIDO.

https://help.calex.eu/hc/nl/articles/14344445404189-Mogelijk-compatibiliteitsproblemen-ODIDO-Zyxel-Wi-Fi-routers

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2210986

Dit is blijkbaar een bekent probleem van ODIDO! Hoe gaan jullie dit oplossen? Ik heb een smart home van 1000 euro die al sinds 22 dec ‘23 niet werkt!

Reputatie 4
Badge

@Tommie van OdidoIs het een mogelijkheid dat het hier om de beruchte bug van de dns-server gaat?
Dat de monteur een nieuwe router bij zich had die de afgelopen 2 maanden niet aangesloten geweest is, en dus de b8 firmware (met de bug) nog niet had? Dat daardoor de zaak na vervanging van de router in eerste instantie werkte, maar dat die daarna in de nacht automatisch de b8 firmware gepusht heeft gekregen (dat is immers de laatste officieel stabiele versie), en daardoor geen verbinding meer wou maken? Zou eenvoudig te zien zijn in de logfile van de router: als daar regelmatig de regel

dnsmasq-dhcp: read /etc/ethers - 0 addresses

terugkomt, duidt dat op een crash van de dns-server - de beruchte bug die in versie b10 van de firmware verholpen is. Lijkt me een eenvoudige test: even in de logfile kijken, en als die regel er om de paar minuten in verschijnt helpt een firmware update bijna gegarandeerd.

Als die bewuste regel niet regelmatig terugkeert kun je altijd verder zoeken, maar dit is een test die je binnen een minuut kunt uitvoeren.

@Tommie van Odido zojuist gecontrolleerd en idd, ik zie in het logboek: ‘ dnsmasq-dhcp: read /etc/ethers - 0 addresses’. structureel terugkomen. Kunt u die firmware update toepassen en aangeven wat en wanneer ik weer opnieuw kan testen?

Reputatie 4
Badge

Als die update geinstalleerd is zal hij het hoogstwaarschijnlijk meteen weer doen. Als je je aanmeldt in het topic over de Wiim Plus Pro (ik zal zo een link plaatsen) wordt het het snelste opgemerkt door de moderators, en krijg je daar bericht wanneer de update gepusht is.

Hier is de link waar je je kunt melden

Reageer