Verkoper belooft bekabeld internet, monteur doet dit niet. Slechtste klantenservice ooit.

  • 19 February 2024
  • 23 reacties
  • 245 Bekeken

In augustus van afgelopen jaar is er bij mij een verkoper van Odido aan de deur geweest. Glasvezel van odido zou beter en bovendien goedkoper zijn dan mijn Ziggo abonnement. Dit klonk mij goed in de oren. Ik heb echter meteen gevraagd of er dan ook bekabeld internet tot aan zolder gelegd kan worden. Daar staat mijn desktop die momenteel geen draadloze functionaliteit heeft. Mijn ziggo modem stond namelijk in de huiskamer en vanaf daar ging er een (lelijke) kabel tot aan zolder. Odido zou echter in de meterkast binnenkomen. Ik gaf aan dat ik niet wist of er nog een loze leiding loopt. Volgens de verkoper zou dit geen probleem zijn want daar vinden ze wel wat op, tegen een meerprijs. Ik ging hiermee graag akkoord.

Tussen het moment van afsluiten en datum van aansluiten heb ik nog een aantal keer met T-mobile (toen nog) gebeld om te vragen of er wel bij mij genoteerd staat dat er bekabeld internet moet komen op zolder. Dit werd er steeds bijgezet stelde de service desk mij gerust. 

Een lange tijd later, in januari was het eindelijk zo ver, ik ging over op dat geweldige glasvezel netwerk! De monteur van Guidion gaf echter meteen aan dat hij geen loze leiding zag. Ook ging hij niet in de kruipruimte dus hij kon zelfs niet de kabel doortrekken tot aan de plek waar het ziggo modem stond in de huiskamer. Dit was niet wat mij voorgeschoteld was door de verkoper.

De wifi verbinding beneden is goed maar boven al matig en op zolder, mijn werkplek, niet bestaand. Zelf denk ik nog steeds dat bekabeld moet kunnen bijvoorbeeld langs de kabel van mijn zonnepanelen die niet door een leiding gaat.

Hierna heb ik meerdere malen contact opgenomen met de klantenservice, om kenbaar te maken dat dit voor mij een onwerkbare situatie is. Ik dacht dat ik het slechtste van Odido (verkoper+ingeschakelde monteur) inmiddels gezien had maar dit bleek verre van het geval. Ik zie in mijn historie dat ik inmiddels 12 keer gebeld heb, en nog een aantal keer gechat. Ik krijg steeds een andere “oplossing”. Deze variëren van:

  • Medewerkers die het hele probleem niet lijken te snappen
  • Eén of meerdere wifi versterkers. Ik heb er inmiddels een thuisgestuurd gekregen. Hier zou ik mijn desktop bekabeld op moeten kunnen aansluiten volgens de service desk. Maar na verschillende pogingen heb ik op de site van de fabrikant gekeken en dit blijkt helemaal niet te kunnen.
  • Het doorzetten naar de technische dienst en monteur verzoek. Dit leek mij in eerste instantie hoopvol. Er zou binnen 3 werkdagen contact met me worden opgenomen. Nadat dit na een week nog niet was gebeurd heb ik opnieuw contact opgenomen. Medewerker A zou dit niet goed in het systeem hebben gezet, medewerker B zou dit wel doen. Nog een week wachten maar nog geen contact. Opnieuw gebeld. Medewerker C zag dat dit nog onderzocht werd. Ik vroeg wat er dan onderzocht werd (ik heb geen fotos op hoeven sturen oid). Er werd onderzoek gedaan naar de stabiliteit van het netwerk, iets wat helemaal niet mijn probleem is! medewerker C zou het aanpassen. Nog een week later en geen contact. Dan zijn we bij vandaag aangekomen. Ik heb gebeld en zag medewerker D in het systeem staan dat normale monteurs dit niet doen. Ik heb dus 1,5 maand gewacht op een antwoord wat ik eigenlijk aan het begin al wist! Zij wist hier ook geen oplossing voor en gaf aan dat ik beter een monteur van buiten het bedrijf kan proberen!

Na anderhalve maand is de cirkel dus weer rond en ben ik precies waar ik begon. Bij slecht tot geen internet boven en geen kabel! Ik krijg geen eens advies hoe ik het wel moet doen. Dit is echt de allerslechtste service die ik ooit heb meegemaakt. Ik weet ook zeker dat dit geen incidenteel slechte service is want voor het abonnement wat ik voor mijn ouders heb afgesloten heb ik ook al meerdere keren contact gezocht (zij wachten al sinds SEPTEMBER!).

Ik krijg nog steeds advertenties van Odido Haastmakers en jullie klantenservice begint met “We zijn er voor je”. Dat klinkt nu meer als een tragische grap dan een slogan of reclameleus.

Ik EIS nu van Odido een oplossing! Ik wil OF een kabel die naar zolder wordt gelegd (de kruipruimte in wil ik desnoods zelf doen). Of een goed werkend wifi netwerk en aansluitmogelijkheid voor mijn desktop zonder dat ik daar nog 3 wifipunten en een netwerkkaart voor moet aanschaffen. Mocht dit niet mogelijk zijn dan wens ik mijn abonnement stop te zetten.

(Ik post dit nu nog een keer want mijn vorige topic is gek genoeg verwijderd, heel verdacht)

Tommie van Odido 2 maanden geleden

Hey @Lennert_S, welkom op onze Community!

Bedankt voor het delen van je ervaring. Ik geef je hier graag wat meer duidelijkheid over. Onze monteurs van Guidion trekken alleen een kabel door een loze leiding. Als deze niet aanwezig is dan kunnen wij je niet verder helpen. Dit valt namelijk onder meerwerk en zijn werkzaamheden aan je eigen woning. Ik vind het erg vervelend dat de verkoper deze verkeerde informatie heeft doorgegeven. Nu moet ik wel zeggen dat niet alle deurverkopers weten hoe Guidion te werk gaat. Dit zouden ze wel moeten weten. Ik had je hier graag mee willen helpen maar ik kan je alleen adviseren naar bedrijf die kabels trekt. 

 

Op onze website hebben we een tabel waar dit ook duidelijk bij staat: 

 

Bekijk origineel

23 reacties

Reputatie 2

Waarom neem je niet contact op met Guidion? Dat zijn de installateurs van Odido. Volgens de website van Odido zijn dat de mensen die het aansluiten (de monteurs), dan lijkt me dat je met hun contact op kan nemen voor een afspraak met een monteur. Uiteraard moet je deze wel zelf betalen. Voordeur verkopers, ik heb er niet zoveel mee en 9 van de 10 x zijn ze ingehuurd om te verkopen. Dat is een reden waarom ik nooit iets koop via de voordeur. 

Guidion kan je bereiken van 9:00 tot 21:00 uur op het nummer 020-3232766. Wie weet kunnen deze je verder helpen?

Waarom neem je niet contact op met Guidion? Dat zijn de installateurs van Odido. Volgens de website van Odido zijn dat de mensen die het aansluiten (de monteurs), dan lijkt me dat je met hun contact op kan nemen voor een afspraak met een monteur. Uiteraard moet je deze wel zelf betalen. Voordeur verkopers, ik heb er niet zoveel mee en 9 van de 10 x zijn ze ingehuurd om te verkopen. Dat is een reden waarom ik nooit iets koop via de voordeur. 

Guidion kan je bereiken van 9:00 tot 21:00 uur op het nummer 020-3232766. Wie weet kunnen deze je verder helpen?

Tja het maakt me niet zo veel uit dat die zijn ingehuurd om te verkopen. Dan moet Odido maat betere mensen inhuren.

Ik kan inderdaad een installateur van buitenaf inhuren, dat is de “oplossing” waar Odido vandaag mee kwam. Maar het zou toch te belachelijk voor woorden zijn als er mij aan de deur een belofte wordt gedaan en dat ik zelf naar een monteur opzoek moet en deze moet betalen om dit te realiseren. Het is potverdomme een internet bedrijf. Het is niet alsof ik de slager om een brood vraag, dit is hun hele core business!

Reputatie 2

Ben het met je eens. Maar fouten kunnen gemaakt worden. Misschien was die persoon net in dienst om te verkopen, wie zal het je zeggen. Praat het niet goed! Je hebt in deze wel gelijk maar afspraken die je niet zwart op wit hebt is best lastig aan te tonen. 

Ik weet ook niet hoe het in elkaar zit bij Odido, ben net een aantal dagen klant. Het lijkt erop dat Odido geen eigen monteurs heeft en het uitbesteed aan Guidion. Odido heeft je in ieder geval laten weten dat je een installateur moet inhuren. Huur dan geen bakker of slager voor dit klusje (sorry, beetje flauw natuurlijk). 

Misschien goede vrienden, een buur of kennissen die je willen helpen? Wens je in ieder geval succes! 

Mwah ik heb geleerd dat mondelingen afspraken ook bindend zijn. Daarnaast zie ik op ditzelfde forum staan dat de installatiegarantie onder andere het volgende inhoud: 

  • Eén computer of laptop aansluiten (bedraad of via wifi) 

Mijn computer staat toevallig op zolder en hebben ze niet aangesloten.

Als Odido het overigens op juridische kleinigheden wil gooien mogen, wil ik daar ook geen klant maar zijn. Het lijkt mij toch niet te veel gevraagd om goed internet door het hele huis te krijgen als ik een product afneem bij een focking internetprovider. Prima als het hun niet lukt om een kabel te trekken maar dan moeten ze met een andere oplossing komen. En een oplossing is niet ga maar opzoek naar een monteur van buiten af of huur nog 3 van onze wifi versterkers.

 

Ik ben overigens wel benieuwd of er nog iemand die officieel in dienst van Odido is, die gaat reageren.

Reputatie 7
Badge +14

Odido heeft een kant en klare oplossing om wifi door je hele huis te krijgen. Maar er zijn ook sets van DECO waarbij de poorten kunt gebruiken om een PC met lan kabel te verbinden.

 

Ik heb nu zo Zylex Wifipunt hier thuis liggen. Volgens een van de servicedesk medewerker kon ik daar mijn desktop bekabeld op aansluiten. Ik heb dit geprobeerd maar dit lukte niet. Volgens de site van Zylex kan dit ook helemaal niet.

Daarnaast versterkte het apparaat mijn signaal ook niet tot nauwelijks. Daar heb ik ook de klantenservice over gebeld en die gaven toen aan dat ik er waarschijnlijk meerdere nodig heb. Zo'n enorm groot huis heb ik geen eens. Dus ik wil niet nog 3 wifi versterkers huren om een beetje fatsoenlijke wifi te krijgen boven en op zolder. En dan moet ik dus ook nog een andere netwerk kaart of dongle kopen.

En ik ga ook niet 219 euro uitgeven (want 1 zal wel weer niet genoeg zijn) aan 3 andere wifipunten. Een van de redenen om over te stappen naar Odido is omdat het goedkoper was dan Ziggo. Als ik alles wat ik bespaar dan in dure apparatuur moet steken dan had ik net zo goed bij Ziggo kunnen blijven. 

Reputatie 2

Weet je, ik ben ook net overgestapt van Ziggo naar Odido en kreeg het volgende per mail binnen: Voor extra werkzaamheden die buiten het bezoek vallen, kan de monteur €18,50 per kwartier in rekening brengen. Indien er extra werkzaamheden uitgevoerd dienen te worden, bespreekt de monteur dit vooraf. Mocht u nog vragen of opmerkingen hebben, dan kunt u contact met ons opnemen via of via 020-3232766 (lokaal tarief). Wij helpen u graag!

Uiteraard valt het aansluiten van een computer, op zolder, niet bij het aansluiten van 1 computer. Je hebt daar dan toch al wel een netwerk kabel liggen naar deze computer? Zo niet, dan kan een monteur deze voor je neerleggen maar daar moet je voor betalen. 

Daarnaast heb ik deze informatie ook ontvangen en is terug te lezen op de website van Odido: 

De monteur verricht de volgende werkzaamheden:

  • Het modem ophangen en aansluiten.

  • De wifiverbinding activeren en beveiligen.

  • 1 computer of laptop aansluiten (bedraad of met wifi).

  • 1 tv aansluiten op de TV box of Mediabox en instellen.

  • De TV Box of Mediabox verbinden met het modem.

  • 1 vaste telefoon aansluiten.

  • Meegeleverde UTP- en telefoonbekabeling op of langs de plint wegwerken met spijkerclips (max. 15 meter).

Let op: zorg ervoor dat er een stopcontact is op de plek waar het modem komt.


Deze is dan voor jou van toepassing: Meegeleverde UTP- en telefoonbekabeling op of langs de plint wegwerken met spijkerclips (max. 15 meter). Maar onder de vloer door doet hij niet. Als 15 meter haalbaar is, helemaal naar boven en langs de plint, dan zou hij het moeten kunnen doen. 

Ik begrijp dat je zegt wanneer je meer moet uitgeven om beter bereik te halen, dat je dan beter bij Ziggo had kunnen blijven. Maar het is natuurlijk ook aan jezelf om eerst te kijken of het allemaal haalbaar is en of je in huis er mee weg komt. Er ligt een kabel naar boven, je hoeft dus alleen van Woonkamer naar Meterkast aan te leggen. Ik ga er vanuit dat er wel een UTP kabel vanuit de meterkast naar boven gaat?

Het is echt lastig want ik weet niet wat verder de coulance is vanuit Odido. Ik heb ook geleerd dat mondelinge afspraken bindend zijn maar we leven in een tijd waar je mondelinge afspraken beter op papier kan laten zetten. Ik werk niet voor Odido, laat iemand van Odido maar reageren, dan ben je zeker van het antwoord. Ik probeer alleen hardop met je mee te denken. 

Ik heb die mail ook gehad en zelfs nog voordat ik die mail heb gehad heb ik dit al meerdere malen bij Odido aangegeven dat dit moet gebeuren. Dit valt ook al in mijn eerste bericht te lezen. Na de mail heb ik dit ook nog aan Guidion doorgegeven. Er is mij al deze keren niet gezegd dat ze niet in de kruipruimte gaan. Toen wist ik ook nog niet dat dat nodig was. En nu eigenlijk nog steeds niet want de medewerkers van Odido die ik heb gesproken zijn of niet bereid of te onkundig om met mij mee te kijken/denken. Pas toen de monteur hier op de stoep stond werd mij gezegd dat hij niet in de kruipruimte zou gaan.

Het was mij inderdaad bekend dat hier kosten aan zaten en dit is geen probleem. Dat zou nog steeds geen probleem zijn als het gaat om die kosten van 18,50. Maar ik neem aan dat als ik zelf nu een guidion monteur inschakel ik duurder uit ben en waarschijnlijk nog steeds iemand heb die niet de kruipruimte in gaat (als dat het al zou oplossen).

Hoezo valt het aansluiten van mijn computer op zolder hier uiteraard niet onder? Dat staat er toch niet? Als we het dan toch hebben over afspraken goed zwart of wit hebben…

Ik verwacht geen coulance van Odido, ik wil dat ze hun afspraken nakomen. Afspraken nakomen van de verkoper? Niet gebeurd. 1 computer aansluiten? Niet gebeurd. Nog een monteur sturen zoals mij telefonisch is gezegd? Niet gebeurd.

Het kan zijn dat een medewerker beloftes doet die niet nagekomen kunnen worden. Maar dan moet je er wel alles aan doen om alsnog tot een werkbare oplossing te komen. Niet de klant afdoen met het huren van nog 3 versterkers of gewoon niet meer reageren. 

Ik ben ook benieuwd wanneer er echt iemand van Odido gaat reageren dan. Jij doet in ieder geval erg je best om ze te verdedigen.

 

Reputatie 2

Nou… ik wil ze niet verdedigen hoor. Het lijkt er wel op, dat moet ik toegeven, als ik alles zo terug lees. Ik hoop echt dat ze je helpen en dat het allemaal goed komt en dat je straks, net zoals ik, tevreden bent over Odido. Misschien helpt het als we een naam noemen van een willekeurige moderator: @Jason van Odido 

Reputatie 7
Badge +14

Goedemiddag @Lennert_S @MobielApple  Uiteraard mag je een naam noemen maar het is wel zo dat hier iedereen aan de beurt komt op volgorde van binnenkomst berichten of een sos.🆘

Help de moderators door je klantnummer in je community account van Odido te plaatsen.(zie mijn onderschrift).

Met vriendelijke groet, Christien.

 

Dank Christien. Bij mij stond deze er al in

Goedemiddag @Lennert_S @MobielApple  Uiteraard mag je een naam noemen maar het is wel zo dat hier iedereen aan de beurt komt op volgorde van binnenkomst berichten of een sos.🆘

Help de moderators door je klantnummer in je community account van Odido te plaatsen.(zie mijn onderschrift).

Met vriendelijke groet, Christien.

 

Ik zie overigens dat op nieuwe topics dan de mijne al wel door moderators is gereageerd. Dus daar gaat ook iets fout denk ik.

Reputatie 7
Badge +14

@Lennert_S Dat kan. Ik vergat nog te vermelden dat er verschil is tussen glasvezel en mobiel, Elke moderator heeft zijn eigen kennis en afdelingen.

Reputatie 7
Badge +9

Hey @Lennert_S, welkom op onze Community!

Bedankt voor het delen van je ervaring. Ik geef je hier graag wat meer duidelijkheid over. Onze monteurs van Guidion trekken alleen een kabel door een loze leiding. Als deze niet aanwezig is dan kunnen wij je niet verder helpen. Dit valt namelijk onder meerwerk en zijn werkzaamheden aan je eigen woning. Ik vind het erg vervelend dat de verkoper deze verkeerde informatie heeft doorgegeven. Nu moet ik wel zeggen dat niet alle deurverkopers weten hoe Guidion te werk gaat. Dit zouden ze wel moeten weten. Ik had je hier graag mee willen helpen maar ik kan je alleen adviseren naar bedrijf die kabels trekt. 

 

Op onze website hebben we een tabel waar dit ook duidelijk bij staat: 

 

Het is ook niet alleen de verkoper die me hierover verkeerd geinformeerd heeft maar ook mensen van de helpdesk. Ik heb hen toen al meerdere malen gezegd dat ik niet wist of er een loze leiding was en hen gevraagd hoe ik dit uit kan zoeken. Hier hadden zij geen antwoord op behalve dat ik het beste de monteur er naar kan laten kijken.

Daarnaast prima als hij geen kabels trekt langs een stroomleiding maar dan moet er wel een andere oplossing gezocht worden. Ik heb nu boven al zeer slecht wifi en op zolder niet bestaand. En niet aan komen zetten met 3 wifi plus punten want ik ga niet nog een abonnement van €7,50 (3x2,50?) nemen boven op mijn huidige abonnement die ik nog steeds niet aan mijn desktop aan kan sluiten of voor €219 mesh punten kopen.

Ook de hele manier waarop is echt belachelijk. Kijk maar in mijn dossier terug hoe vaak ik met jullie heb moeten bellen. Iedere keer wordt verbetering beloofd. Er zou al opnieuw een monteur komen. Niet gebeurd. Er zou onderzoek worden gedaan door de technische dienst. Geen terugkoppeling van gehad, en ik heb geen idee wat ze onderzocht hebben. Wifipunten zouden mijn probleem oplossen. Kan helemaal niet met een kabel. Eén medewerker suggereerde dat ik de modem beter buiten de meterkast had kunnen plaatsen. Het is de monteur die jullie hebben ingeschakeld die hem hier heeft opgehangen! Ik krijg totaal geen advies of hulp hoe ik dit dan wel aan moet pakken alleen maar afschuiven van enige verantwoordelijkheid. 

Reputatie 7
Badge +14

De router wordt altijd naast de FTU gehangen.  Dat is dus de plek waar de glasvezel binnenkomt. 

Vandaar kun je zelf je LAN aanleggen. Wifi punten zijn een mogelijkheid,  maar ook powerplugs, of inderdaad kabels.

Reputatie 3

ik snap het probleem niet echt, er is gekeken en geconstateerd dat er geen loze leidingen lopen. Dan ben je zelf aan zet om dat te organiseren. en dat zou kunnen met extra wifi punten, er is geen enkele provider die garandeert dat je in je hele huis een perfecte dekking hebt. 

En waar alle ellende mee begon: nooit handelen aan de deur of de telefoon! Zorg dat je zelf het initiatief houdt en laat je niet overbluffen aan de deur of telefoon. Het belang van een deur-tot-deur verkoper is jou overbluffen met verhalen die je niet kunt weerleggen en na 0,1 seconde het gevoel hebt dat je gek bent als je niet tekent. Trap daar niet in! Je kunt in de ontkennende fase blijven hangen, maar daar heb je alleen jezelf mee.

Je snapt het probleem niet?! Als een verkoper die is ingehuurd door een bedrijf dingen toezegt die niet waargemaakt kunnen worden wie zijn schuld is het dan? Het is toch de omgekeerde wereld om dan te zeggen dat de klant dit niet had moeten doen of om het vast te leggen.

Daarnaast heeft deze klant er zelfs nog meerdere keren over gebeld met de helpdesk. Ook om te vragen hoe ik er achter kom of er een leiding naar zolder gaat. Ieder die ik heb gesproken kon me daar niet bij helpen en alleen naar de monteur verwijzen. Hoeveel verantwoordelijkheid moet je dan bij de leek, de klant, leggen?

Ook ben ik in die zin al anderhalve maand aan het lijntje gehouden. Want als het een kwestie zou zijn van: "haha domme klant, er kan helemaal geen kabel naar zolder!" Dan hadden ze dat al eerder kunnen zeggen lijkt me.

De router wordt altijd naast de FTU gehangen.  Dat is dus de plek waar de glasvezel binnenkomt. 

Vandaar kun je zelf je LAN aanleggen. Wifi punten zijn een mogelijkheid,  maar ook powerplugs, of inderdaad kabels.

In de meterkast lijkt mij ook de meest logische plek. Echter kwam de odido helpdesk zelf met deze "oplossing". Dat ik dit hier nu heb neergezet is meer om het niveau van de gemiddelde helpdesk medewerker te illustreren.

Maar ik hoor het al, het lukt mij niet om hier, in het hol van de leeuw, mijn gelijk te halen. Ik zal mijn klachten over de odido service op andere plekken op het internet zetten.

Maar kan ik op zijn minst wel hulp krijgen hoe ik die kabel zelf wel op zolder krijg? Het is de heren van de zonnepanelen gelukt dus dat moet kunnen lijkt me

Reputatie 3

maar je geeft zelf al aan dat dat al meerdere keren aan je verteld is, huur een lokaal installatie bedrijf in om die kabel te trekken, wat snap je daar zelf niet van? 

Stap uit die ontkennende fase, laat het probleem oplossen en ga door met je leven! 

Wat is me meerdere keren verteld? Er is hier maar een monteur geweest en die was na 20 minuten weer weg. Voor de rest heb ik alleen maar mensen gesproken die zeggen dat ze het voor me gaan oplossen.

En klopt ik kan niet makkelijk accepteren dat Odido meerdere beloftes kan doen en deze niet nakomt. En snap ook niet dat er dan nog van die mensen zijn die dat gedrag verdedigen. Maar daar zal wel wat tegenover staan

Reputatie 3

 

Ik kan inderdaad een installateur van buitenaf inhuren, dat is de “oplossing” waar Odido vandaag mee kwam. 

ik reageerde op je eigen uitspraak mbt een monteur. Maar goed, je wilt graag blijven hangen, prima, ook dat is een keus. Ook je opmerking over dat er wat tegenover staat typeert 'hanggedrag', m.i.

Wat mij betreft genoeg gezegd, ik heb niks met herhalingen

Reageer