Beantwoord

WiFi instellen vanuit My T-Mobile


  • is een Top Poster
  • 7 reacties

Als ik met mijn notebook van buitenaf (via de smartphone-hotspot) wil inloggen op mijn Zyxel T54 dan lukt dat - gelukkig - niet.
Ik kan echter van buitenaf wel via mijn My T-Mobile account de WiFi-instellingen wijzigen?!?!
Dit betekent dus een externe ingang! Wie kan daar verder bij, wat kunnen ze ermee en vooral: hoe kan ik dat uitschakelen?

Extra info m.b.t. T-54:
* Extern beheer (MGMT-services) is alleen ingeschakeld voor LAN en WLAN, dus niet voor WAN.
* In de firewall staat de toegang van WAN naar LAN geblokkeerd.

Resultaten ShieldsUP:
* De UPnP test meldt: OK
* Alle poorten t/m 1056 staan op stealth.

 

N.B. Het volgende heeft misschien niets met mijn vraag te maken, maar ik zou wel graag weten hoe ik het moet verhelpen:
ShieldsUP meldt het volgende:
Unsolicited Packets: RECEIVED (FAILED) — Your system's personal security countermeasures unwisely attempted to probe us in response to our probes. While some users believe that "tracking down" the source of Internet probes is useful, experience indicates that there is little to gain and potentially much to lose. The wisest course of action is to simulate nonexistence — which your system has failed to do. Your counter-probes immediately reveal your system's presence and location on the Internet.

icon

Beste antwoord door TMTV 8 April 2023, 19:10

Bekijk origineel

12 reacties

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @MansL,

Welkom op de Community!

Hier hoef je je geen zorgen over te maken. Jij bent de enige die daar bij kan, mits je je My T-Mobile-account goed beveiligd hebt natuurlijk. Als je een sterk wachtwoord en tweestapsverificatie aan hebt staan, kan er niemand anders bij, behalve de klantenservice van TM om je eventueel bij problemen te helpen. De communicatie tussen My T-Mobile Thuis en de T54 verloopt niet via het grote boze internet, maar via een apart VLAN. Dat is een lokaal netwerk tussen jou en TM. Daarvoor staan ook geen poorten voor open via internet.

Ik hoop dat ik je hiermee wat gerust heb kunnen stellen. Mocht je nog vragen hebben, dan hoor ik het graag!

Hoi TMTV

Dank je wel voor je antwoord. Op zich wel een geruststelling dat de communicatie via een VLAN loopt. Maar ik vraag mij wel af hoe er dan zonder mijn admin-wachtwoord ingelogd kan worden op “mijn” modem.

 

Reputatie 7
Badge +14

Omdat vlan300 de boze buitenwereld is en een andere vlan door de t-mobile router voor communicatie met b.v. een update en provisioning server plus technische dienst kan communiceren.  Buiten t-mobile en jouw router kan er niemand anders op dat VLAN terecht. Jouw router staat voor info via dat Vlan alleen access tot de router toe. Geen verbinding naar jouw LAN is mogelijk.

Een eigen router ondersteund deze support VLAN niet. Daarom vraagt t-mobile bij technische problemen altijd eerst of de Zyxel is aangesloten.

Hoi eric en TMTV

Ik ben niet zo technisch en ik weet niet zeker of ik jullie toelichtingen goed begrijp. Daarom wil ik de volgende concrete vraag stellen:

Kunnen medewerkers van T-Mobile instellingen op mijn modem wijzigen?

Als dat het geval is, dan kunnen zij toch ook de toegang tot mijn LAN openzetten?

Reputatie 7
Badge +9

Hi @MansL, vrolijk pasen!🐣

Wij kunnen tot zover de instellingen aanpassen op jouw modem. Echter kunnen wij geen LAN openzetten.  

Reputatie 7
Badge +14

Hoi eric en TMTV

Ik ben niet zo technisch en ik weet niet zeker of ik jullie toelichtingen goed begrijp. Daarom wil ik de volgende concrete vraag stellen:

Kunnen medewerkers van T-Mobile instellingen op mijn modem wijzigen?

Als dat het geval is, dan kunnen zij toch ook de toegang tot mijn LAN openzetten?

1) t-mobile medewerkers die toegang hebben tot de support systemen kunnen via het BSS informatie uit het modem halen en settings die in het BSS mogelijk zijn gemaakt weer naar het modem sturen. Ze zitten dus niet direct in je modem, alles loopt via centrale systemen die beperkingen aan hen opleggen en ook wordt er dan gelogd wie/wat aanpast.

2) de router heeft vlan 300 en vlan 'support'  aan de inkomende zijde. Alleen VLAn 300 kan verbinding maken met jouw LAN. Via de support VLAN zijn er voor de beheersysteem alleen overzichten te produceren van wat is aangesloten t.b.v. support. 

Reputatie 7
Badge +6

De klantenservice kan wel routers uitlezen om problemen op te sporen, maar ze kunnen niet meer aanpassen dan je ook zelf kunt via My T-Mobile. Dat zijn dus alleen de wifi-instellingen. De back office en technische dienst kunnen wel inloggen op het modem zoals je dat zelf ook kunt, maar ik zie geen reden waarom ze dat zonder aanleiding zouden doen. Alleen als je problemen meldt die de klantenservice niet direct kan oplossen, zullen zij dat proberen en inloggen op de router kan daar onderdeel van zijn om eventueel aanpassingen te doen. Zaken als poorten openzetten vallen daar niet onder, omdat dit betrekking heeft op eigen apparatuur en daar geeft TM geen ondersteuning op.

Mocht je er toch niet helemaal gerust op zijn, dan staat het je natuurlijk vrij om een eigen router aan te schaffen. Dan kan TM helemaal nergens bij. Houd er wel rekening mee dat ze dan ook geen service kunnen verlenen en je in zo'n geval zullen vragen om de T54 weer aan te sluiten.

Hoi TMTVeric en Tommie

Hartelijk dank voor jullie reacties. Jullie antwoorden vullen elkaar goed aan en hebben mij redelijk gerust gesteld.

Mocht ik later toch beslissen om maatregelen te treffen: wat heeft dan de voorkeur? Het T-Mobile modem vervangen of een router plaatsen tussen het T-Mobile modem en het LAN.
N.B. Ik gebruik ook TV en telefoon van T-Mobile. 

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @MansL, beide opties zouden prima moeten werken, maar de voorkeur zal altijd zijn om het modem dan te vervangen. Zo voorkom je mogelijke, extra verstoringsbronnen en beperk je de factoren. Dat gezegd hebbende, kun je altijd bij ons aankloppen voor een how-to als de tijd rijp is. We helpen je super graag aan een zo fijn mogelijk werkende setup! 😄 

P.s. sorry voor de veel te late reactie: jouw post was gemarkeerd als spam. Ik denk vanwege een ongelukkige combinatie van letters hierboven; dit heb ik aangepast.

Hoi @

Reputatie 7
Badge +4

Hoi @MansL, ik vermoed dat een deel van je bericht verloren is gegaan en dat terwijl ik toch wel heel benieuwd ben naar je antwoord. 👀😉

Hopelijk horen we nog meer van je, we helpen je graag!

Beste @Jason en @Cal 

Ik wilde alleen bedanken voor het advies en de aangeboden ondersteuning en aangeven dat ik geen antwoord meer verwacht had omdat mijn laatste reactie niet was geplaatst.

Reageer