Beantwoord

2de Router werkt niet meer

  • 2 July 2021
  • 7 reacties
  • 229 Bekeken

Ik studeer, game en doe van alles op zolder. voorheen had ik netwerk via Telfort, dit was KPN geworden en had nooit problemen, maar sinds we zijn overgestapt naar tmobile heb ik geen internet meer op zolder. Dit is de situatie:

 

We hebben een hoofdmodem van tmobile ontvangen, deze is geïnstalleerd door een monteur, en je hebt verbinding als je direct verbinding maakt met de hoofdrouter. 

 

Zoals eerder gezegd, leef ik zowat op zolder, mijn oplossing was destijds (wat altijd 100000% heeft geholpen totdat we zijn overgestapt naar t-mobile), een kabeltje bij een van de gele poorten van de hoofdrouter, trekken naar de zolder. hier een 2de router op aansluiten, en dan een kabel van de 2de router naar pc/ps etc. Wifi op telefoon etc. alles werkt, en omdat het bekabeld is. 

 

maar sinds we een nieuwe router hebben gekregen van t-mobile, werkt dit niet meer. Ik heb diverse routers geprobeerd, maar met iedere router krijg je het volgende melding: Wel verbonden, geen internet. contact opgenomen met t-mobile, kreeg een nieuw kabel opgestuurd want wellicht zou het daarmee te maken hebben, helaas niet zo. nog steeds hetzelfde probleem: wel verbonden, geen internet. weer contact opgenomen, er zou een ticket gemaakt worden naar de back office, alleen deze is gesloten omdat de diensten werken? en daarna advies geregen om een vraag te stellen in de forums. dus bij deze. wie o wieeeeeeeeeeeeeeeeeeeee kan me helpen? 

 

Wat werkt?

Hoofdmodem van T-mobile > verbinden met WIFI

Hoofdmodem van T-mobile > bekabeld verbinden met laptop

 

Wat werkt niet?

Hoofdmodem Tmobile > bekabeld naar 2de router (meerdere getest /  repeater werkt ook niet) en dan verbinden met router 2. Dit heeft altijd gewerkt. 5 jaar lang en verschillende providers.. dis is sinds dag 1 installatie van tmobile thuis door een monteur. 

icon

Beste antwoord door Anonymous 2 July 2021, 17:28

Bekijk origineel

7 reacties

Op welke poort zit het T-Mobile modem aangesloten op je 2e router?

Heb je, je 2e router al eens een reset naar fabrieksinstellingen gegeven?

Op welke poort zit het T-Mobile modem aangesloten op je 2e router?

Heb je, je 2e router al eens een reset naar fabrieksinstellingen gegeven?

De 2de router heb ik aangesloten op de een van de 4 poorten van de router zelf. En deze kabel naar naar de wan/internet poort van de 2de router. 

 

Yes, gedaan. 

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Khaliddd95 

Is de LAN IP van je 2de router gelijk aan 192.168.1.1?

Indien wel wijzig deze dan naar 192.168.0.1 bijvoorbeeld.

2 routers met hetzelfde LAN IP werken niet.

Hallo @Khaliddd95 

Is de LAN IP van je 2de router gelijk aan 192.168.1.1?

Indien wel wijzig deze dan naar 192.168.0.1 bijvoorbeeld.

2 routers met hetzelfde LAN IP werken niet.

Hiermee gaat het T-Mobile modem een ip-adres in 192.168.1.x toekennen en de router 192.168.0.x met als gevolg, conflicten waarbij de één (T-Mobile modem) wel internet heeft en de ander (Router) niet, waarbij het altijd weer een verassing is welk IP-Adres de cliënt (PC/PS etc) wel of juist niet gebruikt. Dit zou niet het geval zijn als @Khaliddd95 de T-Mobile modem op de WAN poort van de router zou aansluiten.

In zijn opstelling heeft hij blijkbaar het T-Mobile modem aangesloten op de LAN poort van zijn router, dit kan. Maar in dat geval moet de DHCP worden uitgeschakeld op de router en deze worden voorzien van een IP-Adres binnen de range van het T-Mobile modem (bijv. 192.168.1.250) zodat deze nog wel altijd kan worden benaderd vanaf het netwerk.

 

Dus;

T-Mobile LAN → Router WAN → Router ander subnet (bijv. 192.168.0.x) om problemen te voorkomen

T-Mobile LAN → Router LAN → Router een willekeurig IP-Adres en DHCP uit.

 

Zoals je zelf al zegt @Waqqas 2 routers met het zelfde LAN IP werken niet. Maar 2 apparaten waarbij DHCP is ingeschakeld in het zelfde netwerk wil je evenmin.

Reputatie 7
Badge +15

2 DHCP servers zullen niet echt conflicten veroorzaken zolang ze beide een eigen subnet hebben, 192.168.1.1 en 192.168.0.1 bijv, wel heb je dan een dubbele NAT maar omdat TS deze opstelling ook al bij andere providers heeft gehad doet TS weinig met portforwarding etc. dus zal het wel gewoon goed werken.

2 DHCP servers zullen niet echt conflicten veroorzaken zolang ze beide een eigen subnet hebben, 192.168.1.1 en 192.168.0.1 bijv, wel heb je dan een dubbele NAT maar omdat TS deze opstelling ook al bij andere providers heeft gehad doet TS weinig met portforwarding etc. dus zal het wel gewoon goed werken.

Nee, van dubbele NAT is dan geen sprake daarvan is pas sprake als de kabel van de T-Mobile LAN link naar de router WAN link loopt, TS gaf al aan dat daar geen sprake van is en de LAN van het modem is verbonden met de LAN van de router. Daarmee creëer je 2 verschillende subnets op één verbinding en is het te hopen dat het modem van T-Mobile altijd als eerste reageert op een DHCP Req. doet het modem dit niet, valt je dus in jouw voorbeeld binnen de 192.168.0.x range waar dus geen internet op werkt want de router is verbonden via LAN en heeft dus geen uplink.

Voor double NAT moet het T-Mobile modem natuurlijk wel worden verbonden met de WAN van de router.

De door mij geschetste situatie zegt dus eigenlijk ook:


T-Mobile LAN → Router WAN → Router ander subnet (bijv. 192.168.0.x)

is dus Double NAT want LAN → WAN
 

T-Mobile LAN → Router LAN → Router een willekeurig IP-Adres en DHCP uit.

Router als domme switch/accesspoint configureren (LAN → LAN)


Die laatste lijkt TS dus te willen gebruiken (LAN → LAN) dus mag er maar één DHCP server aanwezig zijn binnen het zelfde netwerk en kun je dus ook geen 2 verschillende subnets configureren aangezien de één dan sowieso nooit zal werken (wel verbinding, geen internet).

Reputatie 7
Badge +15

Op welke poort zit het T-Mobile modem aangesloten op je 2e router?

Heb je, je 2e router al eens een reset naar fabrieksinstellingen gegeven?

De 2de router heb ik aangesloten op de een van de 4 poorten van de router zelf. En deze kabel naar naar de wan/internet poort van de 2de router. 

 

Yes, gedaan. 

Hieruit denk ik dat de kabel in de WAN zit maar we horen het wel van TS.

Reageer