Beantwoord

5 GHz wifi verandert vanzelf van kanaal

  • 17 February 2020
  • 2 reacties
  • 1024 Bekeken

Ik heb het probleem dat het 5 GHz wifi kanaal van mijn Zyxel VMG8825-T50 altijd na een tijdje vanzelf naar een ander wifi kanaal gaat, terwijl ik deze op een vaste heb ingesteld. Zo heb ik bijvoorbeeld laatst het kanaal op 116 ingesteld, alleen is deze nu vanzelf naar 44 gegaan (zie de afbeelding hieronder). Het probleem doet zich ook alleen voor met de 5 Ghz wifi, de 2.4 GHz blijft wel op het ingestelde kanaal staan.

 

icon

Beste antwoord door Folkert 17 February 2020, 20:14

Bekijk origineel

2 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hey @Patbott 

Heb je easy mesh uitgeschakeld? In je modem interface ga naar het menu , netwerkinstellingen, draadloos en ga naar het tabblad Easy mesh schakel deze uit en klik op toepassen. Ga nu naar het tabblad algemeen en haal hier het vinkje bovenaan weg bij instellingen hetzelfde houden.... klik onderaan op toepassen.

Reputatie 7
Badge +3

Beste @Patbott 

Dit heeft alles te maken met DFS. Dynamic Frequency Selection. Alle kanalen boven de 48 worden gedeeld met diverse soorten radars welke wettelijk voorrang hebben op Wifi. Zodra de router radar detecteert is deze verplicht om te schakelen naar een ander kanaal en meestal kiest ie dan kanalen 36 - 48 om zeker te zijn dat ie op een exclusief Wifi kanaal zit.

Bedenk dat weerradars een heel groot bereik hebben. Tip: probeer kanaal 100 eens. Kanaal 116 zit namelijk altijd in het vaarwater van weerradar. De andere kanalen hebben alleen last van scheeps- en vliegtuigradar maar die hebben een kleiner bereik.

Bijlage: overzicht van alle 5 GHz Wifi kanalen in Nederland.

Groet, Folkert

Reageer