8 Gbit, download is prima, upload laat te wensen over

  • 18 April 2024
  • 5 reacties
  • 73 Bekeken

Ik ben eind februari overgestapt op een 8 Gbit abonnement. Ik heb sindsdien automatisch periodieke speedtests uitgevoerd, en de resultaten hiervan laten zien dat de uploadsnelheid consistent lager is dan deze zou moeten zijn. Daarnaast fluctueert de uploadsnelheid ook significant, terwijl de downloadsnelheid vrij stabiel is.

Overzicht metingen van de afgelopen 40 dagen

 

Ik gebruik het ONT van Odido met mijn eigen router/modem. Ik heb het voor de zekerheid net ook even getest met het modem van Odido, maar dit lijkt geen verschil te maken (had ik ook niet echt verwacht):

https://www.speedtest.net/result/c/18761317-ba41-489c-9a7a-1f183d5d91a0
 

Deze tests zijn allemaal uitgevoerd tegen een speedtest server van Odido (id 52365). Ik heb ter vergelijking ook nog wat tests met andere servers gedaan, en de resultaten hiervan vallen binnen het spectrum van resultaten wat in de grafieken zichtbaar is, dus het lijkt niet aan de testserver te liggen.

 

Dus mijn vraag: waarom is mijn uploadsnelheid zo veel minder dan wat het zou moeten zijn, en wat kunnen we doen om dit op te lossen?

Tommie van Odido 12 dagen geleden

Hey @MaienM, welkom op onze Community!

 Ik wil natuurlijk dat je kunt genieten van een stabiele verbinding. Om je zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn, hebben we meer informatie nodig. Deze informatie is nodig om een onderzoek te starten voor het achterhalen van eventuele problemen met de internetverbinding. Zou je de volgende testen willen uitvoeren en hier met mij willen delen? Graag met het Zyxel modem aangesloten. Alvast bedankt.

 

De instructies hiervoor vind je op onze website.

Volg alle stappen alsjeblieft zorgvuldig, graag de screenshots in het topic delen in plaats van naar onze e-mail. Een aanvraag met ontbrekende stappen kunnen we niet in behandeling nemen.

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Hey @MaienM, welkom op onze Community!

 Ik wil natuurlijk dat je kunt genieten van een stabiele verbinding. Om je zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn, hebben we meer informatie nodig. Deze informatie is nodig om een onderzoek te starten voor het achterhalen van eventuele problemen met de internetverbinding. Zou je de volgende testen willen uitvoeren en hier met mij willen delen? Graag met het Zyxel modem aangesloten. Alvast bedankt.

 

De instructies hiervoor vind je op onze website.

Volg alle stappen alsjeblieft zorgvuldig, graag de screenshots in het topic delen in plaats van naar onze e-mail. Een aanvraag met ontbrekende stappen kunnen we niet in behandeling nemen.

Hey @MaienM, welkom op onze Community!

 Ik wil natuurlijk dat je kunt genieten van een stabiele verbinding. Om je zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn, hebben we meer informatie nodig. Deze informatie is nodig om een onderzoek te starten voor het achterhalen van eventuele problemen met de internetverbinding. Zou je de volgende testen willen uitvoeren en hier met mij willen delen? Graag met het Zyxel modem aangesloten. Alvast bedankt.

 

De instructies hiervoor vind je op onze website.

Volg alle stappen alsjeblieft zorgvuldig, graag de screenshots in het topic delen in plaats van naar onze e-mail. Een aanvraag met ontbrekende stappen kunnen we niet in behandeling nemen.

Alle systemen die ik heb die 8/10 Gbit capabel zijn draaien Linux. Ik snap dat hier geen instructies voor zijn, maar ook voor Linux is het natuurlijk mogelijk om in screenshots te tonen

  1. Dat er een bedrade verbinding gebruikt is (al kan daar bij een resultaat waar 8 Gbit down wordt gehaald eigenlijk al geen twijfel meer over zijn, want dat VZIW is dat draadloos niet mogelijk).
  2. Dat er geen andere software draait/geen significante belasting van het systeem is.
  3. Wat de netwerkconfiguratie is.

Mij lijkt dat screenshots waar deze info in zichtbaar is met Linux equivalenten dit ook voldoende zijn, maar ik zou dit graag zeker willen weten voordat ik programma’s af ga sluiten en een ander modem aan ga sluiten. Is dat oke?

Reputatie 6
Badge +2

@MaienM Dank je wel voor je terugkoppeling! 

Wil je alsnog speedtest uitvoeren die Tommie benoemt? Het is vooral belangrijk dat ons eigen modem (de Zyxel) is aangesloten. Geef je mij een seintje als je zo ver bent? Dan kijk ik gelijk met je mee, zodat je binnenkort optimaal van de 8GB snelheid kunt genieten, alvast bedankt voor de genomen moeite! 

@Teresa van Odido Hierbij een screenshot met alle gevraagde info, met het Odido modem. Omdat voor Linux de desktop applicatie van Speedtest.net niet beschikbaar is heb ik de officiele CLI applicatie gebruikt.

 

 

https://www.speedtest.net/result/c/f495abaa-a33a-4f60-938a-90f03941f45c

https://www.speedtest.net/result/c/b54f3192-0908-473c-a5db-9b7de1660746

Hi @MaienM , bedankt voor snelheidstests en de gedetailleerde schermafbeeldingen. Geweldig! Ik ga een monteur voor je sturen die het probleem gaat oplossen. Je krijgt zo direct een e-mail en een sms waarmee je de afspraak kan inplannen. Ik verwacht zeker dat je daarna de uploadsnelheden wel gaat halen!

Reageer