Abonnement zegt 1 Giga, snelheid komtniet boven de 100 mbs uit

  • 27 October 2023
  • 16 reacties
  • 133 Bekeken

Sinds 2 dagen Odido glasvezel aangesloten maar beloofde snelheid van 1 Giga wordt te lange na niet gehaald, ik kom niet boven de oude KPN snelheid van 100 mbs uit, zowel bekabeld als via Wifi.

Tommie van Odido 6 maanden geleden

Hey @asissingh, welkom op onze Community!

Goed dat je hiervoor aan de bel trekt. Het lijkt erop dat of je apparaat geen 1000 Mbit/s aan kan of dat je gebruik maakt van een Cat5 kabel. Een Cat5 kabel kan maar maximaal 100 Mbit/s doorgeven. Ik zie namelijk dat je een Archer hebt aangesloten, hier wordt maar 100 Mbit/s naar verstuurd. Als dit niet het geval is wil ik je vragen om je randapparatuur los te koppelen en een bekabelde speedtest te doen direct op het Zyxel modem. Alvast bedankt!

De instructies hiervoor vind je op onze website.

Volg alle stappen alsjeblieft zorgvuldig, graag de screenshots in het topic delen in plaats van naar onze e-mail. Een aanvraag met ontbrekende stappen kunnen we niet in behandeling nemen.

Bekijk origineel

16 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Hey @asissingh, welkom op onze Community!

Goed dat je hiervoor aan de bel trekt. Het lijkt erop dat of je apparaat geen 1000 Mbit/s aan kan of dat je gebruik maakt van een Cat5 kabel. Een Cat5 kabel kan maar maximaal 100 Mbit/s doorgeven. Ik zie namelijk dat je een Archer hebt aangesloten, hier wordt maar 100 Mbit/s naar verstuurd. Als dit niet het geval is wil ik je vragen om je randapparatuur los te koppelen en een bekabelde speedtest te doen direct op het Zyxel modem. Alvast bedankt!

De instructies hiervoor vind je op onze website.

Volg alle stappen alsjeblieft zorgvuldig, graag de screenshots in het topic delen in plaats van naar onze e-mail. Een aanvraag met ontbrekende stappen kunnen we niet in behandeling nemen.

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @asissingh 

Was de snelheid wel goed toen de monteur alles had geïnstalleerd?

Er lijkt dan een kabel of apparaat aangesloten te zijn op een LAN poort die maximaal 100 Mbps aan kan.

Test met een laptop/pc direct aangesloten op de router met minimaal een CAT5E internetkabel en gebruik de Ookla speedtest app.

Ja de monteur heeft alles aangesloten en kwam ook al tot de conclusie dat snelheid niet goed genoeg was.

Monteur heeft de kabel vanuit de converter in de meterkast naar modem getrokken, maar omdat een langere kabel nodig was, heeft hij die gebruikt die eigenlijk voor TV kastje bestemd was (dus van modem naar TV kast). Kan dat de reden zijn?

Reputatie 7
Badge +15

@asissingh

Kun je eens een andere minimaal CAT5E internetkabel tussen de mediaconverter en router aansluiten?

OK ik heb nu getest met modem in de meterkast en idd met een CAT 6 kabel haal ik de beloofde snelheden (~ 700 mbs download) op de WiFi.

Mijn vraag:

  • hoe kan het dat een Odido/Gideon monteur dat niet weet en gewoon een verkeerde kabel aansluit op het modem (en zelf dan nota bene ook nog constateert dat de snelheid niet voldoende is)?
  • Ik door de Odido helpdesk in eerste instantie wordt geadviseerd om 1 of 2 dagen te wachten - het kan nl even duren voordat de snelheid er is?

Ik heb voor het bezoek van de monteur nog gebeld met Odido (Gideon) met de vraag of ze een langere kabel willen meenemen omdat het modem in de woonkamer komt. Dat was geen enkel probleem.

Kan er nu opnieuw een monteur komen met een CAT6 of 5E kabel lang genoeg (ca 2-3 m) om de aansluiting te voltooien? Ik heb overigens ook wat twijfels over de manier waarop de converter in de meterkast is geinstalleerd (zit gelijmd op het contact punt??) dus daar kan dan ook naar gekeken worden.

Alvast dank,

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @asissingh 

Een CAT5E internetkabel is voldoende voor snelheden tot 1000 Mbps echter kan het voorkomen dat een draadje in de kabel niet goed contact maakt waardoor de snelheid wordt gelimiteerd tot 100 Mbps.

Er is een verkeerde kabel gebruikt. Monteur heeft de kabel gebruikt die eigenlijk bedoeld was voor de verbinding tussen modem en TV box. Naar mijn weten is dat geen CAT5E of CAT6 kabel?

@Tommie van Odido hallo Tommie zou jij een monteur kunnen laten komen om alles goed te installeren? De vorige heeft het dus niet volgens afspraak achter gelaten. Mvrgr Aernout

Reputatie 7
Badge +9

Hey @asissingh, ik kan jammer genoeg niet zomaar een monteur sturen om een internetkabel te vervangen. Ik kan je wel een nieuwe kabel opsturen! Lukt het dan om de kabel zelf te vervangen? 

Hallo Tommie, dank voor je reaktie. Dat is jammer, als je iets beloofd als bedrijf moet je t ook werkend achterlaten vind ik. Maar ja dan ga we t zo maar proberen. Heb je adres gegevens? De kabel moet zo’n 3 m zijn.

Groet

Aernout

Reputatie 7
Badge +9

Hi @asissingh, ik heb inderdaad alle gegevens. Ik heb je meteen een kabel opgestuurd. Ik heb alleen een kabel van 15 meter, je kan deze zelf nog inkorten of lekker lang laten en oprollen. Hopelijk lukt de installatie! 

Hi @Tommie van Odido kan ik de kabel zelf inkorten of heb ik daar speciaal gereedschap voor nodig?

Reputatie 7
Badge +16

Daar heb je zeker geen speciaal gereedschap voor nodig. Je kunt de kabel het makkelijkst inkorten met een kabelknipper maar als je die niet hebt, gebruik dan een tutorial op één van de bekende video-platformen! 😊

Ik zal zoeken. Wanneer kan ik de kabel verwachten? Is deze al verstuurd?

Reputatie 7
Badge +14

Dit soort kabels, met flexibele kern zijn moeilijk in te korten hoor! Zeker als je nog geen RJ45 connector gereedschap hebt is het aanschaffen van een standaard kabel op lengte, zodra je met de lange kabel hebt vastgesteld dat dit te oplossing is, een stuk makkelijker.

Reputatie 7
Badge +16

Ik zal zoeken. Wanneer kan ik de kabel verwachten? Is deze al verstuurd?

Meestal wordt dit soort accessoires binnen 4 werkdagen geleverd maar door de extreme drukte bij de leverancier kan het uitlopen. Ik verwacht dat je uiterlijk maandag een nieuwe UTP-kabel hebt! 😉

Reageer