Al maanden onstabiel internet sinds overstap tmobile

  • 24 February 2024
  • 3 reacties
  • 94 Bekeken

Ik had voorheen T-mobile en ben automatisch overgezet naar odido. Opzich niets mis mee, maar sinds deze overgang heb ik vaak dat het internet onstabiel is. 

Ik heb voor de grap dan ook even een ping test gedaan voor de stabiliteit.

 

1) dit is een pingtest richting amsterdam, en gemiddeld is dit al boven de 100, en daar zullen die pieken niet te veel invloed op hebben, ik zou juist binnen nederland 20 verwacht met hooguit 50.

2) Deze pieken die ik hier zie, gebeuren iedere paar minuten, soms meerdere zoals hierboven, soms voor maar minder dan 3 sec. oftewel te vaak. En is dan ook niet vreemd om dan te bedenken dat als ik op dat moment iets aan het doen ben, dat hij dan even zal haperen. En als ik een applicatie gebruik die niet zo goed is met een connectie opnieuw in stand brengen, dan is dat meteen een disconnect.

Niet prettig natuurlijk.

Ik heb een 100up/100down abonnement en heb deze vandaag proberen over te zetten naar 400/400. En de speedtest geeft het volgende. (heb geen issue natuurlijk met de up/down)

De ping van 65 heb ik nooit lager gezien, en de download/upload latency zouden volgens mij nooit zo hoog mogen zijn.

Ik heb mijn netwerk situatie niet veranderd gehad sinds ik vroeger overgestapt ben naar T-mobile. Oftewel, hij is bij het overzetten van T-mobile naar odido aan mijn kant nooit veranderd geweest. (natuurlijk wel dat ik tussentijd de router/modem meerdere keren gereset heb).

Ik het hier overal over het bedraade internet, en heb ik niets te maken met wifi. Dus ik vraag mij af of er iets vreemd is gegaan met de overgang in september.

Mijn thuis situatie is dat de inkomende verbinding naar de modem gaat, die gaat naar een zyxel router die alleen als een DHCP functioneerd zonder wifi. Die geeft het vervolgens door naar mijn netgear nighthawk router die vervolgens alles regelt qua bedraad en wifi. 

Er is mij destijds verteld dat er meerdere problemen waren bij de overgang van tmobile, dus ik heb netjes zitten wachten. Maar ik ga er vanuit dat die er ondertussen verholpen zijn? 

Als jullie mij kunnen helpen, hoor ik het graag!

Tommie van Odido 2 maanden geleden

Hi @Migael, welkom op onze Community! 

Goed dat je hiervoor aan de bel trekt. Ik ben meteen voor je gaan kijken en het valt me op dat je Wifi uitgeschakeld hebt op het modem. Daarnaast zie ik dat je een eigen router/modem aangesloten hebt. Zou je de volgende pingtest willen doen zonder de Netgear aangesloten te hebben? Dus: ONT → Zyxel → PC/Laptop bedraad.

Pingtest

De computer of laptop dient bekabeld aangesloten te zijn op het modem, een speedtest van een tv of spelcomputer kunnen wij niet gebruiken.

Zorg ervoor dat alleen de computer of laptop aangesloten is op het modem. Koppel alle andere apparaten los.

  • Specificaties van het gebruikte modem/router tijdens de problemen en uitvoeren van de test (In het geval van eigen modem)?:
  • Speelt het probleem de hele dag door of alleen op bepaalde momenten van de dag?:
  • Is het apparaat (de betreffende client) aangesloten op de 2.5 Gbit/s Lan poort of een 1 Gbit/s Lan poort?:
  • Deel de resultaten van een ping test naar 8.8.8.8, alleen een screenshot van de Ping statistics is genoeg.
    • Ping 8.8.8.8
      • Windows command prompt; ping -n 1000 8.8.8.8
      • Linux/Mac terminal; ping -c 1000 8.8.8.8

 

  • Deel de resultaten van een ping naar de first hop, dit is het tweede adres wat je ziet in een traceroute. Alleen een screenshot van de Ping statistics is genoeg.
    • Vind de first hop (de tweede regel, geel omlijnd op de screenshot)
      • Start een traceroute naar 8.8.8.8
        • Windows command prompt; tracert 8.8.8.8
        • Linux/max terminal; traceroute 8.8.8.8

 

 

    • Ping het gevonden IP-adres
      • Windows command prompt; ping -n 1000 IP-adres
      • Linux/Mac terminal; ping -n 1000 IP-adres

 

 

Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Hi @Migael, welkom op onze Community! 

Goed dat je hiervoor aan de bel trekt. Ik ben meteen voor je gaan kijken en het valt me op dat je Wifi uitgeschakeld hebt op het modem. Daarnaast zie ik dat je een eigen router/modem aangesloten hebt. Zou je de volgende pingtest willen doen zonder de Netgear aangesloten te hebben? Dus: ONT → Zyxel → PC/Laptop bedraad.

Pingtest

De computer of laptop dient bekabeld aangesloten te zijn op het modem, een speedtest van een tv of spelcomputer kunnen wij niet gebruiken.

Zorg ervoor dat alleen de computer of laptop aangesloten is op het modem. Koppel alle andere apparaten los.

  • Specificaties van het gebruikte modem/router tijdens de problemen en uitvoeren van de test (In het geval van eigen modem)?:
  • Speelt het probleem de hele dag door of alleen op bepaalde momenten van de dag?:
  • Is het apparaat (de betreffende client) aangesloten op de 2.5 Gbit/s Lan poort of een 1 Gbit/s Lan poort?:
  • Deel de resultaten van een ping test naar 8.8.8.8, alleen een screenshot van de Ping statistics is genoeg.
    • Ping 8.8.8.8
      • Windows command prompt; ping -n 1000 8.8.8.8
      • Linux/Mac terminal; ping -c 1000 8.8.8.8

 

  • Deel de resultaten van een ping naar de first hop, dit is het tweede adres wat je ziet in een traceroute. Alleen een screenshot van de Ping statistics is genoeg.
    • Vind de first hop (de tweede regel, geel omlijnd op de screenshot)
      • Start een traceroute naar 8.8.8.8
        • Windows command prompt; tracert 8.8.8.8
        • Linux/max terminal; traceroute 8.8.8.8

 

 

    • Ping het gevonden IP-adres
      • Windows command prompt; ping -n 1000 IP-adres
      • Linux/Mac terminal; ping -n 1000 IP-adres

 

 

 

Het duurde even, soory voor het wachten, maar ik heb resultaten.

  • router: Netgear Nighthawk R7000 

    getest vanuit 10.0.0.13

  • De periodes waarbij het internet onstabiel is varieert, en is vooral rond 17~18 uur instabiel. Ook op andere tijden waarbij ik hiet niet zo verwachten, zoals 2 uur ‘s nachts, maar 17~18 uur het vaakst. Ik heb deze ping resultaten dan ook zojuist uitgevoert gehad. Op de tijden waarop het wel goed gaat, heb ik vaak dan ook een ping van 6~10
  • De client zit verbonden aan een 1Gbit/s poort. Wat meer dan voldoende zou moeten zijn.
  •  

 

Reputatie 7
Badge +4

Hoi @Migael, bedankt dat je de testen kon doorsturen, super! Voor ons is het ook belangrijk om te weten hoe het internet werkt met het Zyxel modem dat wij je initieel hebben geleverd. Graag wil ik je vragen om de Netgear router af te koppelen en een speedtest direct op het Zyxel modem te doen.

Hiermee hebben wij een stuk beter beeld van het probleem, wij grijpen graag hard en daadkrachtig voor je in!

Reageer