Alternatief voor een hotspot

  • 26 March 2024
  • 3 reacties
  • 48 Bekeken

Reputatie 4

Hi,

Als je glasvezel eruit ligt kan het nog wel eens gebeuren dat je langere tijd zonder internet zit.
Odido stelt dan een simkaart ter beschikking zodat je je telefoon als hotspot kunt gebruiken.
Hier heb je weinig aan als je pc, nas, of wat dan ook, geen wifi ondersteunt. Je kunt dan misschien met usb-wifi dongles aan de slag maar het lijkt mij makkelijker om een sim-router te gaan gebruiken. Bijvoorbeeld de TP-Link TL-WR902AC AC750. Of de Teltonika RUT241. Is er iemand die ervaring heeft met dit soort apparatuur?
Alvast bedankt.

Vriendelijke groet,

Paul

harmenzo 1 maand geleden

Ik heb zelf geen sim router of usb wifi dongle, maar wel een Android telefoon die Ethernet tethering kan doen. Die verbind ik dan met een USB-ethernet kabeltje met met de WAN poort van mijn router.

De WIFI is dan natuurlijk veel sterker dan met een hotspot op de telefoon. Bovendien blijft alles wat bedraad is ook gewoon werken. Het is handigste is een kabeltje mét stroomvoorziening te gebruiken, zodat de telefoon zijn werk kan blijven doen als die opgeladen moet worden.

Vanwege het vlan=300 gebeuren werkt dit niet met de Zyxel (maar die gebruik ik sowieso toch al niet).

Dit is een goedkope oplossing die ik voldoende vind voor noodgevallen die niet al te lang duren (< 1 dag).

Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 3

Ik heb zelf geen sim router of usb wifi dongle, maar wel een Android telefoon die Ethernet tethering kan doen. Die verbind ik dan met een USB-ethernet kabeltje met met de WAN poort van mijn router.

De WIFI is dan natuurlijk veel sterker dan met een hotspot op de telefoon. Bovendien blijft alles wat bedraad is ook gewoon werken. Het is handigste is een kabeltje mét stroomvoorziening te gebruiken, zodat de telefoon zijn werk kan blijven doen als die opgeladen moet worden.

Vanwege het vlan=300 gebeuren werkt dit niet met de Zyxel (maar die gebruik ik sowieso toch al niet).

Dit is een goedkope oplossing die ik voldoende vind voor noodgevallen die niet al te lang duren (< 1 dag).

Reputatie 4

Hi @harmenzo ,

Bedankt voor de usb-ethernet tip, dat is in ieder geval een goedkoper alternatief.
Ik gebruik de Zyxel ook niet, vanwege de custom firmware is die voor mijn onbruikbaar.
Ik heb een Draytek 2927F, wat voor modem gebruik jij?

Vriendelijke groet,
Paul

Reputatie 3

Ik heb een fritzbox 5530, met GPON SFP module. De Fritzbox heb ik tweedehands gekocht; de SFP module nieuw.

Op deze manier een telefoon verbinden kan in principe met elke router (maar dus niet met de Zyxel van Odido). Je moet alleen wel even eventueel vlan uitvinken, en in mijn geval ook nog de Internet Connectie op WAN i.p.v. glasvezel zetten (vanwege die SFP module die ik normaal gesproken gebruik). Ondertussen kan ik dan de Zyxel+ONT aansluiten om te monitoren of glasvezel internet al terug komt.

P.S. Nog een kleine tip. Ik heb een apart koppelstukje gekocht om de glasvezelkabel om te kunnen zetten zonder die steeds uit het aansluitpunt en de ONT te hoeven trekken.

Reageer