Beantwoord

Apple telefoon geeft aan: "Zwakke Beveiliging"


  • is een nieuwe Poster
  • 3 reacties

Als mijn apple telefoon verbinding maakt met wifi (Huawei HG659 Router) Lees ik er onder

“Zwakke beveiliging”.

Dat staat niet bij een andere router die ik gebruik. Daardoor krijg ik de indruk dat de beveiliging van de router niet goed genoeg is.

 

Bij de instellingen van de router lees ik onder

- Internet → netwerkbeveilgiging →

‘fire wall’ die staat op laag. Maar als ik deze op hoog zet komt de melding er nog steeds.

ACL kan ik hier iets instellen?

DMZ kan ik hier iets instellen?

Toepassingsfilter kan ik hier iets instellen?

 

Ik ben benieuwd!

icon

Beste antwoord door yalerta 9 August 2021, 22:12

Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 7
Badge +5

Je moet waarschijnlijk in de modem settings op zoek naar WPA-PSK WPA2-PSK, staat vermoedelijk op WEP

Dit is te vinden bij WiFi instellingen (Wireless Connection)

 

Dank voor het mee denken en de reactie.

Hij stond al op “wpa-psk/wpa2-psk”.

Als je nog een suggestie heb hoor ik het graag.

Reputatie 7
Badge +5

Zet de instelling op alleen wpa2-psk

Vermoedelijk is de modem beveiliging bij de gecombineerde stand d.m.v. TKIP in plaats van AES.

Bij alleen WPA2-PSK zal misschien het het AES protocol gebruikt gaan worden. Uiteraard na een dergelijke wijziging de modem even herstarten en eventueel de telefoon ook.

TKIP is een wat ouder protocol en door de voortgaande ontwikkelingen  minder veilig bevonden als het AES protocol. Het schijnt dat de iOS14 update om die reden deze melding geeft.

Dit was inderdaad de oplossing.

Dank voor het meekijken en mee denken!

Reputatie 7
Badge +15

Jammer dat de Zyxel maar 1 soort beveiliging heeft; WPA2-PSK (AES), oudere printers kunnen daar helaas niet mee verbinden.

Reputatie 7
Badge +5

@Waqqas 

De Zyxel T50 van Tmobile heeft helaas alleen het AES protocol doordat de firmware door Tmobile kreupel is gemaakt.

Maar zoals gezegd, inmiddels wordt het TKIP protocol als niet meer betrouwbaar geacht.
Daardoor blijven we deelnemen aan de wegwerp maatschappij waarin apparaten afgedankt gaan worden door onvoldoende beveiligings mogelijkheden en/of het niet meer verkrijgen van updates

Jammer dat de Zyxel maar 1 soort beveiliging heeft; WPA2-PSK (AES), oudere printers kunnen daar helaas niet mee verbinden.


Ahha, ik vroeg me al af waarom onze printer in eens niet meer kon printen. Dank voor het bericht. Dat scheelt veel uitzoekwerk.

Misschien moet ik dan toch maar onveilig verder gaan...

Reputatie 7
Badge +15

Indien je toch veilig wilt zijn dan is het misschien handig om een wifi versterker in te zetten die de WiFi regelt met de WiFi op de Zyxel uit.

Of indien mogelijk je printer bekabeld aansluiten.

Reputatie 7
Badge +5

@Waqqas 

Wifi uitschakelen op de Zyxel is een beetje lastig als er een Huawei HG659 Router geplaatst is

Reputatie 7
Badge +15

Oh mijn fout, verkeerd begrepen.

Reageer