Beantwoord

Behaal 10% van 1 Gbit upload en download snelheid (nieuwe glasvezelverbinding)

  • 5 November 2023
  • 18 reacties
  • 291 Bekeken

Ik ben sinds begin oktober overgestapt naar 1 gbit glasvezel van odido. Ik zit rond de 9 MB qua download en upload. Alle randapparatuur zoals een Cisco switch losgekoppeld. Rechtstreeks met meerdere cat 6 kabels via de Zyxel modem een laptop aangesloten. Ik behaal de volgende snelheden:

De laptop waarmee de resultaten zijn afgenomen heeft uiteraard een Gbit netwerkadapter. Dezelfde snelheden behaal ik met meerdere devices (mobiele telefoons/tablets) ook via de WLAN verbinding op de Zyxel modem.

Wat me opvalt is dat ik het volgende zie in de webinterface van de modem:

WAN 100M

WAN moet geen 100M maar 1000M zijn. Ik heb dit meerdere malen aangegeven via de telefonische support van odido en ook via internet.service@odido.nl Helaas heb ik nog geen adequaat antwoord gekregen. Een Guidion monteur is meerdere malen langs geweest en heeft geconstateerd dat het probleem niet binnenshuis speelt. Echter zodra men de ticket naar KPN escaleert wordt de melding verder niet opgepakt. KPN belt nooit terug om een afspraak in te plannen.

Zijn er nog zaken die ik zelf kan uitproberen want ik begin na circa 6 weken nu wel wanhopig te worden… Ik ben overgestapt van 100 Mbit VDSL naar 1 Gbit glasvezel. Echter behaal ik mijn oude 100 Mbit snelheid.

icon

Beste antwoord door Sven-Odido 10 November 2023, 14:30

Bekijk origineel

18 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Sheraz 

Is de internetkabel tussen mediaconverter en router ook vervangen?

Hoi @Waqqas Bedankt voor je reactie en tip. De kabel tussen media converter en router is inderdaad vervangen. Helaas heeft dit niet het gewenste effect.

Hi @Waqqas , Ik heb gisteren opnieuw de netwerkkabel tussen media converter en router vervangen. Helaas zie ik geen verandering. Heb je nog andere tips?

Welke media converter is het? Van KPN of Odido? Vermoed een defecte RJ45 poort hierop. Misschien een foto ervan plaatsen?

@prodigy Bedankt voor je reactie.

 

 

Dat is apparatuur van Odido, dus zit je in de centrale ook op Odido apparatuur. De Guidion monteur had deze tijdens zijn bezoek kunnen vervangen (net als het modem/router) om dit uit te sluiten. KPN gaat deze ticket van Odido nooit aannemen, is niet hun probleem. Hopelijk kan een moderator hier voor een correcte vervolgstap zorgen.

@prodigy Bedankt voor je reactie. Duidelijk verhaal. Ik hoop dat een moderator dit oppakt. Ik wacht nog even op een reactie.

Zijn er nog moderators op de forum die hiermee verder kunnen helpen alsjeblieft?

Beste @Tommie van Odido Ik zie dat je vaak reageert en met succes. Zou je me verder kunnen helpen met de bevindingen van prodigy?

Ik heb de support gebeld aangezien er op de forum niet gereageerd is. Hopelijk dat er snel een monteur langskomt om het probleem op te lossen.

Reputatie 7
Badge +4

Hi @Sheraz

Klopt dat de monteur de vorige keer niet heeft getest met een andere modem? 

Hi @Sheraz

Klopt dat de monteur de vorige keer niet heeft getest met een andere modem? 

Hoi Sven, Er is niet eerder met een andere modem getest.

Reputatie 7
Badge +4

Hoi Sven, Er is niet eerder met een andere modem getest.

Gezien de WAN op 100Mbit staat zijn er drie mogelijke oorzaken;

  • ONT
  • Kabel tussen modem en ont
  • Modem 

ik zie dat die heeft getest met een andere ONT dus die kunnen we uitsluiten. 

De kabel tussen de ONT en modem ook is vervangen, maar ik zal je sowieso een andere modem opsturen om daar mee te testen. Dan kan je eventueel de kabel die daarbij zit gebruiken voor de test. 

Hoi Sven, Er is niet eerder met een andere modem getest.

Gezien de WAN op 100Mbit staat zijn er drie mogelijke oorzaken;

  • ONT
  • Kabel tussen modem en ont
  • Modem 

ik zie dat die heeft getest met een andere ONT dus die kunnen we uitsluiten. 

De kabel tussen de ONT en modem ook is vervangen, maar ik zal je sowieso een andere modem opsturen om daar mee te testen. Dan kan je eventueel de kabel die daarbij zit gebruiken voor de test. 

 Ontzettend bedankt voor je hulp. Ik wacht het af.

Hoi Sven, Er is niet eerder met een andere modem getest.

Gezien de WAN op 100Mbit staat zijn er drie mogelijke oorzaken;

  • ONT
  • Kabel tussen modem en ont
  • Modem 

ik zie dat die heeft getest met een andere ONT dus die kunnen we uitsluiten. 

De kabel tussen de ONT en modem ook is vervangen, maar ik zal je sowieso een andere modem opsturen om daar mee te testen. Dan kan je eventueel de kabel die daarbij zit gebruiken voor de test. 

 

@Sven-Odido Goedemiddag Sven, Ik heb de modem inmiddels ontvangen:

 

Je bent een held! Het lag zeer waarschijnlijk aan de WAN port van de modem. Ik heb de kabel tussen modem en ONT niet vervangen. Moet ik de defecte modem met toebehoren retour sturen?

Ik zie wel continu een lagere uploadsnelheid van rond de 500 Mbit. Ik zie ook dat meerdere gebruikers op de forum hetzelfde rapporten. Valt hier nog iets aan te doen?

Kan ik ergens een tevredenheidsonderzoek invullen? Ik ben zeer tevreden met de oplossing. De modem is ook razend snel verstuurd.

Reputatie 7
Badge +16

We ontvangen het defecte modem graag op ons retouradres! Hier hebben we als het goed is een mail over gestuurd met uitleg. De lagere uploadsnelheid kan hersteld worden door de ONT te re-registreren. Kun je morgen kijken of het nog speelt? Ik heb nog niks aangepast, maar het kan ook vanzelf overgaan en een toevallig incident zijn. Het is enorm fijn dat je zo tevreden gesteld bent door de oplossing! 😄 Als er iemand is die het deskundig en klantvriendelijk kan oplossen, is dat Sven. 1 van onze Community-helden!

We ontvangen het defecte modem graag op ons retouradres! Hier hebben we als het goed is een mail over gestuurd met uitleg. De lagere uploadsnelheid kan hersteld worden door de ONT te re-registreren. Kun je morgen kijken of het nog speelt? Ik heb nog niks aangepast, maar het kan ook vanzelf overgaan en een toevallig incident zijn. Het is enorm fijn dat je zo tevreden gesteld bent door de oplossing! 😄 Als er iemand is die het deskundig en klantvriendelijk kan oplossen, is dat Sven. 1 van onze Community-helden!

Hi @Jason van Odido Ik heb de modem inmiddels retour verzonden. Nogmaals dank voor jullie hulp!

 

Ik zie helaas nog geen verbetering qua upload en zie ook dat de download fluctueert:

 

 

Zou je de ONT kunnen re-registreren?

Reputatie 7
Badge +9

Hi @Sheraz, dit lijkt op een ander issue. Zou je een volledige speedtest kunnen uitvoeren? Dan kan ik een onderzoek voor je starten. Alvast bedankt!  

De instructies hiervoor vind je op onze website.

Volg alle stappen alsjeblieft zorgvuldig, graag de screenshots in het topic delen in plaats van naar onze e-mail. Een aanvraag met ontbrekende stappen kunnen we niet in behandeling nemen.

Reageer