Beantwoord

Bridge tap verwijderen


Hallo, volgens jullie ondervind ik last door een brigde tap.

Hier komt mijn telefoonlijn binnen:

Rood en blauwe kabels gaan direct naar de modem. De witte en oranje kabel zijn verbonden met een kabel die vanuit mijn meterkast het plafond in verdwijnt. Ik vermoed dat die naar een wandstekkerdoos gaat. Is het de bedoeling dat ik die verbinding verbreek?

icon

Beste antwoord door Pieter_B 1 July 2021, 15:51

Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @t-muppets 

Je hebt nu de draden van de KPN kabel direct aangesloten op het aansluitdoosje, eigenlijk moet je de 2 draden die je nu gebruikt terug aansluiten op het ISRA en dan de draden boven losmaken en een eigen telefoonkabel van max 30 cm aansluiten van dat punt naar het aansluitdoosje.

Gebruik het andere aansluitdoosje uit het installatiepakket eens met alleen rood en blauw want deze bevat loze draden die voor problemen kunnen zorgen.

Je kan ook van de DSL kabel de connector eraf knippen, draden aanstrippen en aansluiten op het ISRA.

Maar er is dus geen kwestie van een bridge tap hier?

Ik begrijp nu niet het probleem, want mijn issue is dat middernacht de verbinding verbreekt. Iets dat ik heb sinds ik van telfort naar t-mobile ben overgestapt. De webcare twitter account zegt dat ze een bridge tap meten. Als ik doe wat jij zegt, wat heb ik dan veranderd? 

Het isra is dat kastje waar de lijn uit de grond als eerst ingaat toch?

Reputatie 7
Badge +15

Het isra is dat kastje waar de lijn uit de grond als eerst ingaat toch?

@t-muppets  klopt, een mogelijke bridge taps kan dat aansluitdoosje op de plank zijn omdat deze loze draden bevat die voor problemen kan zorgen, in het installatiepakket van T-Mobile zit een installatie doosje met maar 2 draden erin (rood en blauw), gebruik die eens.

 

Reputatie 7
Badge +3

@t-muppets

 

Dus als ik het een beetje uitvergroot, komen de rode & blauwe rechtstreeks uit de KPN blauwe kabel?

Eigenlijk bijna visueel kan er dan geen sprake zijn van een ‘bridge tap’, omdat alles min of meer rechtstreeks zit aangesloten op de KPN kabel.

Heb jij dit voorheen zelf zo aangesloten (dus ‘geprutst’ aan het KPN ISRA punt) of hebben vorige bewoners dit ooit zo ‘omgebouwd’ om de beschikking te krijgen over een RJ11 outlet?

Het voorstel om alles terug naar het ISRA punt te brengen, zoals @Waqqas aangeeft, lijkt mij dan ook niet gelijk enige verbetering op te leveren. 

Heb al vaker uitgelegd dat dingen op een telefoonlijn al snel worden aangemerkt als ‘bridge tap’ binnenhuis, maar dat elke verstoring op een twisted pair een beeld als ‘bridge tap’ weer kan geven.

De ‘quick and dirty’ meting die men doet vanuit ergens, is totaal geen garantie dat die tap binnenshuis zit. Reden is namelijk dat alles er onderweg ‘aanhangt’ en reflecties oplevert gelijkende een ‘brdige tap’.

Kan het niet vaak genoeg schrijven .. lijn ideaal afsluiten .. ander kant de TDR aansluiten … reflecties opmeten.

Mocht je de volgende keer weer eens bellen, moet je eens vragen wat de afstand is vanaf het meetpunt tot aan de ‘bridge tap’ … weet het antwoord nu al .. en ga hem niet voorzeggen (uhhhhmmmm)

Time-domain reflectometer

 

 

Ik heb dit langgeleden zelf zo in elkaar geprutst. Dit heeft eigenlijk jaren probleemloos gewerkt. Ik ben ook alleen maar vanwege prijs overgestapt naar t-mobile en ondervind nu dat elke nacht de verbinding wegvalt voor een 15 minuten tot een half uur. Wat opvallend is, is dat de modem vrijwel hetzelfde was en ik niets heb veranderd aan die aansluiting voor de t-mobile aansluiting. Ik heb letterlijk alleen de modem hoeven vervangen, telefoon kabel en utp kabel heb ik laten zitten.

 

Vannacht viel het internet ook weer om stipt 02:30 uit.

Ik zal wel de tips opvolgen en het allemaal wat netter maken en die kastjes vervangen. Het ziet er ook uit alsof er een plakkerig goedje op is gekomen, hopelijk heeft dat er iets mee te maken. Alleen dan had ik wel verwacht dat de verbinding niet zo voorspelbaar middernacht zou weg vallen.

Kan het niet vaak genoeg schrijven .. lijn ideaal afsluiten .. ander kant de TDR aansluiten … reflecties opmeten.

Mocht je de volgende keer weer eens bellen, moet je eens vragen wat de afstand is vanaf het meetpunt tot aan de ‘bridge tap’ … weet het antwoord nu al .. en ga hem niet voorzeggen (uhhhhmmmm)

In dit stukje tekst volg ik je niet helemaal meer :disappointed_relieved:

Reputatie 7
Badge +3

Kan het niet vaak genoeg schrijven .. lijn ideaal afsluiten .. ander kant de TDR aansluiten … reflecties opmeten.

Mocht je de volgende keer weer eens bellen, moet je eens vragen wat de afstand is vanaf het meetpunt tot aan de ‘bridge tap’ … weet het antwoord nu al .. en ga hem niet voorzeggen (uhhhhmmmm)

In dit stukje tekst volg ik je niet helemaal meer :disappointed_relieved:

Bij een juisten en correcte TDR meting, kan je een afstand inschatten waar het probleem zit. Bij de wat duurdere devices, bijna tot op een ½ meter door een vakkundig iemand met alle juiste instellingen.

Mocht je nog eens met de klantenservice bellen, disconnect dan eerst eens alles vanaf het ISRA punt ..  hebben we dus een ‘open lijn’ .. dat moeten hun gelijk zien. Als ze dan aangeven nog steeds een ‘bridge tap’ waar te nemen, kun je gelijk vertellen dat er vanaf de blauwe KPN kabel NIETS aan de draden hangt .. dus moet het wel extern zijn.

Opvallend is ook, dat het probleem zich op bepaalde dagdelen voordoet … dat wijst toch op een iets ander probleem als je het mij vraagt.

Bedankt, dat is een duidelijke uitleg en een goed plan van aanpak. Ik had al vrij snel het gevoel dat het bridge tap verhaal een makkelijk methode is om klanten naar het forum te sturen.

Ik ga het prutswerk opschonen, de disconnecties loggen en als het probleem aanhoud alles loskoppelen en dan die lijnmeting laten doen.

Bedankt voor al jullie reacties. Ik kan hier mee aan de slag.

Reageer