Continue geen internet " ISP's DHCP does not function properly "

  • 24 July 2023
  • 16 reacties
  • 544 Bekeken

Beste,
Ik heb continue uitval van mijn internet verbinding.
melding is dan “ISP's DHCP does not function properly” en nadat ik de router opnieuw op heb gestart is het weer opgelost!
Maar word wel beetje moedeloos van, dat ik allenal deze week bijna dagelijks de router opnieuw moet opstarten vanwege dit probleem.
Als ik via mobiel internet kijk, worden er “GEEN” storingen weergegeven.

Ook heb ik problemen met de snelheid, ik haal niet eens de helft wat het zou moeten zijn, dit is wel heel apart, en het zou wel gewoon moeten kunnen.


*Buiten de bekabeld internet probleem, valt ook de wifi verbinding geregeld weg.Ookal is er wel bekabeld internet.

Zie graag oplossing tegemoet.
Ik heb de standaard dingen al geprobeerd, heb ook met verschillende routers geprobeerd om te kijken of daar issues mee was, maar ook dat gaf geen oplossing.

Tommie van Odido 9 maanden geleden

Hi @Tigers, welkom op onze Community!

Om @Waqqas aan te vullen heb ik een lijnmeting gedaan. Hierop is te zien dat ons eigen apparatuur nog nooit aangesloten geweest is en ik krijg daarom ook geen duidelijke lijnmeting. Mag ik je vragen om ons eigen apparatuur aan te sluiten en je eigen apparatuur los te koppelen? Dan kan ik namelijk een lijnmeting doen. Zou je ook willen kijken of je deze melding of snelheid probleem hiermee opgelost is of nog steeds voorkomt. Zie graag een terugkoppeling tegemoet. 

 

Hallo @Tigers 

Kan je de verbinding eens in de gaten houden met de router die je hebt ontvangen van T-Mobile?

Kan je ook eens een laptop/pc bekabeld hierop aansluiten met minimaal een CAT5E internetkabel en een speedtest doen via de ookla speedtest app?

Je zou meerdere test kunnen doen met verschillende internetkabels, andere testservers een ander apparaat om mee te testen 

 

Bekijk origineel

16 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Tigers 

Kan je de verbinding eens in de gaten houden met de router die je hebt ontvangen van T-Mobile?

Kan je ook eens een laptop/pc bekabeld hierop aansluiten met minimaal een CAT5E internetkabel en een speedtest doen via de ookla speedtest app?

Je zou meerdere test kunnen doen met verschillende internetkabels, andere testservers een ander apparaat om mee te testen 

Reputatie 7
Badge +9

Hi @Tigers, welkom op onze Community!

Om @Waqqas aan te vullen heb ik een lijnmeting gedaan. Hierop is te zien dat ons eigen apparatuur nog nooit aangesloten geweest is en ik krijg daarom ook geen duidelijke lijnmeting. Mag ik je vragen om ons eigen apparatuur aan te sluiten en je eigen apparatuur los te koppelen? Dan kan ik namelijk een lijnmeting doen. Zou je ook willen kijken of je deze melding of snelheid probleem hiermee opgelost is of nog steeds voorkomt. Zie graag een terugkoppeling tegemoet. 

 

Hallo @Tigers 

Kan je de verbinding eens in de gaten houden met de router die je hebt ontvangen van T-Mobile?

Kan je ook eens een laptop/pc bekabeld hierop aansluiten met minimaal een CAT5E internetkabel en een speedtest doen via de ookla speedtest app?

Je zou meerdere test kunnen doen met verschillende internetkabels, andere testservers een ander apparaat om mee te testen 

 

@Tommy 

De zyxel had ik juist afgekoppeld omdat deze continue problemen gaf met snelheid en slecht wifi.

vandaar had ik eigen modem uiteindelijk aangekoppeld, ook omdat met de zyxel de portforwarding niet wilde werken die ik wel nodig heb voor mijn nas server

 

*uiteindelijk heeft de router nu aan dat hij geen isp Wan ip ontvangt.

het hele aparte is echter, dat mijn notebook aangeeft dat er internet verbinding zou zijn..

maar de router duidelijk niet, en de internet pagina ook.

 

* Ookal zou ik nu de zyxel wel weer aankoppelen (is wel degelijk aangekoppeld geweest heb namelijk de Asus router nog niet zo heel lang en heeft het sinds ik hem heb altijd gedaan tot nu toe!)

Ik zal even nu de zyxel aankoppelen, alleen ben ik dan nog niet van mijn probleem geholpen.

Gezien ik de functies van mijn eigen router nodig heb, en het ook erg vreemd is dat het ineens na zo lange tijd niet meer werkt.

 

 

Ook met de zyxel is er geen verbinding

Reputatie 7
Badge +15

@Tigers 

Welke lampjes branden of knipperen er nu op de mediaconverter? Deze herstarten kan je ook proberen.

@waggas

weer is nu wel w weer internet met zyxel.

maar daarmee is probleem nu niet verholpen.

ik kan namelijk nu mijn nas server niet bereiken, omdat ik de functies van mijn eigen router nodig heb. die het altijd heeft gedaan. het is dus echt apart dat ineens hij geen wan ip krijgt toegewezen. als het primair aangesloten zit.

 

ik hoop dus wel dat hiermee geholpen kan worden

 

t.a.v. de lampjes behalve speed en ta brand de rest groen

weet gaat waarschijnlijk iets mis met de dhcp lease toekenning

Sorry voor het hijacken van dit topic echter heb iets soortgelijks.

Ik heb een eigen router geïnstalleerd achter de mediaconverter in plaats van mijn ZyXEL modem. Het gaat hier om een OPNsense systeem. VLAN300 op de WAN ingesteld, werkt perfect. echter gaat het mis bij het verlopen van de DHCP lease aan de WAN zijde. Soms gaat het een paar uur goed, soms nog geen kwartier.

 

Oplossingen zijn mediaconverter opnieuw op te starten, of de OPNsense box opnieuw op te starten. Maar om dit meerdere keren per dag te doen wordt dat al snel irritant ;)

Iemand enig idee? klinkt als eenzelfde probleem als @Tigers 

Reputatie 7
Badge +9

Hey @Tigers, bedankt voor je duidelijke informatie.

Ik trommel graag bij deze; @TMTV, @louisL & @Pieter_B op voor hun uitmuntende kennis over eigen apparatuur. Alles op de lijnmeting ziet er namelijk goed uit. Hopelijk kunnen zij hier wat meer licht op schijnen!

Reputatie 6
Badge

@waggas

weer is nu wel w weer internet met zyxel.

maar daarmee is probleem nu niet verholpen.

ik kan namelijk nu mijn nas server niet bereiken, omdat ik de functies van mijn eigen router nodig heb. die het altijd heeft gedaan. het is dus echt apart dat ineens hij geen wan ip krijgt toegewezen. als het primair aangesloten zit.

 

ik hoop dus wel dat hiermee geholpen kan worden

 

t.a.v. de lampjes behalve speed en ta brand de rest groen

Een paar opmerkingen en vragen:

1 Wat heb je nodig voor het bereiken van je NAS? Is dat toevallig port 443? Verander in dat geval de standaard poort voor HTTPS beheer van de Zyxel router eens naar een andere poort (hamburger menu rechts boven in de web interface van de router → onderhoud → extern beheer eens naar een andere  poort. Daarna zou een port forward naar je NAS poort 443 wel moeten werken. Dat zal dat probleem waarschijnlijk oplossen. Je moet dan de web interface via de nieuwe poort benaderen. Een NAS van buiten benaderen voelt altijd nogal gevaarlijk aan, maar dat is jouw keus.

2 Je hebt het over WIFI problemen die optreden ook als bedraad internet wel werkt. Is dat met alleen de Zyxel het geval of ook met je eigen router?

3 Welke eigen router gebruik je? Die DHCP problemen klinken zo op het eerste gezicht naar een mogelijk firewall probleem in de router (met iets als PFSENSE OPENSENSE maar het zou ook best  een T-mobile probleem kunnen zijn.   Netwerk, ONT. Welk type ONT heb je (GPON/ XGSPON? Wie is de glasvezel infrastructuur provider?

Het is opmerkelijk dat @Tommie zegt dat die Zyxel nog nooit aangesloten is geweest. Om wat gestructureerd fout zoeken te doen zou ik eerst even zien dat je de Zyxel fatsoenlijk werkend krijgt zodat we wat  eenduidige datapunten hebben van wat er nu fout gaat. Je hap snap benadering tot nu toe  geeft niet veel bruikbare informatie.

4 Kijk ook eens in de web interface van de Zyxel als je die aangesloten hebt wat je ziet bij systeem informatie bij  interface status. Staan alle gebruikte interfaces daar met 1000M/full?

 

Hoi allemaal,

Ik was even offline vandaar nu pas kunnen reageren.

@Tommie : Eigenlijk sta ik er wel verbaasd van te kijken dat de lijnmeting goed zou zijn.
Namelijk nadat ik de Zyxel modem had aangesloten, viel de internet verbinding snachts ook weer compleet weg. (bedraad&wifi).
Ook e snelheden wederom zowel bekabeld als wifi, niet overeenkomend ik heb de 1gb.
maar ik kom dan nog niet eens bij de 50mb vaak. Heel sporadisch op mn mobiel wat hogere snelheid.
Maar op m´n notebook bekabeld of wifi geen verschil, kom niet eens aan de helft zijnde 500mb.
 

@louisL

  1.  Ik heb meerdere functies nodig, mijn NAS is verbonden aan mijn Server, waar meerdere applicaties op zijn geinstalleerd.
    *Buiten portforwarding, wat ik eindeloos heb uitgeprobeerd met de Zyxel voordat ik over ging op een eigen router. Het werkt niet.
    *Ook de Functie van VPN gaat niet met de Zyxel. De DDNS is ook een ramp.
  2. De problemen zijn zowel bedraad als Wifi, en is met beide zo, met de Zyxel was het het ergst.
  3. Mijn eigen router is een Asus AC88u. Zover ik kon achterhalen in de Router, gaat het er om dat hij geen WAN IP krijgt toegewezen. In 1ste instantie werd dit verholpen na het rebooten. Maar uiteindelijk deed dat het ook niet meer, en krijgt hij dus geen WAN IP toegewezen.
    * Als ik hem achter de Zyxel hang, doet hij het wel. Alleen zit ik dan in een dubbele NAT situatie en dat gaat niet goed met de DDNS e.d.

    of ik GPON of  XGSPON? ben ik me niet zeker van.
    Ik heb in iedergeval zo een antraciet kleurige media converter 
    Is de Glasvezel Provider niet gewoon T-Mobile? of vraag ik daar iets raars.
  4. Gecheckt staa allemaal op 1000 full,
    *Bij Asus is het apart, ik zie  bij Wan 1000 staan, maar bij lan staat er 100.
    -- misschien dsat er ergens met update verander is in de instellingen... 
Reputatie 6
Badge

Moet nog eens verder kijken, maar een 100Mb is een indicatie van een slechte kabel aan die poort (aangenomen dat het apparaat aangesloten aan die poort ook 1Gb aankan. Check dat eerst maar eens. Want als je poort op 100Mb draait krijg je daar nooit meer dan dat door die verbinding

Dat verklaart het feit niet dat je geen IP-adres krijgt van DHCP en je totale uitval. Ik moet daar eens verder over nadenken….

Wat misschien ook helpt, na mijn idee heeft dit bij mij gelopen:

-ZyXEL naar fabrieksinstellingen, uurtje aan de media converter hangen

-ZyXEL en media converter uurtje uitzetten

-eigen router aan de media converter hangen en de boel opstarten

 

ik heb hierna geen problemen meer gehad met het krijgen van een IP adres op WAN. geen idee of dit toeval was of niet, maar bij mij werkt het nu perfect.

 

Daarnaast is het een aanrader om Merlin op je AC88 te draaien:

https://sourceforge.net/projects/asuswrt-merlin/files/RT-AC88U/Release/

Is na mijn idee net wat stabieler als de standaard firmware

Wat misschien ook helpt, na mijn idee heeft dit bij mij gelopen:

-ZyXEL naar fabrieksinstellingen, uurtje aan de media converter hangen

-ZyXEL en media converter uurtje uitzetten

-eigen router aan de media converter hangen en de boel opstarten

 

ik heb hierna geen problemen meer gehad met het krijgen van een IP adres op WAN. geen idee of dit toeval was of niet, maar bij mij werkt het nu perfect.

 

Daarnaast is het een aanrader om Merlin op je AC88 te draaien:

https://sourceforge.net/projects/asuswrt-merlin/files/RT-AC88U/Release/

Is na mijn idee net wat stabieler als de standaard firmware

Hoi Maik,

Ik ga het eens uitproberen. Bedankt

t.a.v de AC88, had ik er niet bijgezet. Ik had er idd Merlin op staan.
Ik ga eens kijken of het helpt om te resetten en dan opnieuw te installeren.
Heb ik meteen alles getakeld.

Word Vervolgt.

Moet nog eens verder kijken, maar een 100Mb is een indicatie van een slechte kabel aan die poort (aangenomen dat het apparaat aangesloten aan die poort ook 1Gb aankan. Check dat eerst maar eens. Want als je poort op 100Mb draait krijg je daar nooit meer dan dat door die verbinding

Dat verklaart het feit niet dat je geen IP-adres krijgt van DHCP en je totale uitval. Ik moet daar eens verder over nadenken….

Hoi Louis,
 

Ik ga buiten de tip van Maik, ook nog extra nog een keer paar nieuwe kabels uitproberen.
Betreffende de poorten van de apparaten, dat zijn zowel 3.5gb poorten als 1 van 10gb, lijkt me dat de 1gb dan makkelijk moet kunnen.😉

 

Word vervolgd

Beste Allen,

Het is even geleden mijn excuses, kwam een hoop tussen, maar aan de andere kant is nu wel zeker dat het stabiel is.

Ik heb zoals @maikverheijen nog even melde om de Merlin op de AC88 te installeren, (die stond er al wel op) maar ik heb dee router eerst naar Fabrieksinstellingen terug gezet, en daarna opnieuw nogmaals de nieuwste Merlin geinstalleerd.
* De instellingen bij “IPTV”  VID = 300 ingevuld.
* De mediaconverter opnieuw opgestart.
En daarna had ik weer verbinding. Woehoeee.

T.a.v. de snelheid, ook nog even achteraan lopen zoeken, waarbij bleek dat de Ethernet Poorten van de computers de instellingen niet juist stonden ingesteld waardoor niet de volle snelheid geleverd kon worden.

Ik heb in iedergeval nu sindsdien 21dgn stabiele Internet verbinding.

Waardoor ik mijn Post dan ook kan sluiten.

Ik wil jullie allemaal bedanken voor de hulp, samen met jullie info, en nog wat extra gespeurd op internet, is het uiteindelijk toch gelukt.

Bedankt.

@louisL 
@maikverheijen 
@Tommie 
 
@Waqqas 

Reageer