Beantwoord

DNS en PCP Zyxel T-50 werkt niet

  • 10 May 2022
  • 5 reacties
  • 272 Bekeken

  • heeft eerste post geplaatst
  • 1 reactie

Beste allemaal, 

Ik kom hier nadat ik 8! keer aan de lijn heb gehangen met de helpdesk. 

Probleem

  1. Ik krijg mijn eigen TP-Link router niet aan de praat. Zyxel T-50 werkt wel. Maar,
  2. Zyxel T-50 negeert de ingevoerde DNS servers en knalt alles over google heen.
  3. Parental control op de Zyxel T-50 is een lachertje als er een wizz-kid in huis rondloopt

Op mijn eigen modem had ik alles met DNS, website / diensten blokkades en reclamefiltering via PiHole 100% op orde en hack-proof. Met de T-50 krijg ik het niet voor elkaar omdat het apparaat gewoon niet werkt.

Situatie / Aanleiding

  • Al 1,5 jaar heb ik een eigen router TP link AC2600. Nooit problemen mee gehad.
  • Ongeveer 4 weken geleden hadden we opeens geen internet meer; signaal lampje van de WAN poort rood; problemen met signaal. Router reset, power cyclen van Router en media converter. Het mocht allemaal niet baten. 
  • Nieuwe router gekocht; TP-Link Archer AX10. Zelfde verhaal. 
  • Nieuwe kabel, cat6e van media converter naar router. Wederom mocht het niet baten. 
  • T-mobile gebeld. Omdat het originele T-mobile router kapot was konden ze de lijn niet uitlezen. Ik kreeg een nieuwe toegestuurd. Na enkele dagen kreeg ik het zyxel T-50 router en een nieuwe media converter binnen. Deze heb ik aangesloten en wonder boven wonder deed het internet het weer. 
  • Lijn meting gedaan; alles in orde. 
  • oud modem weer aangesloten.. Maar wederom problemen met WAN signaal. 

MAC adres release mocht ook niet baten

Na een beetje spitten kwam ik er achter dat soms het MAC adress vrijgegeven moet worden. 
Ok, over dit stuk ga ik niet uitwijden want het heeft letterlijk 6! medewerkers en belletjes gekost (echt TE frustrerend voor woorden) om er achter te komen dat de demping in de lijn te hoog is en dat daardoor de MAC release niet gedaan kon worden

Lang verhaal kort: Vandaag is de monteur geweest en deze kwam erachter dat de vezel kabel tussen de media converter en waar de glasvezel het huis binnenkomt niet goed was. (hadden dus een verkeerde meegestuurd toen ik het nieuwe router kreeg). Deze heeft hij vervangen en toen was de demping in de lijn weer goed. 

Opgelucht en vol goede moed belde ik de helpdesk om een MAC release te doen maar het mocht niet baten. 

Ondanks de 'garantie’ dat vanaf 27 januari alle t-mobile klanten hun eigen router kunnen gebruiken krijg ik hem niet aan de praat. 


 Vraag / hulp

De vraag is; wat voor mogelijkheiden heb ik nog om mijn eigen router weer aan de praat te krijgen, zonder dat het T-50 er tussen moet..  
 

Alvast heel erg bedankt voor de reacties en moeite

Met vriendelijke groet, 

CD1

icon

Beste antwoord door Pieter_B 11 May 2022, 00:08

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

5 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @CD184 

De Zyxel-T50 heeft 192.168.1.1 als default gateway, Indien die van de TP-LINK ook 192.168.1.1 is dan moet je die even wijzigen naar 192.168.0.1 bijvoorbeeld.

2 routers met hetzelfde IP adres werken mogelijk niet goed. Verder is het eigenlijk alleen VLAN 300 voor internet instellen, heb je wat foto's van de instellingen?

Reputatie 7
Badge +3

@CD184 

Even voor de beeldvorming, je eigen router hangt met zijn WAN gelijk aan de Media converter.

Daarna heb je voor de WAN TRUNK VLAN 300 ingesteld, zodat deze internet zou moeten hebben.

Waar @Waqqas op doelt is een opzet met je eigen router achter de Zyxel, maar ik begrijp dat dit dus niet het geval is.

De Zyxel werk ‘out of the box’, waardoor we zeker hebben gesteld dat je internet wel werkt.

Neem aan dat je de DNS even niet via de Pi-Hole laat lopen, maar gewoon even op default hebt gelaten?

 

Reputatie 7
Badge +15

Oh jee ik haal 2 dingen door elkaar 😅

Het verhaal van 2 verschillende IP ranges hebben is hier niet van toepassing.

Beste allen, 

@Pieter_B idd. Eigen router direct aan de media converter. En het was inderdaad de VLAN instelling. Deze stond op blanco ingesteld. Wat heel raar is want in de 1.5 jaar dat hij heeft gewerkt stond dat wel goed ingesteld. Het is wel heel jammer dat ik zelf was vergeten dat het dat kon zijn. Daarom ben ik erg blij met jullie zeer snelle reacties. 

Na de VLAN op 300 te hebben ingesteld werkt alles weer en kan ik weer naar hartelust de controle over mijn netwerk nemen.  

Vriendelijk bedankt!

Reputatie 7

Fijn om te horen dat de fix is gevonden @CD184! 👌 Goed om te zien dat onze technische helden @Pieter_B en @Waqqas het topic hebben gevonden. Heel erg bedankt heren!