Beantwoord

DNS server van de router werkt niet voor clients

  • 7 January 2023
  • 3 reacties
  • 197 Bekeken

  • heeft eerste post geplaatst
  • 1 reactie

Sinds een paar dagen lijken er problemen te zijn met de DNS van de router, maar alleen voor de apparaten die eraan hangen.

Als ik met m'n telefoon, laptop of desktop naar google.com ping, krijg ik “failure in domain name resolution”. Ik kan 8.8.8.8 wel succesvol pingen.

Vanaf de web GUI van de router kan ik google.com wel pingen.

Hoe kan ik dit oplossen met de Zyxel router?

Overigens kon klantenservice geen probleem vinden met m'n internet, en heb ik de media converter en router ontelbaar keren herstart en Factory Reset.

De enige uitweg die ik nog zie is een DD-WRT router instellen als primary router, of m'n DNS op een andere manier te regelen (pi hole wellicht).

icon

Beste antwoord door yalerta 7 January 2023, 14:33

Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 7
Badge +5

Waarom moeilijk als het makkelijk kan?

In de Zyxel modem/router bij Netwerkinstelling → DNS andere DNS server instellen.

Dankjewel voor de tip. Helaas voor mij heeft het niet gewerkt. Mijn oplossing was om simpelweg de Zyxel router te vervangen.

Reputatie 1

allereerst zou ik cloudflare 1.1.1.2 gebruiken als eerste entry en dan quad 9.9.9.10 zonder dnssec, kijken of alles na een reboot dan wel werkt. voeg ook IPv6/SSL/TLS DNS toe of schakel deze optie uit.

 

als dat niets oplevert, kijk dan of je gateway conflicten hebt of dat er software zoals een VPN of firewall verkeerd staat afgesteld. 

Reageer