Beantwoord

Dubbele statische DHCP-lease.

  • 14 October 2022
  • 6 reacties
  • 122 Bekeken

Nieuwe klant bij TMNL, geleverd Zygel DX5401-B0 (IPoE).

Nu druk bezig met het inrichten van het netwerk (3 AP's, switches, IPcams, NAS, etc). Maar bij het instellen van de Statische DHCP krijg ik de melding “Dubbele statische DHCP-lease” terwijl het IP adres vrij is (pool staat op 200-254). Iemand hier meer ervaring mee?

Verder probeer ik de tijd voor de automatische “vergrendeling” aan te passen maar optie nog niet kunnen vinden. 

Ik hoor het graag,
Peter.  

icon

Beste antwoord door TechRacing93 14 October 2022, 13:37

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 6
Badge +3

Nu druk bezig met het inrichten van het netwerk (3 AP's, switches, IPcams, NAS, etc). Maar bij het instellen van de Statische DHCP krijg ik de melding “Dubbele statische DHCP-lease” terwijl het IP adres vrij is (pool staat op 200-254). Iemand hier meer ervaring mee?

Als je kijkt in de ARP tabel staat het adres door ook niet in toevallig?

Kan je eens een screenshot delen van de LAN en DHCP settings. 

Verder probeer ik de tijd voor de automatische “vergrendeling” aan te passen maar optie nog niet kunnen vinden. 

Wat bedoel je preceis met automatische vergrendeling? Dat je wordt uitgelogt als een paar minuten niks doet.? Dat kan onder Maintenance - User Account - Idle Timeout

 

TechRacing93, dank voor je snelle reactie. Ik heb het hele netwerk net nog even gereset maar blijf de zelfde melding krijgen “Dubbele statische DHCP-lease”. Ook als ik een hoger IP adres probeer. (dus 131,132,133 etc). De ARP tabel geeft aan dat deze IP's niet in gebruik zijn?

Ik heb een screenshot (PDF) bijgevoegd van de LAN/DHCP settings. Niet echt spannend lijkt me?

Ik ben met de overstap naar TMNL overgegaan naar de T54 hiervoor een Draytek (2925) . Hoewel ik het zeker een kans wil geven met de T54 loop ik wel tegen veel beperkingen aan wat betreft instellingen, maar ik hou nog even vol.

Wel ben ik happy met de tip voor het instellen van de inlogtijd, deze had ik nog niet gevonden.

Reputatie 6
Badge +3

Hi @Flyboy

Helaas kan ik geen bijlages inzien. Kan je de screenshot hier posten? 

Het was een PDFje plakt niet erg goed hier…
Maar ik ben er eindelijk achter gekomen wat de foutmelding veroorzaakt, het is niet de dubbele IP vermelding maar de dubbele MAC vermelding. Zodra je de MAC eerst vrijgeeft en dan opnieuw indient werkt het prima. Bij mijn “oude” Draytek ging dit in de zelfde handeling. Probleem opgelost!

Reputatie 6
Badge +3

Wat bedoel je precies met vrijgeeft?

klinkt als een bug 😅

Het vuinisbak symbooltje aanklikken in de Statische DHCP tabel?

Reageer