Beantwoord

E-mail komt niet aan

  • 30 July 2021
  • 7 reacties
  • 523 Bekeken

Ik stuur e-mail vanaf mijn mailserver via smtp.t-mobilethuis.nl. Dit ging altijd goed, maar sinds kort komt email voor i.i.g. de adressen .hotmail en .gmail adressen niet meer aan.

De reden lijkt te zijn dat de t-mobile server (glasoperator.nl) geblokt is op dnsbl.spfbl.net

Heel vervelend want ik krijg de email krijg ook niet terug met vermelding van de reden.

Blacklist check geeft deze melding:

 

This IP has been flagged because it is dynamic or by suspect to be domestic use only.

If you are running an email service on this IP, ask ISP to change the rDNS.

The removal of this IP from this blacklist depends on change of rDNS to match the FQDN of the mail server.

 

Graag jullie hulp! Alvast bedankt, Matthijs

icon

Beste antwoord door Hidden.nld 30 July 2021, 23:27

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +15

dnsbl.spfbl.net is volgens mij niet de oorzaak van dit probleem, ik en meer T-Mobile gebruikers zien dat dnsbl.spfbl.net geblokt is maar dat zorgt verder voor geen enkele probleem.

Reputatie 7
Badge +4

@Matthijs82 als mailserver beheerder wil je eigenlijk geen email ontvangen van consumenten verbindingen omdat daar het gros van de spam vandaan komt. Daarom accepteren ze geen email meer. Dit is op te lossen door een relay server te gebruiken. Je krijgt bij T Mobile is dynamisch en zo word het ook gemarkeerd. Daarom is een aanpassing niet mogelijk.

Dank voor de reacties. Ik heb Waqqas zijn suggestie uitgevoerd dus de DNS aangepast in het modem. Een herstart gedaan en nu even afwachten denk ik tot de spamlist weer ververst?

 

@Hidden.nld het is me niet helemaal duidelijk wat je bedoelt met je laatste 2 zinnen. Ik gebruik de relay server van T-mobile, cf. de handleiding. Dus ik stuur geen directe emails maar via de servers van T-mobile. 

Reputatie 7
Badge +15

@Matthijs82

Misverstandje sorry 😅

Dit heeft volgens mij niks met DNS servers te maken, ik had het antwoord ook wat later aangepast.

Reputatie 3

@Matthijs82 

Ondanks dat je via t-mobile stuurt is er een goede reden om die mail alsnog niet te accepteren. Wat je in jouw setup doet, als ik de situatie goed begrijp, is de mailservers van t-mobile als een smarthost gebruiken. An sich is een smarthost geen probleem maar wel als de initierende mta op een consumenten lijntje zit. Zie het volgende:

Jouw MTA (kan luisteren op 25) → T-Mobile relayserver → Ontvangende server.

Nu ben ik alweer een tijdje uit het mailserver wereldje maar ik liet mijn doosjes niet alleen naar de connecterende server kijken (T-Mobile relayserver) maar ook naar die daar achter. Jouw consumenten server dus. En dat is genoeg reden om de mail te weigeren. Voornamelijk om weer het volgende:

Stel jouw server is niet goed geconfigureerd en stuurt zomaar alles door naar T-Mobile relayserver als smarthost, niet alleen van binnenaf maar ook wat er van buitenaf op poort 25 binnenkomt. Dan zit je al met een multistage open relay situatie.

Maar lang verhaal kort, je moet en wilt geen mta op een consumentlijntje draaien. Voor een paar euro per maand kan je prima ergens een machientje opspinnen in de cloud die alles voor je kan doen.

 

En als laatste, dnsbl.spfbl.net is een verwarrende naam. Ik snap dat @Waqqas over dns begon want ik zat eerst ook aan een sender policy framework te denken.

Wat je wel kan proberen @Matthijs82 is je mailtjes netjes gaan signen en dkim doen. Het kan zijn dat de ontvangende mta je dan wat meer puntjes geeft en je doorlaat ;-)

Dank. Ik stuur de email via 587 en dus niet direct via 25.

Via  poort 25 komt hij wel aan (zonder relay) maar dan sowieso in de ongewenste email. Via de 587 relay dus sinds kort dus niet meer.

 

Alles lezende is mijn conclusie wel dat we gaan overstappen naar een domein+mailserver in de cloud.

Achtergrond:

Reden is dat we meer mb per email willen kunnen versturen en alle apparaten synchroon willen (imap). T-mobile en tele2 gaven te weinig mb per email en als opslag.We vinden .gmail en hotmail niet prettig in gebruik.

We gaan op zoek naar een host, zie al een aantal interessante. Dank allemaal voor de reacties.

Reputatie 7
Badge +4

Je kan Gmail en hotmail ook als relay gebruiken voor je eigen domein. 

En 

Gmail en hotmail zijn ook te gebruiken als IMAP zodat je je eigen programma's kan blijven gebruiken

Reageer