Beantwoord

Eigen router aansluiten / vervangen


Dag Community,

 

Ik heb voor mijn verjaardag een nieuwe router gekregen (Asus RT-AX88U).

Nu vraag ik mij af of ik deze direct kan vervangen met de huidige HG659 modem. Ik neem enkel glasvezel af (1000mb) en heb geen telefonie of tv.

Ik zie hier een topic over namelijk: 


Echter wordt mij hierin niet direct duidelijk of dit zomaar kan.
Is het zoals omschreven in dit topic zo goed als plug & play? Dus UTP kabel uit de huidige HG659 halen en deze aansluiten op de Asus router (vanaf de media converter) en dan de VLAN instellen in de Asus UI?

icon

Beste antwoord door Waqqas 7 April 2022, 13:11

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

25 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Thomassz030 

Je kan de Asus aansluiten op de mediaconverter, sluit even een laptop bekabeld aan, log in op de Asus en ga naar LAN > IPTV. Daar kun je achter internet VLAN 300 invullen en klik op apply, dat was het 😊

@Waqqas  Wauw, dank voor de zeer snelle reactie.

Het klinkt bijna te mooi om waar te zijn haha.
Ik ga hier morgen avond mee bezig, alvast bedankt!

Dus voor de duidelijkheid de kabel met het LAN lipje (geel) los halen van de HG659 en aansluiten?

 

 

Reputatie 7
Badge +15

@Thomassz030

Dat klopt, internetkabel vanaf mediaconverter naar WAN poort van je Asus, daarna VLAN 300 invoeren voor internet 

Vandaag is het gelukt met het overzetten / vervangen van de modem.

Asus router RT-AX86U laatste firmware geïnstalleerd en de configuratie doorlopen.

Echter nu ik speedtests doe op wifi valt me op dat dit erg traag is
Wifi 5 meter afstand 5GHZ



Wifi 5 meter afstand 2.4GHZ


Op een console (ps4 pro) (bekabeld)
Down rond de 600MB
Up rond de 100mb
 


 



Heb ik iets verkeerd ingesteld of gaat er iets anders mis?

Reputatie 7
Badge +15

@Thomassz030 

En de snelheid met de T-Mobile modem was wel altijd goed?

Test ook eens met andere testservers en een laptop bekabeld op de Asus met de Ookla speedtest app?

Testen met de T-Mobile aangesloten kan je misschien ook eens doen.

@Waqqas Met de T-Mobile modem had ik bijvoorbeeld op de console bekabeld rond de 900+ mb.
Meerdere servers getest.

Asus bekabeld aan laptop: Asus direct op laptop bekabeld

 

Asus direct op laptop bekabeld andere server

 

Asus direct op laptop bekabeld andere server 2

Reputatie 7
Badge +15

@Thomassz030 

Kijk eens of het helpt om de witte Huawei mediaconverter voor even van het stroom te halen?

@Waqqas Dit heeft niet geholpen, soms loopt nu met de tests de download snelheid terug naar 400/500

Reputatie 7
Badge +15

@Thomassz030

Ik weet het niet zeker of dit nu ook het geval is maar ik las 2 topics over een Asus RT AX88U met precies hetzelfde probleem en bij beide gaf Asus aan dat het een router probleem is.

@Waqqas het betreft de ASUS rt-AX86U

In de beginpost spreek ik over een ax88u, dit was een typefout.

 

Heb ondertussen factory reset gedaan (Merlin), glasvezel van de voeding en router van de voeding gehaald en alles opnieuw opgestart. Nog ideeën?

Je draait al op Merlin, dan ben ik bang dat de 86 dezelfde problemen heeft als de 88, moeten ze nog wat fijn slijpen in de firmware als het maar geen hardware probleem is.

@Doornekamp33 Ik hoop hierop inderdaad dat het enkel firmware is. Indien het hardware gerelateerd is gaat de router direct retour.

 

Het bereik of dekking van de router is wel weer erg goed en prettig door de hele woning (nieuwbouw) wifi.

Reputatie 7
Badge +15

@Thomassz030

Sluit de Asus eens aan achter de Huawei dus LAN 1 naar WAN Asus om te kijken of hij zo de snelheid aan kan.

Asus is wat WiFi betreft zeker goed, en mocht je er toch niet mee uitkomen een tweede er in mesh achter en je bereik word lekker uitgebreid.

Ik had jammer genoeg de AC87, die had afwijkende hardware en ging snel uit de ondersteuning, dus de overstap gemaakt op de Fritzbox, net wat gebruiksvriendelijker.

@Waqqas Dus de huawei weer aansluiten als primaire router/modem zeg maar?

 

Heb alles net goed staan in mesh opstelling (ax55) op de midden verdieping.

 

Dan moet ik alles opnieuw instellen of zal dat goed gaan (heb exports van huidige instelingen gedaan)? 

 

Edit:

Ik lees ook op buitenlandse forums dat het wellicht ook aan de opties kan liggen zoals traffic analyzer, QoS. Aiprotection etc. Ook buitengewoon hoge ram gebruik. Ik zit rond de 500 mb ram gebruik van de 1000. Terwijl er niks zwaars draait. Ook wordt er geadviseerd om ipv6 uit te schakelen zolang dit nog niet gebruikt wordt. M.b.t. het RAM gebruik lijkt dit een bekend issue te zijn en staat op het lijstje van ASUS om dit probleem op te pakken/ te verhelpen.

 

Ik ga eens testen met bovenstaande van het amerikaanse forum wat er gebeurd. Ook zal ik eens vanaf het begin alles opnieuw instellen met de Huawai ertussen. Echter zal ik dit later in de week pas doen en de resultaten hier delen.

Reputatie 7
Badge +15

.

@Waqqas wat zou een betere optie m.b.t. de asus router zijn volgens jou?

Reputatie 7
Badge +15

@Thomassz030

Ik heb zelf geen Asus dus heb niet echt een idee welke wel geschikt is, misschien @Doornekamp33 ?

Achter de Huawei router testen is niet echt nodig dus dat kan je laten 😅 wie weet helpt wat jij zegt.

Reputatie 7
Badge +16

@Hidden.nld Heb jij nog suggesties: ik meen me te heugen dat jij ooit een Asus gebruikte - wellicht heb ik het helemaal mis; in dat geval, sorry! 😊

@Jason ik ga eerst nog testen en opstellingen aanpassen, of ik de router daadwerkelijk ga omruilen wacht ik nog even af. Maar oriëntatie vooraf is uiteraard niet verkeerd. Als ik nu een upgrade doe vanaf dit huidige type ga ik naar het dubbele budget, is de vraag of dit het waard is.

Reputatie 7
Badge +16

@Thomassz030 Helemaal goed! Mochten wij in de tussentijd een handige tip voor de setup in het vizier krijgen, dan hoor je het direct.

Reputatie 7
Badge +4

@Thomassz030 het is alweer even geleden dat ik een Asus in me handen heb gehad. Maar volgens mij traffic analyzer uit en nat booster aan.

Ik heb nu een Huawei ax draaien van nog geen 50 euro. Nou eigenlijk 2 met mesh. Is eigenlijk een simpel ding zonder poespas maar wel ax wifi. Trek 840 tot 930 bekabeld en 600/700 met wifi 6 en heeft een apart netwerk voor wifi 5

Reputatie 7
Badge +16

Thanks voor je reactie @Hidden.nld; de verlokkende sirenenzang heeft geholpen! 😉 

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Thomassz030 

Heb je ook de optie QoS uit en HW acceleration aan? Wanneer je de Ookla speedtest app gebruikt wil je dan eens Leaseweb als testserver gebruiken?