Beantwoord

Extreem traag internet op werklaptops sinds deze week


Reputatie 3

Sinds deze week is het internet op onze werklaptops ondoenlijk traag. Websites laden amper en speedtest kan een test amper afronden. Het vreemde is dat MS Teams prima werkt, en ook de verbinding naar het intranet van mijn bedrijf via VPN werkt wel prima. 

Helemaal apart is dat dit gedrag vertoond wordt op 2 verschillende laptops van 2 verschillende bedrijven. Ook heb ik dezelfde klachten gehoord van andere collega’s met T-Mobile, terwijl collega's met KPN of Ziggo nergens last van hebben. Dit maakt T-Mobile Thuis wel erg verdacht…

Wij hebben een 100 Mbit VDSL verbinding via een Zyxel VMG8825-T50. Door het hele huis hangen Unifi access points. Alle privé-devices zoals telefoons, laptops en tablets werken foutloos.

Wat me opvalt is dat beide werklaptops gebruik maken van ZScaler. Zou het kunnen dat T-Mobile en ZScaler niet meer lekker samenwerken?

Eenzelfde probleem had ik al gevonden in dit topic, waar ik ook een reactie heb achtergelaten: Probleem met VPN verbinding | T-Mobile Community. Echter wil ik niet het risico lopen dat mijn probleem over het hoofd wordt gezien, aangezien wij van onze internetverbinding afhankelijk zijn voor ons werk. 

Ik hoop dat iemand de gouden tip heeft, of iemand van T-Mobile die even kan checken of er inderdaad issues zijn met ZScaler icm T-Mobile. Alvast dank!

icon

Beste antwoord door KevinS 15 March 2023, 21:17

Bekijk origineel

15 reacties

Reputatie 3

Als je kijkt op het forum staan meer van deze berichten.

Lijkt een algemeen probleem in het T-mobile netwerk deze week.

Misschien kan je aan een T-mobile medewerker bijvoorbeeld @Tommie  de websites doorgeven die niet werken, dit helpt ze om het probleem te traceren.

Reputatie 3

In principe iedere internet website is traag. Algemene websites zijn in ieder geval:

Youtube
Speedtest.net
Google 
Google Images
Google Maps
Duckduckgo

Ook Outlook synchronisatie is erg traag. 

Reputatie 7
Badge +9

Hoi @KevinS, welkom op de Community! Ik ben gelijk voor je gaan kijken. Ik zie dat je een switch hebt aangesloten op het modem. Zou je de verbinding kunnen testen zonder dat deze is aangesloten?

 

Ook zie ik dat het modem al enige tijd online staat, zou je het modem een powerflip kunnen geven? 

 

Kan je mij laten weten of dit verandering brengt in de verbinding?

Reputatie 3

Hoi @Tommie ik heb net de betreffende laptop bedraad direct op de herstarte Zyxel router aangesloten maar dat lost helaas niets op. 

Hier precies hetzelfde probleem… 1 werk laptop die met ZScaler draait - kom niet verder dan max 1mpbs.. Mijn Macbook daarnaast zonder VPN verbinding of iets, haal ik makkelijk 200mbps (met Wifi). 

 

 

Reputatie 3

@Tommie het probleem is wel dusdanig dat als het deze week niet is opgelost, ik zal moeten overstappen van provider. Ik ben tot nu toe altijd erg tevreden geweest met T-Mobile maar niet mijn werk kunnen doen is een absolute showstopper waar ik niet op kan wachten… Ik zou het wel heel jammer vinden als het nodig is!

Reputatie 7
Badge +9

Hi @KevinS, zou je voor mij een aantal speedtesten willen doen? Zou je onderstaande stappen goed willen volgen? Als de testen niet aan onderstaande eisen voldoen, kunnen we geen onderzoek starten.

 

  • Ga via een browser naar www.speedtest.net/apps en download de app voor het device waarop je de speedtest wil uitvoeren
  • Sluit alle programma's af voordat je de snelheidstesten start, vergeet niet een eventuele VPN uit te schakelen
  • De computer of laptop dient bekabeld te zijn aangesloten, een speedtest van een TV of spelcomputer kunnen wij niet gebruiken
  • Voer de speedtest uit. Voor een goed beeld is het het beste om op verschillende doelservers te testen. Onder de grote GA knop kun je een server kiezen. Is de snelheid ver onder wat het zou moeten zijn? Voer dan nogmaals een speedtest uit op hetzelfde device met minimaal vijf minuten tussen de speedtests.
  • Maak minimaal twee screenshots, van speedtesten op verschillende doelservers en zorg dat je hele bureaublad zichtbaar is inclusief je verbindingstype (het is belangrijk om te kunnen zien dat er bekabeld getest is)
  • Maak een screenshot van het taakbeheer (Task Manager, op Windows) of activiteitenmonitor (Activity Monitor op iOS): In Windows vind je deze door op CTRL+ALT+DEL te drukken; kies voor meer details als deze niet direct zichtbaar zijn In Apple MacOS kan je zoeken op "Activity Monitor" vanuit het Spotlight zoekvenster
  • Maak een screenshot van de IPconfiguratie: Windows: Via de zoekfunctie onder sneltoets “Windows + R", typ in: ‘’cmd’’ en druk op enter (of zoek naar Opdrachtprompt/Command Prompt in het Startmenu). Typ na het openen in: ipconfig/all en druk op Enter Apple MacOS: Via de Finder of het Spotlight zoekvenster de Terminal app openen. Typ in: /sbin/ifconfig en druk op enter. Dit geeft alle verbindingen weer die het device op dat moment heeft.
  • Wil je mij de screenshots in één keer toesturen en ervoor zorgen dat bovenstaande punten worden gevolgd?

 

Alvast bedankt voor de moeite!

Reputatie 3

Hoi @Tommie Dit lukt helaas niet. Vanwege bedrijfspolicy kan ik geen apps installeren. En op privé-apparaten waarbij dat wel kan ervaar ik geen problemen. 
 

De Speedtest website geeft een Ping van tussen de 750 en 1300ms en blijft daarna op 0 download staan, de test wordt niet afgerond. Dit op verschillende servers. 

Reputatie 3

@Tommie Hier nog een voorbeeld van hetzelfde probleem. Het ligt echt bij T-Mobile en ik zou graag willen dat het wordt opgelost. In mijn configuratie is niets veranderd de afgelopen weken. 

Reputatie 3

Ik heb net de klantenservice gebeld omdat ik niet meer kan wachten. Helaas was het enige wat gezegd werd: “het gaat om werklaptops en de andere apparaten werken nog wel goed, dus kunnen we niets voor u betekenen”. Op z’n minst teleurstellend, aangezien het niet aan mijn apparatuur ligt. 

Reputatie 7
Badge +9

Hi @KevinS, kan je de verbinding testen zonder dat er een switch of eigen modem is aangesloten? 

Reputatie 3

Hoi @Tommie ik heb net de betreffende laptop bedraad direct op de herstarte Zyxel router aangesloten maar dat lost helaas niets op. 

Hoi @Tommie , zoals hierboven geschreven heb ik dat al geprobeerd. Toen heb ik de kabel van router naar switch losgekoppeld en direct mijn laptop met de Zyxel router verbonden. 

Reputatie 7
Badge +9

@KevinS ik krijg op dit moment bijna geen informatie uit de lijnmeting. Is het modem goed aangesloten zonder switch? Dan voer ik nogmaals een lijnmeting uit.  

Reputatie 3

Ik heb de switch uit de router getrokken. Ik moet nu toch even voor een half uurtje weg dus geen probleem. Daarna moet de kabel er wel weer in.. enige wat nog aangesloten is, is een raspberry pi met pi-hole. 
 

Bedankt voor het meedenken!

edit: wordt een uurtje, denk dat ik rond 13:45 weer m’n switch nodig heb. 

Reputatie 3

@bassiebal geeft hier het antwoord: 

Een DNS flush is het gouden antwoord. Dat doe je zo.

@Tommie bedankt voor het meedenken.

 

Reageer