Beantwoord

Gegarandeerde snelheid bij 1Gbit abonnement

  • 16 March 2021
  • 8 reacties
  • 220 Bekeken

Reputatie 1
  • is een Top Poster
  • 7 reacties

Wat is de gegarandeerde internetsnelheid (bekabeld) voor een 1Gbit glasvezelabonnement? Ik heb een speedtest gedaan met een laptop bedraad aangesloten rechtstreeks op de Zyxel router. De snelheid die ik haal is zo'n 600 Mbit download en 700 Mbit upload. Dit is niet echt dicht in de buurt van 1 Gbit. Ik lees in een van de topics hier (https://community.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-vast-internet-492/wifi-snelheid-beperkt-van-zyxel-modem-en-zyxel-wifi-versterker-324596?postid=1563048#post1563048) dat 90% van de abonnementssnelheid gegarandeerd wordt, maar in mijn geval is dat dus zo'n 60-70% maar. Is dit te verwachten? Of betekent het dat de monteur iets fout heeft gedaan?

 
icon

Beste antwoord door Waqqas 16 March 2021, 13:55

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @LoekV 

Het minimum is 70% dus 700 Mbit maar direct aangesloten op de modem zul je zeker wel rond de 900 Mbit moeten halen.

Heb je getest met de ookla speedtest desktop app dus niet via de website? Misschien kan je ook eens in veilige modus testen bijvoorbeeld om te kijken of er niks op je laptop zit dat voor vermindering van de snelheid zorgt.

Reputatie 1

Hoi Waqqas, bedankt voor je reactie. Oké, dus inderdaad zouden we ~900 Mbit moeten halen. Ik heb getest met de ookla speedtest website (dus niet de desktop app inderdaad). Ik zal de test nog eens herhalen met de desktop app om te kijken of ik dan andere resultaten krijg. Ook de tip van veilige modus zal ik proberen.

 
Reputatie 7
Badge +4

Goede reactie van @Waqqas! Laat je ons weten hoe het is gegaan @LoekV:eyes:

Reputatie 1

Heb de afgelopen dagen wat tests gedaan (met de app en in veilige modus). Gisteren was de download en uploadsnelheid als volgt (gemiddelde en standaarddeviatie over 16 metingen): 947±1 Mbit/s en 464±125 Mbit/s. De downloadsnelheid was dus dik in orde, en erg stabiel ook. Maar de uploadsnelheid was heel laag, en ook met een hele grote variatie in de metingen. Vandaag nog eens herhaald en nu zijn de waarden ongeveer 947 Mbit/s voor download, en 940 Mbit/s voor upload. Lijkt stabiel te zijn ook over een aantal metingen. Geen idee waarom er gisteren zoveel fluctuatie was in de upload. Is dit normaal, dat de snelheden van dag tot dag wisselen?

 

Overigens zag ik geen verschil tussen metingen in ‘veilige modus’ en in de gewone modus.

Reputatie 7
Badge +4

Dat is een duidelijke uitslag @LoekV! Aangezien jouw internetlijn er bovengemiddeld goed uitziet lukt het mij niet om de oorzaak te vinden. Zou je wederom een speedtest kunnen doen in de veilige modus met de speedtest app en vervolgens een print screen van jouw hele scherm in dit topic kunnen delen? Hiermee hebben wij het probleem beter voor ogen en kunnen wij gericht dit probleem onder handen nemen!

 

Los gewoon landelijk heel snel die trage upload op.

Dit gaat nergens meer over, iedere keer weer opnieuw “het probleem zoeken”

 

Het is allang bekend dat dit in het interne netwerk van TM ligt.

Stop met klanten van het kastje naar de muur sturen.

Reputatie 1

Hoi @Cal, vandaag nog eens de snelheid getest, en vandaag helaas weer een bedroevende lage uploadsnelheid… Zie hieronder de resultaten van de test in veilige modus:

 

Reputatie 7
Badge +5

@LoekV

Lees bij bovenstaande link over de uitdaging die Tmobile inmiddels al 3 maanden heeft en nog niet opgelost heeft.

Ga lekker door met je speedtest en sluit je aan bij het andere topic.

@CalOok iets voor jou misschien? Of hebben ze jouw de oorzaak wel ingefluisterd en blijven we gewoon tijd verspillen met niets zeggende vragen om speedtest resultaten?

 

Reageer