Beantwoord

Glasvezel direct op Ubiquiti UDM SE

  • 8 May 2023
  • 7 reacties
  • 1353 Bekeken

  • is een nieuwe Poster
  • 3 reacties

Hi!

Ik heb al een hoop gelezen, maar ik heb nergens een definitief antwoord gevonden waar ik mee verder kom. 

Ten tijde van aanvraag werd mij verzekerd dat ik een glasvezelmodem zou krijgen waar, net zoals mijn Fritzbox 5490, direct de glasvezel in kon.
Helaas was ik er niet toen de boel werd geïnstalleerd en bij thuiskomst negatief verrast. Geen stabiele verbinding en een veel hogere ping.
Uiteindelijk de glasvezel uit de converter gehaald en direct in de Fritzbox gestoken en dat werkt uitstekend!

Maar, nu de uitdaging. Sinds kort heb ik een Ubiquiti UDM SE. Deze heeft een WAN glasvezel optie. Deze wil ik gebruiken zoals ik nu met mijn Fritzbox doe; direct aangesloten zonder converter.

Na wat uitzoeken ben ik op deze SFP module uitgekomen: https://www.routershop.nl/bidi-sfp-glasvezelmodule-tx-1310-rx-1550nm/pid=76558
Verder, omdat ik de USM SE op een andere plek wil hebben een 10m glasvezelkabel met een koppelstuk. Dit werkt, want Fritzbox komt netjes online. Wanneer ik de glasvezelkabel in de UDM steek icm met de SFP module, gaat het witte pijltje branden. Maar wanneer ik de WAN Primary instel op de Fiber poort en Vlan 300 instel, krijg ik geen internet. 

Het lijkt geen MAC issue te zijn, want zowel de Huawei T54 + converter als ook de Fritzbox komt online. Ondertussen wel al een MAC release uit laten voeren en de UDM SE 1,5 uur laten staan. Werkte ook niet. 

De aansluiting is AON op WBA (voorheen XS4ALL)

Heeft iemand een idee?

Veel dank alvast!

Groet,
Bart
 

icon

Beste antwoord door Pieter_B 13 May 2023, 21:59

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @b.ypma 

Misschien kun je eens een foto van de instellingen in de UDM hier plaatsen, wellicht zie je iets over het hoofd.

Hi @Waqqas,

Dank voor je reactie. Hier een screenshot van de WAN instellingen zoals ik ze eerder toepaste. Het halve huis is nu online, dus kan het niet toepassen. Normaal gesproken heb ik deze instellingen toegepast op de Primary WAN. 

DNS staat nu op auto, ook al 8.8.8.8 / 1.1.1.1 geprobeerd. 

Dank alvast!

Groet,
Bart

 

Goedemorgen @Waqqas

Was jou toevallig al iets opgevallen? Of wellicht iemand anders die meeleest?

Alvast dank!

Groet,

Bart

Reputatie 6
Badge

die fritzbox heeft toch ook een SFP glasmodule. Heb je die al geprobeerd in je UDM?

Ik zie geen gekke dingen in je configuratie. Ik ken de router lijn van Ubiquiti (alleen een paar APs)niet en weet niet wat dat witte pijltje betekent. Plaat eens een plaatje van het poorten overzicht?

Reputatie 7
Badge +3

@b.ypma 

 

Goedenavond!

Helaas eerder geen tijd gehad om eea te proberen. Hier de screenshots van de toegepaste instellingen.
Heeft iemand dit werkend of heeft iemand wellicht tips qua verdere instellingen?

Dank alvast!

Groet,
Bart

 

Reputatie 7
Badge +4

Goedenavond!

Helaas eerder geen tijd gehad om eea te proberen. Hier de screenshots van de toegepaste instellingen.
Heeft iemand dit werkend of heeft iemand wellicht tips qua verdere instellingen?

Dank alvast!

Groet,
Bart

SFP modules en Dream Machine(s) zijn niet altijd de beste vrienden. Heb al veel topic hierover gezien, zowel hier als Ubiquiti Forum en Reddit. Bij sommige hielp een van onderstaande om het werkte te krijgen 

  • Replug de SFP wanneer de kabel is aangesloten en DM aanstaat
  • Verander de autonegotiation naar 1000/Full ipv Auto

Als je met SSH inlogt in de Dream Machine, wat laten de volgende commandos zien?

ethtool eth9
ethtool -S eth9

Reageer