Beantwoord

GPON ONT TP Link Omada glasvezel vlan300 instellingen Huawei

  • 8 December 2023
  • 11 reacties
  • 304 Bekeken

  • heeft eerste post geplaatst
  • 4 reacties

Ik gebruik sinds wat maanden 400mbits glasvezel netwerk. Nu wil ik alles direct via mijn eigen TP LINK

Ik heb zelf een TP Link ER7212  3in1 ook heb ik een SFP module erin zie foto

Ik heb de benodigde fiber patchkabel: sc/apc naar lc/upc.

Glasvezel van odido met huawei GPON OptiXstar HG8010Hv6-10

Als ik alles aansluit en vlan300 instell heb ik nog steeds geen internet. Wat moet ik nog meer instellen?

LET OP de 802.1Q TAG is nu aangevinkt

 

 

icon

Beste antwoord door peter-keetfm 8 December 2023, 01:50

Bekijk origineel

11 reacties

@KayzerHoi

Als je direct op glasvezel wil met GPON heb je een GPON SFP module nodig.

Je zal dan het serienummer van je Huawei GPON ONT moeten klonen.

Het is makkelijker om gewoon de Huawei GPON ONT er tussen te laten.

En vanaf daar met een netwerk kabel naar jou eigen router gaan. (Mijn advies)

Maar mocht u het wel willen direct op glasvezel zie deze link.

LET OP !!

Als je deze SFP module (op jou foto) gaat aansluiten op jou GPON lijn gaan de andere gebruikers op die glasvezel splitter down.

Dit houdt in dat U ervoor zorgt dat een x aantal klanten offline gaan.

 

 

 

 

 

Oke ik wist niet dat ik de verkeerde sfp had. De fiber kabel was ook moeilijk aan te komen.

 

Ik wil best wel de huawei gebruiken. Kan iemand mij vertellen wat ik moet instellen in mijn router voor als ik de wan verbinding gebruik direct van de huawei?

Ik vraag dit omdat normalitair ik geen internet had wanneer ik de wan via de huawei pakte.

 

 

Vlan300

 

@Kayzer 

Werkt het.?

Bedankt, hij werkt nu perfect via de huawei wan

In de toekomst ga ik toch voor de sfp. Moet eerst een juiste kopen.

Bedankt, hij werkt nu perfect via de huawei wan

In de toekomst ga ik toch voor de sfp. Moet eerst een juiste kopen.

Waarom zou je dat willen.?

Een vraagje.

Bedankt, hij werkt nu perfect via de huawei wan

In de toekomst ga ik toch voor de sfp. Moet eerst een juiste kopen.

Waarom zou je dat willen.?

Een vraagje.

Omdat ik dan minder troep in me elektra ruimte heb. Daarnaast waarschijnlijk ook minder elektra verbruik.

Begrijpelijk

Dat is ook een van de rede dat ik een Fritzbox 5590 direct op glasvezel heb. (GPON)

 

 

Reputatie 6
Badge

Bedankt, hij werkt nu perfect via de huawei wan

In de toekomst ga ik toch voor de sfp. Moet eerst een juiste kopen.

Waarom zou je dat willen.?

Een vraagje.

Omdat ik dan minder troep in me elektra ruimte heb. Daarnaast waarschijnlijk ook minder elektra verbruik.

Let wel dat als je nu op GPON zit je een redelijke kans hebt dat je op enig moment over gaat naar XGSPON (bijv bij overgang naar > 1Gb verbinding of de om andere redenen).  Dan moet je alsnog weer een nieuwe module aanschaffen. En voor XGSPON werkt het op dit ogenblik niet, Ik vermoed dat Odido dat eerst in het netwerk mogelijk moet maken (nieuwe licenties uitrollen in hum apparatuur dacht ik).

Het verbruik van een ONT is zo laag dat je het nooit terug verdient. Een stopcontact sparen kan ik me voorstellen. Ik had echter een POE switch in de meterkast en heb de ONT via een POE splitter gevoed.  Dat had voor mij hetzelfde effect. Er is niet veel ervaring met eigen ONTs behalve in de Fritzbox zoals bij @peter-keetfm ). Maar ook daar zijn problemen mee geweest. Ik zou het niet aanraden omdat ieder probleem wat optreedt betekent dat je internet verbinding down is. Met de SLA waar ik hier met de familie mee te maken heb is dat niet gewenst... 

@louisL 

Die kans is er zeker als ik over ga op 2 of 8Gbit pakket kom ik op XGS-PON.

Als ik dan bijvoorbeeld 2Gbit neem en wil dat ook kunnen halen op een enkele pc heb ik niks aan de Fritzbox.

Dat omdat de 2,5Gbit poort als wan poort moet werken achter de XGS-PON ONT.

De rest van de poorten zijn 1Gbit.

De SFP ingang is geschikt voor 10Gbit.

Bij mij weten kunnen daar alleen Fritz SFP modules in en hun hebben geen rj45 SFP module.

Ik wacht dan tot de XGS-PON SFP module werkt bij Odido.

 

Begrijpelijk

Dat is ook een van de rede dat ik een Fritzbox 5590 direct op glasvezel heb. (GPON)

 

 

Mega geil 👌👌👌

Natte droom van een elektrocien

Reageer