Beantwoord

Internetsnelheid/bereik

  • 9 March 2023
  • 7 reacties
  • 104 Bekeken

Reputatie 1

Beste,

 

Zojuist is de monteur geweest en die heeft alles netjes aangesloten. Ook heeft hij bij de centrale wat kabels vervangen en schoongemaakt.

Helaas is het wifi bereik niet optimaal. Zit denk ik pak en beet 10 meter van de modem/router af en het bereik is niet vol. Er zitten verder geen muren tussen (appartement met alleen een deur). Ook heb ik gekozen voor de 1GBit snelheid. Helaas haal ik met wifi echter maar net 160Mb en bedraad met geluk iets van 520MB.

 

Iemand enig idee waar dit aan kan liggen?

Hoor graag van iemand een antwoord :) 

icon

Beste antwoord door Folkert 9 March 2023, 15:14

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Beste Michel,

Test eerst bekabeld via een goede netwerkkabel, minimaal CAT 5E, direct van pc naar modem en start je pc in veilige modus zodat er zo min mogelijk achtergrond processen draaien. Gebruik de Windows Ookla speedtest app, niet een browser.

Voor Wifi ben je van veel factoren afhankelijk: schakelt de pc naar het 5 GHz netwerk? Wat is de maximale doorvoersnelheid van de netwerkkaart? Etc.

Laat eerst even weten wat je bekabeld haalt.

Groeten,

 

Folkert

Reputatie 1

Beste Folkert,

 

dank je wel voor het uitgebreide antwoord.

Sorry voor mijn late reactie.

 

Helaas geen performance verbetering. Blijft erg schommelen. Hoogste is rond de 550 mb. Uiteraard CAT5e en aangesloten direct op het modem en verbonden met mijn pc.

 

qua wifi heb ik de kanalen ietwat aangepast, helaas ook zonder resultaat. Dit schommelt aanzienlijk. Ene keer 170mb en de andere keer 260mb.

Woon sinds kort op mijzelf, in mijn ouderlijk huis haalde ik draadloos dik 300mb, dus het ligt niet aan mijn laptop. Dat kan ik hierdoor wel uitsluiten.

 

Denk dat het toch ook wel te maken heeft met het relatief slechte bereik. Terwijl de afstand maar 10m is en zonder al te veel muren.

 

mvg

Michel

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Beste Michel,

Je kunt even testen wat je draadloos haalt met de laptop naast het modem. 

Waar staat het modem? Soms worden ze in de meterkast geplaatst wat niet bepaald de beste plek voor Wifi is i.v.m. al het aanwezige metaal daar. Een goede optie is dan het modem verplaatsten naar een betere plek via een langere kabel tussen media converter en modem.

De ene muur is de andere niet, het bouwmateriaal maakt wel wat uit voor de demping, vooral bij 5 GHz Wifi.

Groeten,

Folkert

Reputatie 1

Beste Folkert,

 

dank voor het snelle antwoord alweer.

Voor wat betreft naast het modem gaan zitten of op de bank is pak en beet een verschil van 30mb waarbij ook niet hoger dan 260mb.

 

inmiddels heb ik begrepen dat de monteur acties heeft uitgezet. Wellicht dat de netwerkleverancier (KPN) nog iets gaat doen, want de monteur vond de  snelheid ook niet goed. Hij had het erover om draadloos met 1gb ongeveer 900mb te halen. 
 

Nu vind ik dat ik bedraad ook wel minimaal de 900mb moet aantikken. Helaas is dit 550mb.

we gaan het zien.

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Duidelijk Michel,

Hopelijk kan de monteur iets voor je betekenen. 900 Mbit aantikken via Wifi is nogal wat en geen enkele provider gaat dit garanderen. Bedraad moet je het inderdaad wel kunnen halen bij een 1 Gbit abonnement maar ook dan zal de netwerkkaart de doorvoersnelheid ook moeten halen al lukt dit met A kwaliteit hardware vast wel.

Test altijd met de Ookla Speedtest app, niet met een browser. Weet niet precies hoe het zit maar de app stuurt data pakketjes van een andere grootte heb ik me laten vertellen, wat een nauwkeurigere meting oplevert.

Ben ook benieuwd wat je voor ping tijden haalt...

Reputatie 1

Als ik thuis ben zal ik is kijken ook naar de ping tijden. Die zal ik dan wel vermelden.

 

Hardware zit goed. Relatief nieuw (high-end) systeem.

 

Reputatie 6
Badge

Beste Folkert,

 

dank voor het snelle antwoord alweer.

Voor wat betreft naast het modem gaan zitten of op de bank is pak en beet een verschil van 30mb waarbij ook niet hoger dan 260mb.

 

inmiddels heb ik begrepen dat de monteur acties heeft uitgezet. Wellicht dat de netwerkleverancier (KPN) nog iets gaat doen, want de monteur vond de  snelheid ook niet goed. Hij had het erover om draadloos met 1gb ongeveer 900mb te halen. 
 

Nu vind ik dat ik bedraad ook wel minimaal de 900mb moet aantikken. Helaas is dit 550mb.

we gaan het zien.

 

 

Ik denk dat je mogelijk 2 problemen hebt: de snelheid befraad die gewoon te laag is en de te lage WIFI:

  • voor het wifi probleem: check eens op welke band  (2,4 of 5 Ghz) je verbonden bent. Je wilt er zeker van zijn dat je op 5ghz zit. de 2.4 band is meer beperkt en vaak overvol met daardoor een lage snelheid. Dat kan T-mobile niets aan doen. Je zou als  je de 2.4 echt wilt gebruiken nog kunnen proberen je kanaalsettings vast te zetten, maar gebruik dan alleen kanaal 1, 6  of 11. Maar verwacht over WIFI ook op 5Ghz niet meer dan 600 Mb afhankelijk van de laptop
  • Bedraad moet je eigenlijk vrijwel altijd > 800Mb kunnen halen.  Ik haal  bijv. 935 down 850Mb up. Het klinkt er inderdaad naar dat KPN(als dat de eigenaar van het glas is en T-mobile geen eigen hardware in de POP heeft) mogelijk zou kunnen helpen

Reageer