Beantwoord

Ip Adress gehackt?

  • 8 September 2020
  • 2 reacties
  • 715 Bekeken

Goedemorgen,

Ik ben op 21 juli slachtoffer geworden van fraude en ben momenteel alle informatie aan het verzamelen hoe dit is gekomen. 

De bank geeft aan dat de transactie is gebeurd op hetzelfde IP Adres waarmee ook mijn reguliere transacties ook worden verricht.

 

Mijn vraag is: is het mogelijk dat een IP adres gehackt kan worden en zo achter mijn bankgegevens kan komen? Zo ja, kan dit worden achterhaald?

 

Ik hoop dat u mij hiermee verder kunt helpen zodat ik verder kan met het onderzoek.

 

Alvast bedankt voor alle moeite,

 

Berger.

icon

Beste antwoord door Pieter_B 8 September 2020, 11:41

Bekijk origineel

2 reacties

Reputatie 7
Badge +3

@Berger12345 

Waar we het hier dan over hebben heet ‘IP address spoofing’, maar is iets wat niet echt vaak voorkomt. Meestal heeft het ook betrekking op externe ‘hackers’ die een ‘trusted’ intern netwerk filer proberen te omzijlen om bij gegeven te komen, maar bij een bank zijn nog wel wat andere security measurements aktief dan alleen maar IP filtering.

Om een bank omgeving van een persoon binnen te komen, zal je toch ook de credentials van deze persoon moeten hebben om in te kunnen loggen. Daar bovenop hebben ook steeds meer banken een two factor authentication er bij betrokken, bijv. de ING doet dat door een confirmatie te vragen via de eigen app.

Dus naar mijn bescheiden mening is het binnendringen van een beveiligde omgeving met alleen maar een spoofd IP nagenoeg onmogelijk, of de betreffende bank heeft behoorlijk security leaks binnen hun netwerk. 

Ben medeklant, maar ik probeer een beetje uit te leggen wat wel of niet mogelijk is.

Hopelijk kom je tot een oplossing met je bank in deze zaak.

Reputatie 7
Badge +15

Lang geleden bij mij ook voorgekomen maar dan via een ander ip adres.

Het kan ook spyware op je laptop/pc zijn zoals een keylogger of linkje om te betalen bijvoorbeeld.

We hebben toen info opgevraagd bij de bank en aangifte bij de politie, het eindresultaat was helaas enkel informatie ontvangen hoe je dit in de toekomst kunt voorkomen.

Reageer