Beantwoord

Is het mogelijk om ping te verminderen?

  • 18 December 2020
  • 3 reacties
  • 245 Bekeken

Hey, ik ben overgestapt naar T-Mobile 1gbit via een andere 1gbit provider. Bij de vorige provider had ik bijna altijd 1ms (of minder) latency met servers in de buurt/speedtest.net/Google. Ik krijg nu bijna altijd 6-8ms. Is er een mogelijkheid om de ping te verminderen? Lopen jullie hier ook tegen aan?

 

icon

Beste antwoord door Cal van Odido 21 December 2020, 10:43

Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Hi @Feratysm, handig dat je een screenshot hebt toegevoegd! Ik vermoed dat je naar de ping kijkt om te gamen? Hoewel je zou kunnen zeggen dat het relatief een stuk hoger is, is 6-8ms eigenlijk niet merkbaar tijdens het gamen. Veelal is namelijk de veronderstelling dat je een refresh rate boven de 60 Hz niet merkbaar is voor het menselijk oog, en met 6-8ms zit je nog ver onder de refresh rate van 60 Hz waardoor je in principe geen ‘zichtbare’ lag zal ervaren, net als dat je met 1 ms geen ‘zichtbare’ lag hebt. 

Op zich vind ik een ping van rond de 1 ms erg idealistisch, maar weet je zeker dat je het ook op dezelfde manier vergelijkt? Gebruik je bijvoorbeeld dezelfde server om te testen via de Ookla speedtest app, of een andere server dan voorheen? Is jouw setup nog steeds hetzelfde? Had je bepaalde programma's open staan die hier invloed op kunnen hebben? Al in al zijn er een hoop variabelen.

Persoonlijk zou ik je er, vanwege de eerder genoemde redenen, niet druk om maken als je het bijvoorbeeld voor gamen gebruikt. Daartegen help ik je ook heel graag om het te reduceren als je dat het liefste ziet.

Hi @Feratysm, handig dat je een screenshot hebt toegevoegd! Ik vermoed dat je naar de ping kijkt om te gamen? Hoewel je zou kunnen zeggen dat het relatief een stuk hoger is, is 6-8ms eigenlijk niet merkbaar tijdens het gamen. Veelal is namelijk de veronderstelling dat je een refresh rate boven de 60 Hz niet merkbaar is voor het menselijk oog, en met 6-8ms zit je nog ver onder de refresh rate van 60 Hz waardoor je in principe geen ‘zichtbare’ lag zal ervaren, net als dat je met 1 ms geen ‘zichtbare’ lag hebt. 

Op zich vind ik een ping van rond de 1 ms erg idealistisch, maar weet je zeker dat je het ook op dezelfde manier vergelijkt? Gebruik je bijvoorbeeld dezelfde server om te testen via de Ookla speedtest app, of een andere server dan voorheen? Is jouw setup nog steeds hetzelfde? Had je bepaalde programma's open staan die hier invloed op kunnen hebben? Al in al zijn er een hoop variabelen.

Persoonlijk zou ik je er, vanwege de eerder genoemde redenen, niet druk om maken als je het bijvoorbeeld voor gamen gebruikt. Daartegen help ik je ook heel graag om het te reduceren als je dat het liefste ziet.

Hey sorry voor het late bericht. Het zou best top zijn als het minder kon worden, nu ook met cloud gaming en dat soort dingen. Ja setup is precies hetzelfde, ik merk echt bij alles wat ik doe dat er altijd 6-8ms vertraging bij komt. Realistisch gezien zal ik dit in meeste gevallen niet merken, maar ik ben toch benieuwd waarom het iets hoger is dan eerst

Reputatie 7
Badge +3

@Feratysm

1ms is een utopie in netwerkland, want dat soort tijden kan je meestal alleen maar tegenkomen binnen je eigen LAN.

naar de DHCP server van TMT alleen al heb ik dit 

 Binnen pfSense draait een constante meting tussen de gateway en de DHCP server die mijn IP heeft aangeboden.

Dus hieruit kan ik opmaken dat alles waarschijnlijk in ping hoger zal liggen als 2.8ms, waarbij zeker gesteld is dat 1 ms de werkelijkheid echt overstijgt.

Reageer