Beantwoord

Mediaconverter overbodig?

  • 7 February 2023
  • 10 reacties
  • 2676 Bekeken

Ik krijg binnenkort glasvezel van T-Mobile, echter snap ik niet waarom de media converter nog steeds wordt meegeleverd aangezien de T-54 modem een SFP-aansluiting heeft, waar GPON modules voor glasvezel voor bestaan.

Is het mogelijk om die zelf te installeren of is de converter echt per se nodig?

Overigens als de converter wordt opgehangen, is de text ondersteboven, wat niet slim was van Huawei.

icon

Beste antwoord door peter-keetfm 7 February 2023, 18:29

Bekijk origineel

10 reacties

Naar mijn weten is de SFP aansluiting op de T54 uitgeschakeld en is deze bij T-Mobile niet te gebruiken.

Ik zelf gebruik wel een GPON SFP module in een Fritzbox 5590.

Dat werkt wel.

 

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @secretqwerty10 

Een glasvezel installatie wordt altijd door een monteur van Guidion gedaan, indien je dit toch zelf doet dan vervalt de garantie en bij schade kunnen de kosten flink oplopen.

Naar mijn weten is de SFP aansluiting op de T54 uitgeschakeld en is deze bij T-Mobile niet te gebruiken.

Ik zelf gebruik wel een GPON SFP module in een Fritzbox 5590.

Dat werkt wel.

 

Dankjewel voor dit antwoord, maar mijn vraag ging eerder om de keuze daarvoor. Wat is de reden dat deze is uitgeschakeld en er geen SFP module erbij werd geleverd in plaats van een mediaconverter?

De rede van een los glasvezel kastje is waarschijnlijk een van de rede om de vrije router keuze makkelijker te maken. 

Dat is voor de (gewone) gebruiker makkelijker.

Met een utp netwerkkabel te werken dan met het gevoelige glasvezel kabel.

De meeste routers werken met een rj45 wan poort.

 

 

 

Reputatie 7
Badge +15

@secretqwerty10

Wat ook een reden is (door een moderator genoemd) 

Je hebt nu te maken met AON, GPON en XGSPON dus dat zal een chaos worden als klanten hiermee zelf aan de slag gaan.

@secretqwerty10

Wat ook een reden is (door een moderator genoemd) 

Je hebt nu te maken met AON, GPON en XGSPON dus dat zal een chaos worden als klanten hiermee zelf aan de slag gaan.

Een monteur zal dit prima kunnen installeren met een passende SFP module. (Wat dan bij het aansluit pakket zit) "als dit ooit actief wordt op de T54"

Dat dit niet gebeurt heeft te maken met o.a. als een klant een eigen router wil aan gaan sluiten.

En dat via een glasvezel kastje veel makkelijker is in de meeste gevallen.

Voor mij i.i.g. geen probleem met de Fritzbox 5590.

Ik kom van kpn AON SFP module.

Ga naar T-Mobile GPON SFP module.

Als ik ooit XGS-PON krijg koop ik er een XGS-PON SFP module bij. (Deze zat nog niet bij mijn Fritzbox 5590)

Als ik ooit terug naar Kpn zal willen kan ik de AON module weer inzetten.

(Waarschijnlijk blijf ik bij T-Mobile bevalt prima 😀)

 

Reputatie 7
Badge +4

De rede van een los glasvezel kastje is waarschijnlijk een van de rede om de vrije router keuze makkelijker te maken. 

 Niet alleen dat, maar je geeft de klant ook vrijheid om het modem neer te zetten waar die maar een UTP kabel kan krijgen. Je zit niet meer vast aan het installeren van het modem naast het FTU. 

De rede van een los glasvezel kastje is waarschijnlijk een van de rede om de vrije router keuze makkelijker te maken. 

 Niet alleen dat, maar je geeft de klant ook vrijheid om het modem neer te zetten waar die maar een UTP kabel kan krijgen. Je zit niet meer vast aan het installeren van het modem naast het FTU. 

Dat klopt helemaal.

Daarom zij ik een van de rede.

De meterkast waar de aansluiting vaak zit is niet de meest gunstige voor een wifi router.

Al hoewel het vaak wel werkt en goed gaat met draadloos internet.

Voor een wifi router zou het beste zijn op een plek waar het meeste gebruikt word door wifi apparatuur.

En soms al voldoende om zonder extra acces points te werken of 1 minder.

 

 

Reputatie 6
Badge

De rede van een los glasvezel kastje is waarschijnlijk een van de rede om de vrije router keuze makkelijker te maken. 

 Niet alleen dat, maar je geeft de klant ook vrijheid om het modem neer te zetten waar die maar een UTP kabel kan krijgen. Je zit niet meer vast aan het installeren van het modem naast het FTU. 

En de kwetsbaarheid van de glasvezel is een reden. Als je die met een SFP module in de router uit laat komen zal die meer mechanisch belast worden. Dat geeft een grotere kans op problemen. Hang de ONT dicht bij het FTU aan de muur en de glsasvezel zal niet belast worden. En zoals @Sven-TMT aangeeft, een ethernet kabel is veel makkelijker te leggen dan een lange glasvezel.  

@louisL 

Klopt.

Het valt ook wel mee hoor om met glasvezel te werken.

Ik gebruik het tussen mijn switchen zorg wel bij elke patch dat je een one click cleaner gebruikt.

Ook in het zakelijk omgeving worden vaak glasvezel patch kabels gebruikt.

Echter voor de (normale) gebruiker zal ik ook een netwerk kabel van cat5e of hoger 100% koper aanraden.

 

 

Reageer