Beantwoord

Meerdere VLAN's op Vigor2132FVn

  • 2 February 2022
  • 5 reacties
  • 130 Bekeken

  • heeft eerste post geplaatst
  • 1 reactie

Ik wil graag meerdere VLAN’s gebruiken op mijn Draytek Vigor2132FVn.

Volgens de Draytek website zou ik aparte LAN/Subnets kunnen aanmaken, en deze dan via een VLAN tag kunnen meegeven (https://www.draytek.com/support/knowledge-base/4912). En dit dan matchen op mijn switch.

Echter, als ik op mijn Draytek kijk dan kan ik wel meerdere LAN’s en subnetten aanmaken, maar zie ik geen mogelijkheid om een (PVID) VLAN tag mee te geven:

 

Ik zou het eventueel ook op een andere manier willen doen, zoals op basis van routing naar een L3 switch of firewall. Maar de Draytek ondersteund ook geen routing.

Als laatste optie had ik de Draytek misschien in bridge modus willen zetten en alles met een externe firewall willen afhandelen … maar ik zie ook geen mogelijkheid tot een bridge modus.

Ik zou ook graag 4 vlan’s willen gebruiken, maar ik kan alleen P1 en P2 gebruiken om te koppelen … dus verder dan twee vlan’s kom ik niet.

Dus, heeft iemand het gouden antwoord om meerdere subnetten/vlans werkend te krijgen op mijn draytek?

 

 

icon

Beste antwoord door TechRacing93 2 February 2022, 20:38

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

5 reacties

Reputatie 6
Badge +3

Hi @lvdn

Gezien wat je wilt doen kan je misschien beter de Draytek helemaal vervangen voor een router/firewall. Dan kan je vaak genoeg vlan's op aanmaken, afhankelijk van het type wat je kies natuurlijk :) 

 

 

Reputatie 3

Hoi @lvdn 

Helaas heb ik niet direct een antwoord voor je. Ik heb namelijk geen idee of die Draytek vlan tagging aankan. Wat me echter opvalt is dat je het hebt over ‘subnetten/vlans’. Dit maakt het, iig voor mij, vrij verwarrend gezien dit twee verschillende dingen zijn.

Nu heb ik een vermoeden dat hetgeen je wilt niet gaat lukken met die Draytek. Toch ben ik nieuwsgierig naar wat meer uitleg omtrent wat je precies wilt doen. Als je hierover wat meer uitleg zou geven zou het zomaar kunnen dat iemand hier ineens een briljant idee heeft zonder dat je een nieuwe router hoeft te kopen.

Reputatie 7
Badge +4

@lvdn helaas is wat jij wil niet mogelijk met een modem van T Mobile en word niet ondersteund.

Je zou dus een eigen modem moeten gebruiken

Hoi @lvdn 

Helaas heb ik niet direct een antwoord voor je. Ik heb namelijk geen idee of die Draytek vlan tagging aankan. Wat me echter opvalt is dat je het hebt over ‘subnetten/vlans’. Dit maakt het, iig voor mij, vrij verwarrend gezien dit twee verschillende dingen zijn.

Nu heb ik een vermoeden dat hetgeen je wilt niet gaat lukken met die Draytek. Toch ben ik nieuwsgierig naar wat meer uitleg omtrent wat je precies wilt doen. Als je hierover wat meer uitleg zou geven zou het zomaar kunnen dat iemand hier ineens een briljant idee heeft zonder dat je een nieuwe router hoeft te kopen.

Subnetten en VLAN’s zijn inderdaad twee verschillende dingen, maar ik hoop dat het duidelijk is dat ik meerdere (idealiter vier stuks) vlans/layer 2 netwerken wil kunnen maken om netwerksegmentatie te realiseren.

@lvdn helaas is wat jij wil niet mogelijk met een modem van T Mobile en word niet ondersteund.

Je zou dus een eigen modem moeten gebruiken

Hi @lvdn

Gezien wat je wilt doen kan je misschien beter de Draytek helemaal vervangen voor een router/firewall. Dan kan je vaak genoeg vlan's op aanmaken, afhankelijk van het type wat je kies natuurlijk :) 

 

 

Ik ben bang van wel … het is me echter niet duidelijk hoe ik dan de telefonie werkend krijg. Gezien deze direct met RJ11 op de Draytek zit aangesloten.

 

Reputatie 6
Badge +3

Ik ben bang van wel … het is me echter niet duidelijk hoe ik dan de telefonie werkend krijg. Gezien deze direct met RJ11 op de Draytek zit aangesloten.

 

 

Voor Voice staan de instellingen hier; 

https://community.t-mobile.nl/thuisnetwerk%2D539/eigen%2Dmodem%2Dwat%2Dzijn%2Dde%2Dvereisten%2D339306 

Je zal er een telefoon voor nodig hebben die direct SIP ondersteund.