Beantwoord

Mesh icm glasvezel

  • 9 April 2020
  • 5 reacties
  • 1896 Bekeken

  • heeft eerste post geplaatst
  • 1 reactie

Nu we veel moeten thuiswerken, merk ik dat ik helemaal gek word van het feit dat ik op drie plekken in mijn huis drie verschillende wifi-netwerken heb. Apparatuur stapt nooit op het goede moment over van de ene naar de andere ssid, waardoor ik als ik door het huis beweeg voortdurend slechte wifi heb.

Nu lees ik over Mesh systemen, die overal in huis één en hetzelfde ssid hebben, en die ervoor zorgen dat mijn laptop en telefoon altijd met het beste punt verbonden zijn. 

Maar ik lees ook dat dat misschien niet goed werkt met het t-mobile glasvezel modem, omdat je daar blijkbaar geen router achter kan zetten. Of dat je de apparaten dan in accesspoint-mode moet zetten, maar dat je dan functionaliteit kwijtraakt

Ik ben een complete novice op dit gebied, dus ik heb enorme beginnersvragen vrees ik…

  • kan ik gewoon een setje van die mesh dingen (ik zat naar de tp-link deco te kijken) kopen en inpluggen? Of gaat dat dan mis omdat ik geen router mag achter het glasvezelmodem?
  • kan ik die mesh-dingen dan bedraad op het glasvezelmodel aansluiten? 
  • ik ben vooral geïnteresseerd in goede stabiele wifi overal in huis. Ik hoef niet van buitenaf in mijn netwerk komen. 

Nog wat achtergrond info: ik heb een Draytek glasvezel modem, ik gebruik de tv ook. Naast de usual telefoons en laptops heb ik ook een chromecast en een nas in mijn netwerk zitten. Wifi komt bij ons niet door de vloeren/plafonds heen, dus ik heb nu op iedere verdieping een accesspoint, wat ik bedraad heb aangesloten op het modem.

 

Waarschijnlijk zijn mijn vragen al eerder op dit forum beantwoord, maar begrijp ik er te weinig van om dat door te hebben…

 

icon

Beste antwoord door Folkert 9 April 2020, 18:39

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @petelaa 

Je zou gewoon een tp-link Deco achter je Draytek kunnen plaatsen en deze het internetverkeer laten regelen.

De functionaliteiten van het mesh netwerk zullen niet beperkt worden. Hier lees je meer over een mesh netwerk :

https://www.50five.nl/blog/wat-is-mesh-netwerk.html

En zet de wifi op de draytek uit, kan die ook niet extra verstoren.

En koop geen draytek access points, aangezien die niet goed werken met de draytek router omdat T-mobile het tot nu toe presteert om de firmware zodanig achter te laten lopen dat de een de ander niet meer herkent.

Reputatie 7
Badge +3

@petelaa Als je dikke betonnen vloeren hebt koop dan maar helemaal geen Mesh systeem waarbij de stations draadloos met elkaar communiceren. Want die onderlinge communicatie gaat, vanwege de snelheid die behaald moet worden, via 5 GHz en dat komt dus niet door je vloer heen. Tenzij je ze zo kunt plaatsen dat ze elkaar echt kunnen zien, hoogstens met houten obstakels ertussen. Trapgat b.v.

In jouw geval is de beste optie gewoon accesspoints die bekabeld aangesloten zijn op de T-Mobile router. Kun je die accesspoints niet gewoon allemaal hetzelfde SSID geven? Kost je niets om het te proberen.

Iedereen is dol op Mesh tegenwoordig maar het heeft beperkingen als de stations elkaar niet kunnen zien door beton ertussen.

Wat betreft accesspoint mode, dat werkt netwerk technisch gezien altijd goed omdat er maar 1 router (de DrayTek) de baas is op het netwerk.

Groet, Folkert

@Folkert Helaas werkt die accesspoint mode niet goed met een nieuwe draytek accesspoint (903). Zie hiervoor mijn post. Helaas nog zonder antwoord van iemand van t-mobile.

Reageer