Beantwoord

netwerk met 1 DHCP server

  • 7 October 2020
  • 5 reacties
  • 1499 Bekeken

goede morgen allemaal,

 

na veel google en proberen en leren heb ik via de klantenservice me tog maar gewaagd hier een topic aan te maken.

 

WAT HEB IK NU!

thuis hebben we al een tijdje het t-mobile thuis netwerk waar ik een oude router boven heb staan waar de wifi van uit staat en als switch fungeert met een aparte DHCP server. deze is aangesloten op de t-mobile modem via de WAN <> LAN poort [zie tekening]. beneden heb ik een nieuwe WiFi router staan als switch en wifi punt. dit voor het goede wifi bereik in de tuin te krijgen als het huis zelf. dit ook weer aangesloten via WAN <> LAN poort en een eigen DHCP server. [zie tekening].

er loopt maar een kabel van de meterkast naar de woonkamer beneden (SFTP CAT7). vandaar de switch met IPTV en INTERNET.

T-Mobile HG659       IP 192.168.1.1

                subnet mask 255.255.255.0

TP-Link AX6000       IP 192.168.2.1

                subnet mask 255.255.255.0

          Default gateway 192.168.1.1

TP-Link WRD4300   IP 192.168.3.1

                subnet mask 255.255.255.0

          Default gateway 192.168.1.1

 

!!! Voor de duidelijkheid dit werkt !!!

 

WAT WIL IK!

boven is het WIFI Bereik aan de voorkant heel slecht (vandaar de oude TP-link WDR4300) voor een bekabeld netwerk. nu kan ik de wifi aanzetten maar dan heb ik 2 wifi netwerken in huis en dat vind ik nou niet zo goed werken. ik zou dus een en hetzelfde wifi netwerk (SSID en wachtwoord) willen. als ik dat doe op de huidige configuratie heb ik DHCP conflicten. ik had op internet gelezen dat de de extra router niet via WAN maar LAN <>LAN moet aansluiten en voor het aansluiten de router DHCP uitzetten en deze een LAN adres in het dhcp bereik geven. [ zie tekening ]

dit heb ik eerst geprobeerd met de AX6000 op Lan IP 192.168.1.2 maar via deze configuratie had ik wel TV Beeld Maar geen internet, sterker nog me apparatuur kon geen IP adres ophalen. mijn vermoeden was dat dit te maken had met de rede dat IPTV via dezelfde kabel gaat. (dit weer terug gebouwd naar oorsprong en ben hetzelfde gaan doen met de WDR4300 IP192.168.1.3. helaas had ik hetzelfde probleem. voor test heb ik de INT2 en IPTV3 ontkoppeld zodat alleen de WDR4300 op INT1 zat aangesloten. ik heb alle 2 de routers uit en aangezet voor de zekerheid, helaas had dit geen nut. alle apparatuur kon nog steeds geen IP ophalen na de router. het lijkt me sterk dat het aan de router's van mij ligt waar ze allebei het zelfde probleem hebben. 

 

ik heb de WDR4300 als laatste optie nog achter de AX6000 gehangen (beneden dus geen optie gewoon voor test) LAN <> LAN, ofwel: (HG659, DHCP, IP 192.168.1.1) INT1 LAN <> LAN (Switch) LAN <> (WAN AX6000, DHCP, IP 192.168.2.1) LAN <> LAN WDR4300, Geen DHCP, LAN IP 192.168.2.2).

Dit gaf het resultaat dat ik via de WDR4300 Wel een IP adres kreeg (zoal wifi en kabel) en dus ook het internet op kan.

 

Concluzie!

Me instellingen in de Router WDR4300 en AX6000 zijn goed voor mijn netwerk met 1 wifi SSID.

ik denk dat er nog een instelling (poort ofzo) in de HG659 gedaan moet worden. helaas kan en mag de klantenservice mij geen service hiervoor geven en kan ik dit nergens op internet vinden (mogelijk niet goed genoeg of verkeerd gezocht).

 

Hopelijk kan iemand mij hierbij helpen, wilde er geen extra apparatuur aanschaffen maar als er geen andere optie is het liefste niet te duur.

 

Vriendelijke groet Wouter

 

 

icon

Beste antwoord door Pieter_B 8 October 2020, 10:20

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +3

@T-Wouter 

Ten eerste de plaatjes zijn op mijn scherm een beetje slecht te zien, maar de eerste vraag die ik heb … waarom lopen er 2 netwerk UTP kabels van de Huawei (2-3) naar de Switch (1-2)? Heb je daar VLAN’s op ingesteld, dan kan ik het mij wel voorstellen.

Heb je daarna deze VLAN’s op een TRUNK gegooid richting de AX 6000?

Voor info, plaatje is gemaakt met yEd, voor de liefhebbers

@Pieter_B 

Sorry voor de slechte plaatjes was het beste waar ik op kon komen op het moment.

zelf heb ik geen vlan's gemaakt, door proberen heb ik ontdekt dat uitgang 1 en 2 van de router puur en alleen internet uitgeven en geen IPTV dit geld omgekeerd voor poort 3 en 4.

na de aanschaf van de AX6000 heb ik alle instellingen doorgenomen en kwam ik er achter dat ik per lan poort kan kiezen welk protocol er uit gaat [zie afbeelding].

zo heb ik het ingesteld op de AX6000

als dit een automatische vlan krijgt heb ik geen idee welke. 

met wireshark heb ik gekeken voor een vlan maar zoal bijde poorten van de huawei als van de ax6000 heb ik ze niet gevonden.

ik hoop dat dit tot nu genoeg info is, anders hoor ik het graag.

alvast bedankt!!

 

 

 

Reputatie 7
Badge +3

@T-Wouter 

How to configure TP-Link Router in Access Point mode?

Ten eerste moet je dus de DHCP raqnge van je Main Router (Huawei) opschuiven, bijv. van 192.168.1.20 t/m 192.168.1.250. De andere Access points met hun IP niet in de DHCP range vallen, ze krijgen hierdoor een fixed IP en daardoor ook eenvoudig via het netwerk te benaderen op hun betreffende fixed IP.

Daarna zet je de andere router op een LAN IP die niet valt binnen het DHCP gebied van de Main Router. Dus bijv de TP-Linki op 192.168.1.5 en de AX6000 op 192.168.1.10.

Weet niet of jou Huawei al een upgrade heeft gehad naar All Port All Services (APAS), maar begin in eerste instantie eens om het internet alleen (dus Main Router LAN 1 & LAN 2).

 

@Pieter_B 

 

het opschuiven van de range heeft gewerkt, helaas niet met de huawei DHCP server maar met me Raspberry PI Hole DHCP server.

Ik heb intussen ontdekt dat alle 4 de poorten op de huawei router apart zijn (mogelijk dus toch een VLAN per poort ofzo). deze kun je dus niet als switch gebruiken. hierdoor zit de Pi Hole nu aan de AX6000 ipv de Huawei, de switch zit al vol. zo is het toch een netwerk zonder dat er ergens een blockade zit.

ook heb ik de IPTV weer aangesloten hier heb ik nog wel een dingetje mee. om de tv te laten werken moet ik de volgende stappen doen:

  1. de DHCP server (Pi Hole) ontkoppelen
  2. De IPTV bekabeling aansluiten [ Huawei > Switch > AX6000 > TV Decoder ]
  3. TV Decoder aanzetten (stroom er weer op)
  4. Wachten tot beeld en TV gids werken
  5. de DHCP server (Pi Hole) ontkoppelen

dit lukt mij opzig wel en daarna draait alles en blijft alles draaien. maar ik vermoed dat de decoder dus op een DHCP server wacht van de IPTV en deze alleen kan vinden als er geen andere server draait.

mocht iemand weten of dit zo is en of ik dit adres ergens kan vinden zou ik dit misschien in de pi kunnen zetten voor de TV Decoder zodat ik niet de bekabeling hoef los te halen voor ik de tv kan aanzetten. (na stroomstoring, of T-Mobile update ofzo)

Het internet lijkt hier geen problemen van te ondervinden. met een ping tussen de routers etc. van tussen de 1 en 5 ms en 0 verlies. mocht dit niet kunnen heb ik hier vrede mee.

 

Pieter_B in ieder geval super bedankt voor de best simpele oplossing:grin:

 

 

 

 

Reputatie 7
Badge +3

@T-Wouter 

Fijn dat het gelukt is met een klein beetje hulp, geen dank.

Dus als ik het goed begrijp heb je nu de volgende opzet, klopt dat een beetje?

Probleem met IPTV Box is, dat die is aangesloten op de AX6000 en forceer je elke data richting de System DNS van je Pi-Hole. Daarna rout je alles naar een externe DNS provider oi.d., waardoor IPTV niet op zijn eigen IPTV DNS server van TMT terecht komt. Door nu je Pi uit het systeem te halen, lukt dat dus wel.

Dus wat er moet worden opgezet is denk ik, dat je een soort van ‘bypass moet maken voor IPTV. Kijk eens in dit topic of je hier iets mee kan bereiken, maar daar gaat het over fixed routing.

Ref voor de mensen die ook een Pi-Hole zouden willen gaan gebruiken: Setting up Pi-hole

Reageer